Száguldó cirkusz, avagy a Hungaroring a mi pályánk

Az f1archivum.hu és a hungaroring.hu cikkei alapján összeállította: Szita Róbert • 2015. július 25., szombat •
Középiskolás voltam, amikor átéltem Dávid Sándor első zeltwegi tudósítását az osztrák nagydíjról. Lenyűgözött, aztán frissen bevonult katonaként ott lehettem az első magyar nagydíjon is, azóta pedig már a kisfiamat is megfertőztem, és együtt nézzük a Forma 1-et. Mondhatom, nagyon várjuk már a mai időmérő edzést és persze a vasárnapi futamot.
Száguldó cirkusz, avagy a Hungaroring a mi pályánk

Emlékszem, hogy 1986-ban mindent a por és a homok borított, nem sokan hitték, hogy egyszer itt még Forma 1-es futamot rendeznek, aztán a nemzeti ünnepünkhöz igazodva, 1986. augusztus 10-én megtörtént a csoda, kialudtak a piros lámpák, felbőgtek a motorok, mi pedig bekapcsoltuk a biztonsági öveinket.  

A Magyar Nagydíj előzményei
A Formula-1 megszületése előtt már rendeztek Magyarországon felső kategóriás autóversenyt. 1935 októberében egy futam rendezési jogát megkapta a Királyi Magyar Automobil Club (KMAC) az Automobil Clubok Nemzetközi Szövetségének (AIACR) párizsi ülésén. A versenyt június 25-én tartották a budapesti Népligetben. Egy kiváló magyar versenyző - Hartmann László is rajthoz állt, aki végül a hetedik helyen ért célba. Később, 1976 augusztusában  szó esett arról, hogy Magyarországon Forma-1-es futamot rendezzenek. A pálya a Velencei-tó közelében, Pákozd mellett épült volna fel, egy kiváló tervezőmérnök, Papp István - (aki később a Hungaroringet is tervezte) - irányításával. A Magyar Autóklub a legendás 5-szörös világbajnok versenyzőt, Juan Manuel Fangiót kérte fel szaktanácsadónak, aki ezt szívesen vállalta is. Azonban a tervekből sajnos nem valósult meg semmi, ugyanis Czinege Lajos akkori honvédelmi miniszter ellentmondást nem tűrő hangon közölte a Magyar Autóklub elnökével, hogy a Velencei-tónál nem zavarhatják holmi berregő versenyautók a pihenésüket töltő elvtársak nyugalmát.

Hungaroring és a 30 év
Aztán Bernie Ecclestone a FOA (anno még FOCA) elnöke az 1980-as évek közepén úgy határozott, hogy a Formula 1 világbajnokságnak terjeszkednie kell, mégpedig lehetőleg az akkor még meglévő "vasfüggöny" mögé. Kína, Szovjetunió, majd Jugoszlávia szerepeltek a tervekben, de végül is, Magyarország felé fordult a figyelem. 1985-ben megkezdődtek a tárgyalások, elsősorban a helyszínt illetően.
Az autóverseny hagyományokkal rendelkező Népligetet a Fővárosi Tanács környezetvédelmi okok miatt nem engedélyezte. Később szóba került még a Városliget, de hát ugye Czinege elvtárs...végül a Budapesthez közeli mogyoródi homokos területére esett a választás. 1985. szeptember 10-én Bernie Ecclestone ötéves szerződést írt alá. A versenypálya rekordidő, nyolc hónap alatt készült el.
A pálya 1986-ban épült Papp István és Gulácsi Ferenc tervei alapján. Hossza 4,381 km lett. Az első Formula 1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték. 1986-tól máig is megszakítás nélkül minden évben rendeznek Forma-1 futamot.
A klasszikus jelzőt az utóbbi években kapta meg, de - őszintén megvallva - már ki is érdemelte a Hungaroring. A közel három évtizede felépített pálya akkoriban azért számított kuriózumnak, mert az első volt a vasfüggöny mögött, ma pedig azért, mert a harmadik azon pályák sorában (csupán Monte-Carlo és Monza előzi meg), amelyek folyamatosan szerepelnek a versenynaptárban. 

Nosztalgia és a csajok
Akkoriban, az 1980-as évek végén ilyen formás lányok néztek ránk, a hétvégén pedig már a 30. Magyar Nagydíjra készül a Hungaroring. Ilyenkor pedig megengedhető némi nosztalgiázás. Felidézhetjük Nelson Piquet győzelmét, amelyet az első versenyen, több mint kettőszázezer néző előtt aratott, és persze a Forma 1-es magyar csajokat.
Emlékezhetünk arra, hogy Nigel Mansell (aki mindig nálunk ünnepelte a születésnapját, és ennek apropóján egyszer egy Skála nevű lovat kapott ajándékba) vezető pozícióból elveszítette a kerékanyáját – és a versenyt (1987) is. 
Feleleveníthetjük Damon Hill óriási balszerencséjét („Hová tűnt Damon Hill?!”), amellyel az utolsó körben technikai hiba miatt csúszott ki a kezéből a győzelem (1997).  Alain Prost és Ayrton Senna nagy csatái is örökké emlékezetesek maradnak. 


Jenson Button esőben aratott diadala (az volt neki az első) ugyanúgy hozzátartozik a pálya és a sportág történetéhez, mint Michael Schumacher vagy Lewis Hamilton négy-négy magyar futamgyőzelme. 
Ma már történelem, de annak idején nagy tettnek számított (s alig akad hasonló példa a nagyvilágban), hogy a Hungaroringet rekordidő, nyolc hónap alatt építették fel, ennek köszönhető, hogy 1986. augusztus 10-én megrendezték az 1. Magyar Nagydíjat. 

A pálya és a modernizáció
A sok modern, uniformizált pálya között a Hungaroring a hagyományt képviseli – a klasszikus stílust, amely mára igenis felértékelődött. A versenyzők, a csapatok szeretnek ide jönni. A pályát kétszer építették át – először 1989-ben (a hármas sikánt kivették a pályavonalból), majd pedig 2003-ban. Utóbbi már nagyobb változtatás volt: meghosszabbították a célegyenest, változott az egyes és a 14-es kanyar. 
A pálya hossza eredetileg 4014 méter volt, majd 3975-re csökkent, s több mint tíz éve már 4381 méteres pályán száguldanak a világ legjobb autóversenyzői.  A pályánk poros, a versenyünk forró – ezt említi először, akit a magyar viadalról kérdeznek. Majd közvetlenül ezután hozzáteszi: a pilóták szempontjából ez a szezon egyik legnehezebb versenye. 
Nagy kihívás nyerni a technikás, kanyargós, egyenesekben nem bővelkedő pályánkon – a jelenkor egyik legjobb versenyzőjének, a 4-szeres világbajnok Sebastian Vettelnek például még sohasem sikerült. Még akkor sem, amikor elképesztő dominanciát láthattunk tőle az egész szezonban.

A profizmus
„A völgy, a miliő nagyon szép, a város közelségét pedig mindenki, de tényleg kivétel nélkül mindenki imádja. A pálya pedig… Nos, azt mindig összefoltozzuk a versenyre – a reklámfeliratok sok mindent eltakarnak. Persze, ezt nem lehet a végtelenségig csinálni, de évek óta kihozunk a létesítményből mindent, amit csak lehet” – mondja Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, akit kétszeres olimpiai bajnokként és az olimpiai bizottságban is tevékenykedő vezetőként  lenyűgöz az a profizmus, amit a csapatoktól lát. 
Azt mondja a Formula–1-es mezőnnyel és stábtagokkal egyértelmű és jó együtt dolgozni – egyszerűen azért, mert lehet velük haladni. 

„Itt mindenki nagyon fegyelmezett, alapvetően az autósport is az. Másrészt profizmust igényel az is, hogy tudjuk, részesei vagyunk a világ legnézettebb, ha nem a legnézettebb versenysorozatának, ami a pilótákat ugyanúgy kötelezi, mint a rendező országokat” – teszi hozzá Gyulay. 

Múlt, jelen és jövő
Visszatérve még a Magyar Nagydíjra. Mindenképp meg kell említeni, hogy a versenyünk az elmúlt évtizedekben sohasem volt veszélyben, sőt, egyszer (2002-ben) elnyerte az Év versenye díjat is, amelyet a nemzetközi szövetség év végi gáláján adtak át. A versenynaptárban viszont már évtizedek óta meghatározó szerepet játszik a 2021-ig élő szerződéssel bíró Magyar Nagydíj.

Magyarok a Forma 1-ben
A pálya történetének szerves része, hogy a Hungaroringen első magyarként az utóbb tragikus versenybalesetben elhunyt Kesjár Csaba száguldott Formula 1-es autó volánja mögött (1987-ben tesztelte a Zakspeedet), és itt teljesítette pályafutása első Formula 1-es futamát Baumgartner Zsolt (2003 – Jordan), aki Ralph Firman balesete és sérülése után jutott hozzá a nagy lehetőséghez, és a következő évben teljes szezont futott a Minardinál. Jelenleg nincs magyar pilóta a Formula 1-es világbajnoki sorozatban. 

Mit lehetne a fentiekhez még hozzátenni? Aki teheti menjen ki a Hungaroringre, aki viszont a televízió képernyője előtt szeretné élvezni a gyorsaságot, az izgalmakat, az pedig nézze az M4 sport élő közvetítéseit! Az én tippem az alábbi fotón található...pesze, az is lehet, hogy a harmadik helyen Sebastian Vettel fut majd be. Ön szerint?

A program:

SZOMBAT, 2015. július 25.
08:30 - 09:15         FORMULA ONE     CSAPATOK KERÉKCSERE GYAKORLATA
08:30 - 09:35         FORMULA ONE     PADDOCK CLUB BOXLÁTOGATÁS
09:45 - 10:15         GP3 SERIES     IDŐMÉRŐ EDZÉS
11:00 - 12:00         FORMULA ONE     HARMADIK SZABADEDZÉS (P3)
12:25 - 12:55         PORSCHE MOBIL 1 SUPERCUP     IDŐMÉRŐ EDZÉS
13:00 - 13:45         FORMULA ONE     PADDOCK CLUB BOXLÁTOGATÁS
14:00 - 15:00         FORMULA ONE     IDŐMÉRŐ EDZÉS (Q1,Q2,Q3)
15:40 - 16:45         GP2 SERIES     ELSŐ VERSENY (37 kör vagy  60 perc)
17:20 - 18:05         GP3 SERIES     ELSŐ VERSENY (22 kör vagy 40 perc)
            
VASÁRNAP, 2015. július 26.
09:25 - 10:00         GP3 SERIES     MÁSODIK VERSENY (17 kör vagy 30 perc)
10:35 - 11:25         GP2 SERIES     MÁSODIK VERSENY (28 kör vagy 45 perc)
11:45 - 12:20         PORSCHE MOBIL 1 SUPERCUP     VERSENY (14 kör vagy 30 perc)
12:25 - 13:15         FORMULA ONE     PADDOCK CLUB BOXLÁTOGATÁS
12:30         FORMULA ONE      VERSENYZŐI PARÁDÉ
13:45         FORMULA ONE     BOXKIJÁRAT ZÁRÁS, RAJTFELÁLLÁS
13:46         FORMULA ONE     NEMZETI HIMNUSZ
14:00 - 16:00         FORMULA ONE     MAGYAR NAGYDÍJ (70 KÖR vagy 120 PERC)

 

közösség

további frisss

lap tetejére