Kulcsszerep: Összekötni egymással a munkaerőpiac szereplőit

há • 2023. december 31., vasárnap •
Az országban elsőként írták alá elektronikusan a munkaszerződéseket, bevett szokás náluk a chat-botok használata, és teljesen digitalizálták a legfontosabb folyamataikat. De nem csupán erre büszke Berta Péter, a WHC Kft. ügyvezető igazgatója.
Kulcsszerep: Összekötni egymással a munkaerőpiac szereplőit

A WHC egy több mint 30 éve működő, magyar tulajdonú, 10 országban jelen lévő HR-szolgáltató nagyvállalat. Magyarország és Közép-Kelet-Európa meghatározó szolgáltatója vagyunk, 35 irodánkban több mint 600 munkatársunk dolgozik, és közel 10 ezer munkavállalót foglalkoztatunk partnereinknél. Szolgáltatásaink közé tartoznak a munkaerő-kölcsönzés, munkaerő-közvetítés, a diákfoglalkoztatás, a HR-tanácsadás és a bérszámfejtés is.
Magyarországon 12 irodával rendelkezünk, több mint 400 belsős munkatársunkkal szolgáljuk ki ügyfeleinket.

Küldetésünk, hogy összekössük a munkaerőpiac szereplőit.

Az emberközpontúság, a szakértelem és az innováció az alapvető értékeink közé tartozik. Emberközpontúság, mert nekünk az emberek a fontosak, segíteni akarunk nekik, hogy jó állásuk legyen, és ezáltal jobb életet éljenek. Szakértelem, mert folyamatosan fejlesztjük a szolgáltatásainkat, képezzük a munkatársainkat, és innováció, mert mi bátran nyúlunk új megoldásokhoz, például az országban mi írtuk alá elsőként elektronikusan a munkaszerződéseket, a kommunikációban chat-botokat is használunk és teljesen digitalizáltuk a legfontosabb folyamatainkat.

Miben áll ma a gazdasági életben a jó HR-szolgáltató jelentősége?

Az elmúlt évek gazdasági fejlődése jelentősen megváltoztatta a hazai munkaerőpiacot. Magyarországon évek óta a vállalatok stratégiájának egyik legfontosabb és legnagyobb kihívást jelentő eleme a megfelelő munkaerő biztosítása. A HR-szolgáltatók felé támasztott igények jelentősen megnövekedtek, hiszen

a vállalatok már nem, vagy csak részben tudták saját erőből megoldani a humán erőforrás biztosítását.

Amíg korábban elég volt egy újsághirdetés, ma már a munkaerő toborzása egy komplex folyamat. A toborzás nagy része az online térben zajlik, a folyamatok felgyorsultak és kiemelt jelentősége van annak, hogy az adott vállalatnak milyen a brandje, milyen a megítélése a munkaerőpiacon. A munkavállalók általában több munkalehetőség közül választhatnak, ezért

fontos, hogy egy adott munkahely mit kínál, és hogy mennyire hatékony a kiválasztási folyamata.

A munkavállalók helyzete jobb lett, hiszen általában több lehetőség közül is választhatnak. HR-szolgáltatóként, mi azzal segítjük az embereket, hogy aki hozzánk fordul, annak segítünk eligazodni a munkaerőpiacon, bemutatva neki a lehetőségeket, sokkal részletesebben, mintha maga járna utána, és természetesen mindezt az ő kompetenciáihoz, elképzeléseihez igazítva.

Segítünk pályázni, felkészítjük az interjúra, tanácsokkal látjuk el, végigkísérjük a folyamaton.

A toborzási régiókat egyre bővíteni kellett, mert az ország egyes területein az elmúlt években már elfogyott a helyi munkaerő, így először az adott régió szomszédságában, majd az ország távolabbi pontjain, és

2015-től kezdődően pedig már külföldi országokból is toborozni kellett munkaerőt, a vállalatok igényeinek kiszolgálása érdekében.

A növekvő munkaerőigények miatt a magyar munkaerőpiacban rejlő tartalékokat is meg kellett találni. Ennek az egyik sikeres formája diákok, nyugdíjasok és kismamák foglalkoztatása, amely a magyar jogszabályoknak megfelelően, kedvezményes formában történhet, és ez enyhített valamelyes a cégekre nehezedő nyomáson.

Cégvezetőként mi a tapasztalata, melyek az ügyfeleik főbb hibái és sikeres taktikái a nagy munkaerőínségben?

A munkáltató által ajánlott versenyképes juttatási csomag egy fontos alap, de közel sem elegendő ahhoz, hogy a megfelelő munkatársakat megtalálja az adott cég. Egyre nagyobb szerepet kap a munkáltatói márka, az, hogy

a cég láttassa magát a piacon, a különböző közösségi felületeken, a jelöltek ismerjék és jó véleménnyel legyenek róla.

Ha a vállalatok megtalálták a megfelelő munkatársakat, akkor a legnagyobb hiba, ha rövid idő alatt elveszítik őket. Pedig a megtartás legalább annyira nehéz, mint a toborzás, és számtalan tényező van hatással arra, hogy mennyire sikeres ebben egy munkáltató. Nagy jelentőséggel bír az új munkatársak on-boardingja, az,

hogy hogyan fogadják őt az új munkahelyén, megkapja-e a megfelelő oktatásokat, a szükséges mentorálást és beillesztést.

A vállalati kultúra, a közösség, a vállalati kommunikáció, a vezetők kvalitása és a munkakörülmények is olyan tényezők, amelyek jelentősen befolyásolják a megtartást.

Mi jellemzi a Nyugat-Dunántúl munkaerőpiacát?

A nyugat-dunántúli régió az ország gazdaságilag és iparilag fejlett régióihoz tartozik, alacsony a munkanélküliség, a munkaerőpiacban kevés a tartalék. A régió azon vállalatai, amelyek az elmúlt években fejlesztettek, és munkaerőre volt szükségük,

a helyi munkaerő mellett az ország más részéből és már külföldről is toboroztak munkatársakat.

Ez a folyamat már évek óta megfigyelhető a fejlettebb régiók esetében, mert

a magyar munkaerőpiacon még elérhető magyar munkaerő jellemzően nem azokban a régiókban van, ahol a cégek fejlesztenek, az ő mozgósításuk nehézkes, így nem jelentenek megoldást a munkaerő-problémára.

Kétségtelen, hogy a foglalkoztatottság növekedésével, a munkanélküliek alacsony száma miatt, a külföldi munkaerőre szükség van jelenleg is, és szükség lesz a jövőben, ha a hazai gazdaság tovább fejlődik.

Milyen tendenciákat jósol a jövőre nézve?

A jövőre vonatkozóan a jelenlegihez hasonló munkaerőpiacra számítunk. Jelenleg az európai gazdasági visszaesésnek, a fogyasztás és ezáltal a megrendelések csökkenésének köszönhetően a vállalatokra nehezedő humán erőforrás ellátással kapcsolatos nyomás valamelyest csökkent. Várhatóan a következő negyedévekben az infláció alacsonyabb lehet, így

idővel a fogyasztás is emelkedni fog és a megrendelések növekedésével visszatérünk a feszített munkaerőpiachoz.

közösség

további frisss

lap tetejére