Így ne üssük el autóval a bicikliseket

Tóth Eszter fotó:cyclechic.blog.hu • 2016. szeptember 07., szerda •
Baleset megelőzési kisokos.
Így ne üssük el autóval a bicikliseket

Az autósoknak, a bringázóknak és a figyelmetlen gyalogosoknak mindig is akadtak problémáik egymással, azonban az utóbbi hetekben mintha nagyon megszaporodtak volna a gyalogos-, és biciklisbalesetek Szombathelyen és környékén. Ennek az okát nem tudjuk, viszont azzal kapcsolatban adhatunk tanácsokat, hogy mit tehetünk a baj elkerülése érdekében, akár biciklinyergen, akár a kocsi volánja mögött ülünk. Zsohár János autósoktatótól kaptunk egy rövid KRESZ ismertetőt és néhány gyakorlati tippet a dologgal kapcsolatban. 

Kerékpárosok a forgalomban

A biciklis-autós ellentét egy állandó megkeserítője mind az autós, mind a bringás hétköznapoknak. A felek folyton egymásra mutogatnak, az igazság pedig, mint ilyen esetekben általában, a kettő között van. „Ha van kerékpárút az út mellet, a biciklis köteles ott közlekedni. Ha nincsen, akkor az út jobb szélén, jobbra húzódva. Járdán felnőtt ember nem biciklizhet.” De sokszor nincs bicikliút vagy sáv, így a kerékpáros az autók között kénytelen közlekedni.

„A bicikliseknek a legtöbb baja az egyirányú utcákkal van. Mióta bevezették azt a szabályt, hogy a táblával jelölt egyirányú utcákba biciklivel menetiránnyal szemben is be lehet hajtani, azóta megszaporodtak az egyirányú utcákban történő balesetek. Az olyan utcákban, ahol nincs tábla.” Ezen kívül a bringások szeretik sokszor figyelmen kívül hagyni az elsőbbségadás táblákat, valamint gyakran elkövetik az egyik legveszélyesebb hibát; átkerekeznek a zebrán. „Nekik a gyalogátkelőhelyen átbiciklizni tilos.

Le kell szállniuk, és áttolni. Úgy gyalogosnak számítanak és még elsőbbségük is van.” A legtöbb biciklisgázolás este történik. „A biciklin kell lennie elől fehér, hátul piros lámpának, amit szürkülettől be is kell kapcsolni, a pedálon és a két keréken fényvisszaverőnek. Emellett a biciklis köteles láthatósági mellényt magára venni.” A kerékpárost szinte lehetetlenség a mindennapi forgalomban szabályosan megelőzni. „A megfelelő oldaltávolság egy kocsiszekrénnyi, így ha elesik, akkor nem pottyan be a kocsi kerekei alá. Ha ezt mindenki betartaná, akkor követhetnénk a kerékpárost az egész városon keresztül. Ezért is zavaró, ha a lámpánál befurakodnak az autó mellé, mert kezdődhet az egész előzési procedúra elölről.”

Kerékpáros városon kívül

Alapvetően nem vonatkoznak más szabályok a biciklizőkre városon kívül, mint az autósokra, azonban apró eltérések előfordulnak. „A biciklis főútvonalon nem kanyarodhat balra. Le kell szállnia és át kell tolnia a kerekpárt az úttesten.” Már nincs zéró tolerancia a kerékpárosokkal szemben, mindenki maga dönti el, hogy képes-e még felülni a kerékpárra, vagy nem.

Baleset esetén

Mit tehetünk, ha megtörtént a baj? Ha az autós volt az ártatlan fél a baleset során, van lehetőség az esetleges anyagi kár megtérítésére. Mivel a gyalogos jelen esetben nem rendelkezik biztosítással, így a MABISZ köteles megtéríteni a keletkezett kárt. Biciklis esetében is ugyanez a helyzet.

Természetesen mindannyiunk érdeke, hogy elkerüljük a baleseteket, ezért figyeljünk oda egymásra, és igyekezzünk a szabályoknak megfelelően közlekedni. 

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére