Útfejlesztések: vigyázni a régire, építeni az újat

há • 2021. március 26., péntek •
Több mint 500 kilométernyi alsóbbrendű utat újítanak fel országszerte egy 2018-ban kezdődött program keretében, ennek része két, most is zajló beruházás Vas megyében. Közben pedig az előkészítés alatt álló, vadonatúj útépítések sincsenek elfelejtve, sőt már a forrás is megvan rájuk.
Útfejlesztések: vigyázni a régire, építeni az újat

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2018-ban kezdett komoly útfelújítási programba: ennek részeként a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program forrásaiból országosan több mint 526 kilométernyi út teljes körű felújítását indította el. A program keretében Vas megyében a 8624-es jelű Újkér-Horvátzsidány összekötő út 4,2 kilométeres szakaszán, illetve a 8707-es jelű Körmend-Ják-Szombathely összekötő út mintegy 4,1 kilométeres szakaszán a kivitelezési munkák folyamatban vannak. Ezek az utak most részben új útalapot kapnak – ehhez újrahasznosítják a meglévő szerkezet anyagát –, amelyre 9 centiméteres aszfaltburkolat kerül, részben pedig melegaszfalt-keverékkel megerősítik a jelenlegi felületet. Padkafeltöltés, a közműfedlapok szintbe emelése és a KRESZ-táblák cseréje szintén része a munkálatoknak.

Szombathely és környékének országgyűlési képviselője szerint a térségben élőket egyszerre foglalkoztatja a meglévő utak karbantartása, valamint a tervezés alatt álló, nagyon várt, új építések.

Javuló közlekedés, jobb életminőség

- Rendkívül fontosak a megyeszékhelyen és térségében élők számára az előkészítés alatt álló gyorsforgalmi és elkerülő utak: a szombathelyi északkeleti elkerülő út, a Szombathely és Kőszeg közötti gyorsforgalmi út, illetve az M86-os Szombathely-Egyházasrádóc közti megépítendő szakasza. Ezekkel tudunk bekapcsolódni északi, nyugati és déli irányba is az európai közlekedési vérkeringésbe – fogalmazott dr. Hende Csaba, aki szerint legalább ilyen fontos a meglévő úthálózat fejlesztése is.

Mintegy 1,3 milliárd forintból újul most meg két fontos útszakasz. Ez jól mutatja a kormány elkötelezettségét a vidéken élők közlekedési lehetőségeinek, és ezzel együtt életminőségének javítása mellett

– tette hozzá.

Ami a szombathelyiek életét is közvetlenül befolyásoló beruházást, a Körmend-Ják-Szombathely összekötő út több mint 4 kilométeres szakaszának felújítását illeti, ezzel kapcsolatban a képviselő kifejtette: Újperint érintettsége révén nagyon sok szombathelyi polgár mindennapjait könnyíti meg ez a fejlesztés. – Jelentős az átmenő forgalom is, ezért rendkívül fontos, hogy most megújulhat az útburkolat, új táblák kerülnek ki, feltöltik a padkákat, egyszerűen biztonságosabb és kényelmesebb lesz autózni ezen a szakaszon – mondta dr. Hende Csaba.

„Mi tart ennyi ideig?”

Tény, hogy amennyire sürgeti a meglévő hálózat felújítását a lakosság, legalább akkora várakozás övezi az előkészítés alatt álló útfejlesztéseket, Vas megyében is van néhány ilyen. Sokakat foglalkoztat, hogy vajon „mi tart ennyi ideig”? Arra kértük az országgyűlési képviselőt, világítsa meg olvasóinknak - az ilyen eljárásokban járatlan laikusoknak – az előkészítés részleteit.

- A leggyorsabb és leglátványosabb szakasza a munkának: maga az építkezés, de ezt rendkívül hosszas előkészítési, tervezési és kisajátítási eljárások előzik meg. Csak önmagában a környezeti hatásvizsgálat egy évet vesz igénybe, ennyi ideig figyelik, hogy az adott helyen épülő út milyen hatással lesz a környéken élő állatokra, növényekre, ezeket nem lehet megspórolni.

Látszik, hogy mindez összeadva hosszú idő, de én minden erőmmel ezeknek a projekteknek a gyorsításán dolgozom

– hangsúlyozta dr. Hende Csaba.

 

Forrás: biztosítva

Ismert, hogy minden egyes fillér, ami ezeknek az utaknak a megépítéséhez szükséges, biztosítva van. – Már döntés született róluk, a kormány biztosította mind az M87-es Szombathely-Kőszeg, mind az M86-os Szombathely-Egyházasrádóc, mind pedig az északkeleti elkerülő beruházásaira szánt összeget, ezt már sikerült kiharcolni. Folyamatban vannak a tervezési, kisajátítási és építés-előkészítési munkálatok – tette hozzá. Nem véletlenül telik el közben sok idő. – Az M86-os egyházasrádóci szakaszát többször át kellett tervezni. A végleges terv szerint az átmenő forgalom a vépi elágazótól közvetlenül, egy új szakaszon csatlakozna be az M86-os déli részére, tehát

a szombathelyi körgyűrűre már be sem lesznek engedve a nem ide tartó kamionok.

Ez ugyan késedelmet okozott az előkészítésben, de a végeredmény szempontjából sokkal szerencsésebb megoldásról van szó. A szombathelyieknek ugyanis joguk van a tisztább levegőhöz, a kulturáltabb, kényelmesebb közlekedéshez. Ugyanakkor az M87-esnek egy szakaszát – a határátkelői részt – már átadták, ott megvan a végleges nyomvonal – mondta dr. Hende Csaba.

A képviselő abban bízik, hogy mindhárom említett út a következő néhány évben belül el is készülhet.

közösség

további frisss

lap tetejére