Megnyitották a forgalom előtt az M9-es első kőszegi szakaszát a határ felé

sd • 2020. november 26., csütörtök •
A 1,5 milliárd forintból épült közel 2 kilométeres szakasz a B61-es és az S31-es úthoz csatlakozva közvetlen közúti kapcsolatot jelent Bécs irányába.
Megnyitották a forgalom előtt az M9-es első kőszegi szakaszát a határ felé

A házigazda Kőszeg város képviseletében Básthy Béla polgármester köszöntötte a sajtó képviselőit, majd átadta a szót Hende Csabának, aki Szombathely történelmi jelentőségű gazdaságföldrajzi fekvéséről beszélt, ami hosszútávon meghatározta a város létét, működését, lévén, hogy keresztül haladt a településen a Borostyánkő út és egy kelet-nyugat irányú hadi útnak a kereszteződésében feküdt. Az Országgyűlés törvényalkotásért felelős alelnöke felidézte a kiegyezés korát, amikor Szombathely pár évtized leforgása alatt hatalmas fejlődésen ment keresztül, ekkor lett a Nyugat Királynője és vált az ország egyik legjelentősebb gazdasági, kereskedelmi, ipari központjává. Ennek kulcsa az volt, hogy a vasútigazgatóság Szombathelyre kerülésével a vasi megyeszékhely lett az egyik legjelentősebb közlekedési csomópont a Nyugat-Dunántúlon.
- Ez a mai esemény egy kitüntetett pillanata ennek a több évtizedes munkának. Az első Orbán-kormány 1998 és 2002 között megépítette azt az elkerülő utat, amely a bucsui határátkelővel köti össze a várost, közvetlen autópálya-kapcsolatot biztosítva Felsőőr után az A2-es autópályával. A második és harmadik Orbán-kormány pedig megépítette az M86-os autóútnak azt a mintegy 100 kilométeres szakaszát, amelyet a két cikluson át kormányzó balliberális vezetés megígért ugyan, de meg nem valósított. Mindösszesen 3,2 kilométert épített meg. Ezek tények, ez a múlt. 2016 novemberében átadtuk az M86-os Szombathelyt Győrrel, és ezáltal az M1-es autópályával összekötő szakaszát. Ez azt is jelentette, hogy városunk becsatlakozott az európai gyorsforgalmi úthálózatba - idézte fel Hende Csaba a történelmi jelentőségű közúthálózati fejlesztéseket.

Szombathely országgyűlési képviselője kitért a jelenleg is zajló hatalmas beruházásokra. Mint mondta, gőzerővel dolgoznak a szakemberek a Zalaegerszeg és az M7-es közötti szakasz építésén. Előkészítés alatt áll a Zalaegerszeg-Körmend közötti autóút, és közel a befejezéshez az M8-as Körmend és a határ közötti szakasza.
- Az, hogy Körmend és Egyházasrádóc között már elkészült a négysávos út világossá teszi, hogy legfontosabb feladatunk kettős. Meg kell építenünk a Szombathely-Egyházasrádóc közötti autóutat, amely így a vasi megyeszékhelynek újabb kijáratot eredményez egyrészt Graz felé, másrészt pedig Körmend, Zalaegerszeg és az M7-es érintésével a szlovén, horvát, olasz irányt nyitja meg városunk számára közlekedésföldrajzi szempontból. Ahol most állunk, ez az első lépése az M9-es autópályának, amely távlatilag Magyarország déli harmadát szeli át úgy, hogy Kőszeg lesz ennek a belépő pontja és Debrecen a vége, ahonnan Erdély felé nyílik út, illetve Szegeden keresztül a Balkán felé is. Az M9-es első megvalósult szakasza az ebbe az útba belefutó M87-es autóút lesz, amelynek előkészítése gőzerővel zajlik - tájékoztatott Hende Csaba, majd beszélt arról a Szombathelyt érintő északkeleti elkerülő útról is, amely az M86-os, az M87-es és a 89-es utat köti majd össze, tehát mind a Bucsu, mind pedig a Kőszeg felől érkező forgalmat elvezetve összekapcsolja az M86-ossal.
- Nagyon fontos ez az elkerülő út, mivel Szombathely belső közlekedését tehermentesíti. Ez azért is lényeges, mivel az elmúlt évtizedben a városi gépkocsiállomány - hála a gazdasági fellendülésnek - 8000 darabbal bővült. Nyilvánvaló, hogy ez a város jelenlegi úthálózatát rendkívüli mértékben megterheli, közlekedési és parkolási gondokat okozva - ismertette Szombathely országgyűlési képviselője hozzátéve, hogy ezen projektek kapcsán a közeljövőben újabb bejelentések várhatóak.

A mintegy 1,5 milliárd forintból megvalósuló közel 2 kilométeres szakasz új határátlépési pontot hoz létre Magyarország és Ausztria között, és Rattersdorfot (Rőtfalvát) megkerülve közvetlen összeköttetést biztosít a B61-es úttal, amely az S31-eshez kapcsolódva egy szintén közvetlen, Bécsig tartó útszakaszt biztosít a szombathelyiek és a környékbeliek számára.          
Ágh Péter, Kőszeg országgyűlési képviselője köszönetet mondott Hende Csabának, hiszen a megvalósult, és folyamatban lévő közúti fejlesztéseknek Szombathely országgyűlési képviselője az egyik hajtómotorja és az a tevékenység, amelyet a megyeszékhely érdekében végez, az az egész megye számára hasznos és nélkülözhetetlen. Mint mondta, ennek a közös munkának a nyertese Kőszeg és vidéke is. Ágh Péter hangsúlyozta, hogy ez a fejlesztés bizonyítéka is annak, amit az önkormányzati választásokat megelőző kampányban Básthy Béla polgármesterrel ígértek, miszerint közös feladat Kőszeg építése. Ez a munka pedig akkor tud sikeres lenni, ha a kormány és az önkormányzatok megteszik a maguk lépéseit a város és környéke fejlődése érdekében. Ennek a közös munkának az eredménye a nemrégiben bejelentett kormányrendelet is, amely lehetővé teszi a kőszegi katolikus egyházi építmények helyrehozatalát mintegy 6 milliárdból.      

Básthy Béla polgármester szerint az a 100 év magány, amivel a második világháborút követően a győztesek sújtották a veszteseket azért történt, hogy bizonyos országok meggyengüljenek. Ennek Kőszeg is kárvallotja volt. Ami pedig most történik, azt a célt szolgálja, hogy bizonyos országok megerősödjenek.
- Míg korábban, a völgyben egy függöny vágta el Kőszeget Európa nyugati felétől, most a dombon egy híd épült, ami remélhetőleg mindannyiunk hasznára lesz - bizakodott Kőszeg polgármestere.

közösség

további frisss

lap tetejére