Itt az igazság, hogy mikor jársz jobban téli gumival, mint nyárival

vezess.hu • 2023. december 03., vasárnap •
Mindig van egy-két hét telente, amikor akár életet is menthet, ha nem nyári gumival közlekedünk.
Itt az igazság, hogy mikor jársz jobban téli gumival, mint nyárival

Múlt héten csütörtökön például reggel az ország jelentős részén havazott, amely aztán esőbe fordult, sok helyen ónos esőbe - írja cikkében a vezess.hu. A jégpáncélon radikálisan csökken az esélye a biztonságos közlekedésnek nyári gumikkal, de télen még esőben is sokkal-sokkal jobban járunk, ha téli papucsok vannak a verdán.

Ne nekünk hidd el, hanem a szakembereknek, akik ezt már sokszor, sokféleképen tesztelték.

Forrás: Goodyear

A fékutakat bemutató ábra remekül illusztrálja, hogy száraz aszfalton, jó időben egy nyári abroncsnak 41 méteres fékútja van, míg a télivel 46 méteren fogunk megállni, 100 km/órás tempóról. Ez természetes, hiszen a téli gumik keveréke lágyabb, így melegben jobban „kenődnek”, és lassabban fogunk megállni, mint a nyári, keményebb keverékkel. Hidegebb időben, 5 Celsius-fokos hőmérsékeltnél az olló már zárul, de még mindig mindig rövidebb a fékút nyári gumival, mint télivel (39,5 méter vs. 41,5 méter).

Nedves aszfalton nyáron még mindig jobb, ha nyári gumit használunk, azzal 63,5 méter a fékút, télivel 67 méter. Viszont ha beköszönt a hideg, a hőmérséklet pedig 5 fok környékére hűl, akkor már drasztikusan nő a téli abroncsok hatékonysága. Ilyen körülmények között nyári gumival 70,5 méteren állunk meg 100 km/óráról, télivel viszont elég 65,7 méter.

Szóval már akkor is megéri téli gumit használni, ha nincs hó, nem fagyott le az aszfalt, de esőtől nedves (az elmúlt héten ilyen idő volt Magyarországon).

Ha pedig jeges vagy havas az út, ott drasztikusan nő a különbség a két abroncs között, nem is kérdés, hogy mennyivel biztonságosabb téli gumit használni ilyen útviszonyok között. És ezeknél a körülményeknél csupán 30 és 50 km/óráról történt a fékezés.

Fotó: Időkép.hu

közösség

további frisss

lap tetejére