Már manapság is van néhány európai kávépörkölő, amely azzal büszkélkedhet, hogy az árusított kávébabjait vitorlás hajókkal szállították Dél-Amerikából – vagyis nem olyan hajókon, melyek fosszilis tüzelőanyagokkal működnek.
Bár a szupermarketekben kapható kávékhoz képest ezek a kávébabok luxusnak számítanak,
A KÜLÖNLEGES MEGOLDÁS HOSSZABB TÁVON INSPIRÁLHATJA IS AZOKAT A CÉGEKET, MELYEK A TENGERI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS ÖKOLÓGIAI LÁBNYOMÁNAK CSÖKKENTÉSÉN DOLGOZNAK
– írja a Bloomberg.
Hat hét az óceánon
A sajátos út onnan indul, hogy a pörkölők közvetlenül a termesztőktől vásárolják meg a kávébabokat, például Kolumbiában. Ezt követően egy raktárban tárolják a nyersanyagot, mielőtt felraknák a szállítmányt egy vitorlás hajóra. Ezek a hajók olyan európai kikötőkbe indulnak, mint a franciaországi Le Havre vagy az angliai Penzance.
AZ ÚT ÁLTALÁBAN HAT HÉTIG TART, MAJD A MEGÉRKEZÉS UTÁN A KÁVÉBABOKAT ELSZÁLLÍTJÁK A PÖRKÖLŐKHÖZ, MIELŐTT KÁVÉZÓKBA VAGY KÖZVETLENÜL A FOGYASZTÓKHOZ KERÜLNEK.
![](https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2205/20220527hajo-vitorlas-teherhajo-towt2.jpg?w=800&h=468&t=5)
Ez a megoldás azonban azzal is jár, hogy a kávé végső ára jóval magasabb a szokásosnál. Például egy cornwalli pörkölő, a Yallah Coffee nevű cég Las Brisas kávébabjaiból
AZ 1 KILOGRAMMOS ZACSKÓ 50 FONTBA (KB. 23 EZER FORINT) KERÜL.
Összevetésképpen, a brit Tesco online kínálatában egy 1 kilogrammos zacskó 13,75 fontba (kb. 6 ezer forint) kerül.
A Yallah Coffee alapítója, Richard Blake azonban úgy látja, nemcsak környezetvédelmi, hanem üzleti szempontból is megéri a különös szállítási mód. Blake szerint ugyanis az emberek szívesen fizetnek extra összeget egy értékkel bíró prémium termékért.
A kalózok is ilyen hajókkal dolgoztak
Az egész ötlet egyébként néhány évvel ezelőtt indult, amikor a környezetvédelemre összpontosító vállalkozások egy kis csoportja úgy döntött, bebizonyítják, hogy üzletileg is megtérülő módon lehet nulla szén-dioxid-kibocsátással szállítani a kávéhoz hasonló árukat.
A SHIPED BY SAIL NEVŰ BRIT CÉG EKKOR KEZDETT EL KLASSZIKUS KALÓZHAJÓKHOZ HASONLÓ VITORLÁSOKKAL (SZKÚNEREKKEL) DOLGOZNI.
A terv nemcsak ötletként különleges, de kockázatos is. A fahajók ugyanis általában is nagyobb veszélynek vannak kitéve az óceánon, ráadásul ilyen módon csak relatíve nagyon kevés kávébabot lehet szállítani.
![](https://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/1805/20180509kavebab.jpg?w=800&h=533&t=5)
Az egész tehát egy sajátos bravúrnak indult, azonban mára üzleti szempontból is értelmet nyert. Kiderült ugyanis, hogy a fogyasztók valóban hajlandók megfizetni a magasabb árat a „zöldebb" kávéért.
Jó példa erre a franciaországi székhelyű Belco, amely egy fenntartható kávéimportőr vállalat, és amely mintegy ezer különleges pörkölő üzemet szolgál ki Európa-szerte. A társaság az év elején 22 tonna kolumbiai kávét vásárolt, és ezt a mennyiséget teljes egészében szkúnerekkel szállították. A cég vásárlói olyan pozitívan fogadták a megoldást, hogy
A BELCO MOST AZT TERVEZI, 2025-RE AZ ÖSSZES BESZERZETT KÁVÉBAB FELÉT (NAGYJÁBÓL 4000 TONNÁT) VITORLÁSOKKAL IMPORTÁLJÁK MAJD.
Ehhez azonban nagyobb hajókra lenne szükség.
A Belco jelenleg egy francia szállítmányozóra, a TransOceanic Wind Transport (TOWT) nevű társaságra támaszkodik. A Belcóhoz hasonló ügyfelek igényeinek kielégítése érdekében pedig a TOWT most egy olyan vitorlás hajót épít, amely képes akár 1100 tonna áru befogadására is. Az első ilyen hajó a tervek szerint jövő júniusban érkezik, melyet 2026-ig három további vitorlás követ majd.
AZ ATLANTI-ÓCEÁN MÁSIK OLDALÁN IS FOLYNAK KÖZBEN A FEJLESZTÉSEK.
A Costa Rica-i SailCargo is arra készül ugyanis, hogy dél-amerikai kávébabokat szállítson vitorlásokon északra. Az egyik ügyfele a kanadai Café William Spartivento, amely Kanada legnagyobb „fair trade" kávépörkölője. A Café Williams pedig már be is fektetett egy új SailCargo hajóba, amely 250 tonna árut fog szállítani, és várhatóan jövőre indul majd útnak.
Forrás: SailCargo
Nem kell kőolaj a vitorlásoknak
Mindez azért is fontos, mert az évek óta tartó innovációk következtében a globális kávéipar képes volt jelentősen csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását, azonban a szállítmányozás továbbra is gyenge pontnak számít a környezetvédelem területén. A fejlesztés alatt álló hatalmas vitorlások viszont izgalmas megoldást kínálnak erre a problémára,
RÁADÁSUL AZ OLAJÁRAK VÁLTOZÉKONYSÁGA ELLEN IS KÖNNYEN TUD VÉDEKEZNI VELÜK AZ IPARÁG.
A különleges megoldás szellemiségét jól foglalta össze Maxence Lacroix, a belga Javry nevű pörkölő társalapítója. Lacroix úgy látja, sok kis, innovatív szereplőre van szükség az iparágban, hogy nagy változásokat lehessen elérni. A jelenlegi nagy szereplők ugyanis nem érdekeltek az átfogó változtatásokban. Hozzátette, „a változásnak alulról kell jönnie".