Szombathely újranyit: „az üzletnek tragédia, a családnak ajándék”

há • 2020. május 22., péntek •
Sok cégnél megélhették mostanában: hogyan kovácsol baráti közösséggé egy munkahelyi kollektívát a krízis, mai egyik beszélgetőtársunk vállalkozásában szintén ez történt. A cikkben szó lesz arról is, hogyan érintette az új autók eladását a járványhelyzet egy szalonban, és mi a B tervük ilyen esetre. Sorozatunk folytatódik, ezúttal egy ruhaüzlet és egy autókereskedés tulajdonosánál jártunk.
Szombathely újranyit: „az üzletnek tragédia, a családnak ajándék”

Ikonikus ruhakereskedés a Fő téren a Hófehérke, nincs kisgyermekes szülő, aki ne ismerné. Két üzlethelyiségük is csordultig tele áruval, és bár mindent megtettek, hogy átvészeljék a krízist, a forgalmuk körülbelül a negyedére esett vissza az elmúlt hetekben. Mindezek ellenére optimisták.

- Két üzletünk van, az egyiket azonnal bezártuk, de a régebbi boltban folytattuk a munkát. Ennek egyszerű oka volt: a vevőkörünkben sok a várandós kismama és az újszülöttet gondozó édesanya, akik nagyon hálásak voltak nekünk, amiért nyitva maradtunk. Olyan nélkülözhetetlen dolgokat is árulunk, amelyekre ilyenkor is szükség van. A kollégáink pedig azonnal megértették a helyzetet, és vállalták a munkát – kezdte érdeklődésünkre Bereczki János tulajdonos a március közepén kezdődött történetet, és rögtön hozzá is tette: eddig is nagyon jó kapcsolatban voltak, de most a szemében nagyot nőttek a munkatársak emiatt, akiknek rendkívül hálás. Kiderült, hogy amíg a vevők nem léphettek be, addig az üzlet előtt vették fel a rendelést, és kiadták, amit kellett.


S hogy mi volt a krízis első napjaiban a stratégiája a családi vállalkozásnak? A tulajdonos elmondta, hogy nem akartak egyetlen dolgozót sem cserbenhagyni, ezért mindent megtettek a megtartásukért. – Kiadtuk a szabadságok nagy részét, de optimisták vagyunk, megegyeztünk a kollégákkal, és hagyhattak tíz napot a nyárra is, hiszen bízunk abban, hogy addigra újraindul az élet – fogalmazott. Az árurendelést is át kellett gondolniuk, több külföldi partnerrel vannak kapcsolatban, és sokszor fél évre előre rendelnek ruhát. Ahol lehetett, most csökkentettek, változtattak a rendelésen. – Azt tapasztaltuk, hogy zömében igyekeztek optimális megoldást keresni a partnereink. Németországban például hamarabb leálltak a szállítással a cégek, onnan több rendelés törlődött, máshol a mennyiségen csökkentettek – részletezte a helyzetet Bereczki János. Nem tervezi egyébként, hogy hitelfelvétellel élnének, igyekeznek saját tartalékokkal átvészelni, bár hozzátette, hogy megérti azokat a kereskedőket is, akiknek például az előző év nem jól sikerült, mert azok hiába előrelátóak, nincs mihez nyúlniuk ilyenkor. Megkérdeztük azt is, hogyan kezdenek hozzá a következő hónapoknak így, az enyhítés után. – A gazdaságnak újra kell indulni, örülünk ezeknek a könnyítéseknek, mert körülöttünk szinte a teljes Fő tér hetekig be volt zárva. Egy ideig a házhoz szállítást is megoldottuk, Szombathelyen működtettük az online rendelést, csak hogy alkalmazkodjunk a helyzethez. Minden munkatársunkat megtartottuk, de természetesen sajnos mindannyiunknak áldozatokat kellett hoznia ezért. A nyugdíjas, és egy másik, komoly betegségből felépült alkalmazottunkra is vigyáztunk, ők kezdettől fogva otthon voltak. Mindeközben legalább negyedére esett vissza a két üzlet forgalma, és ehhez nyilván nem volt szükség ugyanarra a munkaerőre, ezért a szabadságok és részben a fizetés nélküli szabadságok kiadása mellett döntöttünk közösen a munkatársakkal. Május 14-től újra nyitva az új üzletünk is, és mindenki vissza tudott állni a munkába a megfelelő védekezési előírásokat betartva.


Ami a jövőt illeti: a veszély nem múlt el, és sokan sokféle tanácsot adnak az óvintézkedések tekintetében, a legnagyobb szakértők sem tudják biztosan, hogyan folytatódik, mikor lesz vége, és lesz-e szükség újabb korlátozásokra. A helyzet bármikor változhat, erre kell készülnünk – fogalmazott Bereczki János.


Azt is elárulta egyébként, hogy bár a gazdasági életre és az üzletre nézve tragédia, ami történt, ugyanakkor a családi életét nézve isteni ajándékként élte meg a sok otthon töltött időt, hiszen épp a járvány idején született meg a harmadik gyermeke, és így együtt tudtak lenni ebben a fontos időszakban. Vigyázott, hogy ne vigyen haza semmilyen fertőzést, ezért a maszk és a kesztyű a munka közben alapfelszerelés volt számára. Közben a nagyobb, még óvodás gyermekekre is jobban oda tudott figyelni, ezzel sokat tudott segíteni feleségének. Bereczki János még megjegyezte, hogy a vevőkör részéről is támogató hozzáállást tapasztal: úgy látja, sokan nem a multinacionális cégeket, hanem a helyi vállalkozók boltjait választják, ami életmentő lehet a helyi kisebb cégeknek. Kihangsúlyozta: mindez bizakodásra ad okot a jövőt illetően. Hálás a kedves szavakért, a sok esetben már nemcsak egyszerű vevői, de baráti kapcsolatokért is.


A 2008-as gazdasági válságból adódóan sajnos már némi rutinnal kezelte a mostani helyzetet a Végh Autóház Kft., amelynek ügyvezetője, Végh Zsuzsanna elmondta, hogy figyelték a külföldi – német és cseh – gyártóktól érkező híreket, így számítani lehetett rá, hogy ide is begyűrűzik a krízis.

– Amikor ezek a gyárak hivatalosan is bejelentették, hogy minden üzemükben felfüggesztik a termelést, felkerestük azokat az ügyfeleinket, akik autót rendeltek, előleget fizettek, és tájékoztattuk őket. Az első intézkedésünk az volt, hogy biztosítottuk őket a folyamatos kapcsolattartásról, bár számukra is beláthatatlan volt, hogy meddig tart a leállás – mesélte az ügyvezető, aki átadta a szót kollégájának, Bata Zoltánnak, a cég értékesítési vezetőjének.

Tőle megtudtuk, hogy amint bejelentették itthon a kijárási korlátozást, abban a pillanatban megszűnt az érdeklődés is az autószalonban, legalábbis ami az új járműveket illeti. – A használt autó üzletágunkban más a helyzet, az érdeklődés megmaradt, sőt nem is egy autót eladtunk az elmúlt hetekben. De nincsenek illúzióink, felsejlenek bennünk az elhúzódó válság tapasztalatai, és arra számítunk, hogy nem csupán néhány hónapban mérhetjük majd a forgalomkiesést az új autóknál. Úgy vélem, a céges gépjárművek vásárlását tervező vállalkozások most átgondolják a kiadásaikat, sokan talán extra költségeket is bevállaltak a talpon maradás érdekében, és lehet, hogy épp az autóvásárlást halasztják el. Így volt ez a korábbi válság idején is. A magánszemélyek vásárlókedvét pedig az határozza majd meg, hogy hányan, és milyen hosszú időre válnak munkanélkülivé, esetükben még inkább elhúzódó kiesésre készülünk – mondta Bata Zoltán. Azt mindketten megerősítették, hogy új stratégiákra van szükség most. Az ügyvezető kifejtette, hogy igyekeztek minden munkavállalójuk státuszát megtartani, zömében szabadságok kiadásával, de speciális esetekben akár úgy is, hogy a kollégát felmentették a munkavégzés alól, bár a bére egy részét megkapja. Sőt, úgy tervezik, hogy élnek a kormány által biztosított bértámogatással is a csökkentett munkaidőben dolgozó munkatársaknál. – Ez volt a legfontosabb számunkra: személyre szabott megoldásokat kerestünk, és biztosítottuk a kollégákat arról, hogy mindig tudni fogják, hogy mi vár rájuk a következő hónapban – fogalmazott Végh Zsuzsanna. - Mindeközben a teljes nyitvatartási időt folyamatosan le tudjuk fedni, tehát elérhetőek vagyunk – tette hozzá Bata Zoltán, aki elmondta azt is, hogy ez elsősorban a szerviz részlegen lényeges most, hiszen ott nem állt meg az élet. – Figyelnünk kell az ügyfeleink igényeit, és eszerint finomítunk a módszereinken. A szervizben igénybe vehető a „hozom-viszem” szolgáltatás, fel sem kell bennünket keresni. Természetesen fertőtlenítünk minden felületet, az ügyfél autójába maszkban és kesztyűben szállunk be. Az új autók piacán a gyártók igyekeznek behozni a lemaradást, és működik az online ügyintézés is, tehát szinte a nappaliban ülve konfigurálhatja valaki a megrendelni kívánt autót, amelyet végül házhoz szállítunk. Hozzáteszem, hogy azért a magánszemélyek közül sokan ragaszkodnak a személyes ügyintézéshez, nos, ők most kivárnak. Mindenesetre bízunk az őszben, optimisták vagyunk – jegyezte meg. Ha újraindul Magyarországon az iskola és az óvoda, akkor a cégek is vissza tudják vezetni a home office-ból a dolgozóikat, és ez hatással lehet a tervezett beruházásaikra, az új autók iránti kereslet növekedésére is.


Családanyaként sem volt könnyű helyzetben a cégvezető, hiszen két iskolás gyermeke tanult otthon, miközben ő a vállalkozás stratégiáján dolgozott az irodában. – Szerencsés vagyok, mert a nagyobbik 14 éves, és az ő segítségével a kisebb, a 11 éves gyermekem is jól elboldogul, és a férjem is segít. Viszonylag önállóak a gyerekek, csak az online számonkérések alkalmával intézem úgy, hogy feltétlenül mellettük legyek, hiszen a technika ördöge bármikor közbeszólhat, ezt nem szeretném kockáztatni – avatott be a család hétköznapjaiba Végh Zsuzsanna, aki kihangsúlyozta: így a cég 35 dolgozójának sorsát tudta egyengetni az elmúlt kritikus hetekben. Mindennek a mottója az egymás segítése, a csapatmunka, otthon is, munkában is – vallja.

közösség

további frisss

lap tetejére