A fejlesztések fejlődést hoznak

Szerző: frisss.hu Fotó: frisss.hu • 2018. január 15., hétfő •
Szombathely minden kétséget kizáróan jó irányba halad, hatalmas fejlődésen megy keresztül, de azért bőven van még tennivaló – mondta a 2018-as esztendő terveire vonatkozóan Hende Csaba, a vasi megyeszékhely országgyűlési képviselője.
A fejlesztések fejlődést hoznak

Ilyenkor az év elején nem csak mérleget készítünk arról, hogy milyen is volt az előző, azaz a 2017-es esztendő, hanem terveket, még pedig rövid-, valamint hosszútávú terveket is megfogalmazunk. Akár azzal kapcsolatban is, hogy milyen Szombathelyt akarunk, milyen városban szeretnénk élni. Én úgy gondolom, hogy minden ember számára a legfontosabb az egészség. Ehhez pedig elengedhetetlenül tiszta levegőre van szükség. Ám amíg a Falco-gyár nem tartja be az ígéretét, és nem helyezi üzembe azt a szűrőberendezést, melynek már tavaly szeptember 30-án működnie kellett volna, addig az egészséges környezet csak ábránd marad a számunkra. Ráadásul semmilyen észszerű magyarázattal nem szolgáltak arra vonatkozólag, hogy mi a késedelem oka. Legutóbb arra hivatkoztak, hogy a nagy téli hideg hátráltathatja a kivitelezést. Nos, január közepén járunk, de komoly fagyok még nem voltak. Ezúton is felszólítom a Falco vezetőségét: nyilatkozzanak arról, hogy gyáruk mikor szünteti meg a szombathelyieket zavaró, és egészségüket károsító károsanyag kibocsátását.

Az egészséges környezeten kívül melyek lehetnek azok a tényezők, melyek döntő mértékben befolyásolhatják a szombathelyiek közérzetét?

Én egyértelműen úgy gondolom, hogy a biztonság kívánkozik a lista élére. Szerencsére ezen a téren nagyon jól állunk. A vasi megyeszékhely évek óta az egyik, ha nem a legbiztonságosabb magyar nagyváros. Ez természetesen részben a rendőrségnek és a közterület-felügyeletnek köszönhető, de jelentős ebben az érdeme a törvénytisztelő szombathelyi polgároknak is. Szerencsére a kormány politikájának köszönhetően semmilyen terrortámadástól, zaklatástól, atrocitástól nem kell tartanunk. Nem járunk úgy, mint Nyugat-Európa több országa. Érdekes, hogy most már vezető német kormánypolitikusok is elismerik, hogy számos olyan városrész, No-go zóna van hazájukban, ahová sem a rendőrök, sem a tűzoltók nem mernek bemenni. Ezzel szemben nálunk az állampolgárok biztonságban érezhetik magukat és ez alapjában határozhatja meg közérzetüket.

Az emberek közérzetét alapvetően befolyásolja az a tény is, hogy van-e munkájuk.

Ez minden kétséget kizáróan egy örökérvényű kijelentés. Nos, örömmel számolhatok be arról, hogy Szombathelyen 2 százalék alatt van a munkanélküliség. Ez azt jelenti, hogy aki dolgozni akar, az talál is magának munkát. Sőt, én inkább úgy fogalmaznék, hogy nálunk munkaerőhiány van.  

Van két olyan terület, ami minden kormány idején kiemelt figyelmet kap, ez pedig az egészség-, valamint az oktatásügy.

Ez így is van rendjén. Kezdjük talán az egészségüggyel. A Markusovszky Kórházra az elmúlt években több mint 20 milliárd forintot költöttünk, de hamarosan megkezdődik a sebészeti tömb teljes rekonstrukciója, ami ismét óriási változásokat eredményez majd. Hasonlókat, mint amilyeneket az új belgyógyászati tömb megépítésekor tapasztaltunk. Erősíteni fogjuk az alapellátást is. Az új centrum a kórházzal szembeni régóta üresen álló telken épül majd meg. Bízom benne, hogy rövid időn belül elkezdődik a kivitelezés is. Az oktatási rendszer is nagy változásokon megy keresztül. Sorban újulnak, szépülnek meg a bölcsődéink, óvodáink, iskoláink. De talán a legfontosabb az egyetemünk, az ELTE Savaria Egyetemi Központjának további fejlesztése, mely elengedhetetlen a gazdasági fejlődésünkhöz.

A szombathelyiek közérzetét döntő mértékben befolyásolja a közlekedés helyzete is, elvégre mindenki közlekedik, ki gyalog, ki autóval, ki pedig biciklivel.

Ez is igaz. Kezdjük talán a biciklisekkel, már csak azért is, mert nekem hosszú évek óta szívügyem ez a terület. Eddig is határozottan jó ütemben épültek a kerékpárutak, de a közeljövőben még nagyobb sebességi fokozatba kapcsolunk. A Terület – és Településfejlesztési Operatív Program keretében elkészül a Szombathelyt Sével összekötő bicikliút, de most folynak az egyeztetések az illetékes minisztériummal arról, hogy Balogunyom felé is építkezhessünk. A tervek mindenesetre készen vannak. De legalább ilyen lényeges szerintem a megyeszékhelyet Söptével, valamint Véppel összekötő kerékpárút megvalósítása is.

Mi a helyzet az autósokkal?

Nagyon fontosnak tartom, hogy elkészült az M86-os gyorsforgalmi út. Ez jóval biztonságosabbá és gyorsabbá tette a Szombathely-Csorna-Győr útvonalat, és bekapcsolta megyeszékhelyünket az országos és a nemzetközi gyorsforgalmi közlekedési hálózatba. De ezzel nem álltak le a térségben folyó jelentős közlekedési beruházások. Tudjuk jól, hogy a kormány megindította a Körmend és Szentgotthárd közötti gyorsforgalmi út építését, de folyamatban van a Szombathely-Zalaegerszeg és a Zalaegerszeg-M7-es autópálya összeköttetésének is a modernizálása. A tervezés fázisában van a Szombathely-Kőszeg gyorsforgalmi út megvalósítása, ami lényegében összekapcsolna bennünket Béccsel és a schwechati repülőtérrel.  Kőszeg és Rattersdorf között határon átnyúló pályázati forrásból új határátkelő nyílik, és a 87-es út Rattersdorfot elkerülve direktben csatlakozik az S31-es útba. Ezzel a határ mindkét oldalán lendületet vehet az adott útszakaszok továbbfejlesztése. Mindezek pedig párosulnak azokkal a nagyszerű vasúti fejlesztésekkel, villamosításokkal, motorvonat beszerzésekkel, melyekkel már nap mint nap találkozhat az utazóközönség. Ezek a beruházások, akárcsak a korábban említett oktatásügy is, óriási ösztönzői lehetnek a szombathelyi gazdaságnak.

Ugyan a sor végére hagytuk, de nagyon sokan gyalog közlekednek a vasi megyeszékhelyen.

Természetesen rájuk is gondoltunk. Elindult egy program, mely három év alatt hárommilliárd forintot biztosít a város belső úthálózatának, járdarendszerének felújítására. Ez persze nem csak a gyalogosokat érinti. Már dolgozunk egy olyan terven, mely szisztematikusan megújítaná Szombathely alapvető belső infrastruktúráját. Hasonlóan ahhoz, mint egykoron Éhen Gyula idejében történt. Ebbe a csatornahálózat éppen úgy beletartozna, mint az út-, és járdahálózat. Még nem tudom azt, hogy erre mennyi idő és mennyi pénz kell, de szükségesnek látok egy társadalmi vitát, ami során kialakulna egy végleges „forgatókönyv”. Azaz mindenki tudhatná, hogy az ő utcájára mikor is kerülhet sor. Ez hatalmas munka, de úgy gondolom, hogy ezt mi szombathelyiek összefogva, egységben meg tudjuk valósítani. Bebizonyítottuk már 2010 óta, hogy a kormánnyal együttműködve nincs lehetetlen Szombathely és a szombathelyiek számára, közös munkánkat pedig folytatni kell.

kapcsolódó cikkek

közösség

további frisss

lap tetejére