Iránytű a pályaválasztáshoz

vmkik.hu • 2019. november 19., kedd •
Akciós termékeket adtak el, sebet kötöztek, recepciósként igazították el a szálloda vendégeit a Tájoló Nap résztvevői.
Iránytű a pályaválasztáshoz

Ez nem egy cégben eltöltött munkanapról szólt, a területi kamarák által szervezett program az általános iskolások egyéni képességeit méri fel országszerte, megmutatja miben teljesítenek kiemelkedően a gyerekek, milyen az érdeklődési körük, segítve ezzel továbbtanulással kapcsolatos elképzeléseiket. A projekt a Szombathelyi Tankerületi Központ, a Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésével valósult meg.

Az egyéni érdeklődéseink első jelei már az óvodáskorban megnyilvánulnak, de az általános iskolai évek azok, amelyekre érdemes odafigyelni, mi az a tevékenység, amiben ügyes és jól is érzi magát a gyermek. Van, aki vázlatfüzettel a kezében alszik el este vagy a könyvespolc újabb és újabb történeteivel hajtja álomra a fejét; később íróvá válhat az, aki meséket gyöngyözik a kis vonalas füzetébe, más programozó matematikusként kapcsolja be a számítógépét vagy éppen órákat szerel szét, majd mértani pontossággal rakja újra össze azt. Az, hogy ki milyen téren tehetséges és nyújt kiemelkedő teljesítményt, ezeket hivatott megmutatni, előhívni a Tájoló program is, amelyet az Edunet Alapítvány dolgozott ki bajor minta alapján 13-15 éves tanulók számára, a pályaorientációs folyamat részeként.

Hosszas előkészületek és szakmai munka előzte meg a Tájoló programok megvalósítását. A tanulók képességeit felmérő munkákhoz iskolákat, pedagógusokat, szülőket vontak be az iparkamara munkatársai, a gyakorlati feladatokhoz pedig az előírt tárgyi eszközöket kellett a tanulók rendelkezésére bocsátani.

A tapasztalatok szerint egyes feladatok elvégzése – a hétköznapokban is előforduló - szorongást, feszültséget okozhat a diákoknál, de a felmerülő problémák megoldása vagy éppen egy könnyen elvégezhető feladattípus adhatja a felismerést számukra, hogy miben érhetnek el sikereket. A projekt iránytűként mutathat rá azokra az eddig rejtve maradt készségeikre is, amelyek akár meghatározhatják, melyik középiskolába küldjék el a tanulók felvételi kérelmüket.

Az általános iskolások elsőként önértékelést írtak magukról valamint az őket jól ismerő személyek, például a szülők, barátok, osztálytársak is jellemzést készítettek róluk. Az elemzésekből az derült ki, hogy a tanulók könnyedén beszéltek-e a szerepjátékok során, kimutatták-e a feszültség jeleit, osztálytársaik szavába vágtak-e a feladatok elvégzésekor, gazdag szókinccsel beszéltek-e a szituációk során?  A program négy területen gyűjtött információkat: az egészségügyi-szociális feladatoknál orrvérzést csillapítottak, gyógyszert adagoltak a résztvevők; a kereskedelmi tevékenységnél sajtot mértek, vásárlói reklamációt kezeltek; a műszaki részek között szerepelt a pH érték mérése; a turizmus-vendéglátás szakmában a terítés és a tányérhordás volt a feladat a tájoló iskolásoknak. 

Az elméleti és gyakorlati feladatok alapvető adottságokat vizsgáltak, utóbbi esetében a szemmérték, a kézügyesség és a finom-motoros készségek játszottak szerepet a megoldások során. 

A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara pályaorientációs tanácsadói jövőre újabb két Vas megyei iskolában tartanak Tájoló Napot.

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére