Mi történik a testünkkel, ha kiveszünk két hét szabit?

NR/wellandgood.com - Fotó: Stocksy/Jovo Jovanovic • 2017. május 31., szerda •
Súlyos szövődményektől nem kell tartani, de nem árt aktívan élni.
Mi történik a testünkkel, ha kiveszünk két hét szabit?

Nem titok, hogy az ülő életmód mennyire káros az egészségünkre, például a cukorbetegség egyik kiváltó oka lehet a mozgásszegény napi rutin. De mi történik a testünkkel akkor, amikor egyébként pörgős életet élünk, de valamiért kiszakadunk a mókuskerékből két hétre egy utazás, vagy betegség miatt, esetleg azért, mert már rohadtul elegünk van a világból és szeretnénk "sorozat-maratont" rendezni?

Egy kis szünet talán nem árt, gondolnánk, de a Liverpooli Egyetem munkatársait kicsit jobban izgatta a téma, így egy elég nagyszabású kutatásba kezdtek, hogy potenciálisan mennyire növelheti a cukorbetegség, valamint a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát némi tespedés. Mielőtt mindent eldobva felpattannánk a kanapéról, megijedni nem kell.

via GIPHY

"Ha minden - amit mérni lehet -, sokkal rosszabbra fordulna ilyen rövid idő alatt, beleértve a szívbetegség és 2-es típusú diabétesz rizikóját, az valóban meglepő lenne."

Azért, hogy kiderítsék, milyen hatással van két hétnyi lustálkodás az emberi szervezetre, a kutatók 28 férfit és nőt figyeltek meg. Az alanyok mind 25 év körüli fiatalok voltak, akik naponta legalább 10 ezer lépést tettek meg átlagosan. Kiindulási alapként megnézték, testtömeg-indexük, a testzsír mértékét, az izomtömeget, mitokondriális funkciókat (milyen gyorsan regenerálódnak a megterhelés után) és a fizikai fittségüket is.

via GIPHY

Ezek után kényszerpihenőre kárhoztatták az alanyokat, napi 1500 lépést tehettek meg, ami a korábbi 20 százaléka, és ezzel 129 perccel többet töltöttek ülve, napi szinten. Ez az idő nagyjából 4 rész valamelyik trendi sorozatból, szóval nem kevés.

Az eredmény kicsit sokkoló volt. Két hét után a résztvevők hízni kezdtek és vesztettek az izomtömegükből, mindezt úgy, hogy az étkezési szokásaikon nem változtattak. A testzsír különösen a hasi részen gyarapodott, és a teszt végeztével már nem voltak képesek olyan fizikai teljesítményre, mint korábban. Az inzulinérzékenység csökkent, a májban felhalmozódott zsírmennyiség nőtt és a trigliceridek szintje is megemelkedett.

via GIPHY

A változás nem meglepő, ez természetes velejárója a mozgásszegény életmódnak, de a "leépülés" gyorsasága még a kutatókat is újdonságként érte.

"Úgy gondoltuk, hogy majd látunk néhány apró változást. De az, hogy ilyen rövid idő alatt megnőnek a szív- és érrendszeri megbetegedések és a 2-es típusú diabétesz kockázati tényezői, az meglehetősen meglepő" - mondta Dan Cuthberston PhD, a Liverpooli Egyetem Öregedés és Krónikus Betegségek Intézetének alkalmazottja.

via GIPHY

Azért megijedni nem kell, két hét semmittevés után nem fognak egyből cukorbetegséggel diagnosztizálni minket, viszont a kutatás is rámutat arra, hogy a rendszeres testmozgást a szabadságunk alatt sem szabad mellőznünk.

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére