Az elmúlt napokban egyre nagyobb méreteket öltött az üzemanyaghiány a magyar kutakon, a töltőállomások közelében kígyózó sorok voltak láthatók országszerte. A Mol korábban arról tájékoztatott, látja a pánikvásárlás hatásait, de leszögezte, az ársapka miatt nem tud több üzemanyagot behozni külföldről.
A Magyar Ásványolaj Szövetség már november végén jelezte, hogy komoly ellátási problémák léptek fel az országban. „A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott akkor Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.
A Miniszterelnökség pár napja elismerte, a tervezettnél korábban kivezethetik az árstopot, ami több mint egy évig tartotta magát: mint ismert, a kormány 2021. november 15-étől a 95-ös oktánszámú motorbenzin és a dízelgázolaj lehetséges legfelső árát literenként 480 forintban határozta meg. Az intézkedés első körben három hónapra szólt, de többször is meghosszabbították.
A magyar kormány a kialakult helyzetre reagálva kedd estére sajtótájékoztatót hívott össze. Ezen Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette,
AZ ÁLLAM A PÁNIKVÁSÁRLÁS MEGSZÜNTETÉSE ÉS A FOLYAMATOS ÜZEMANYAG-ELLÁTÁS ÉRDEKÉBEN A MOL JAVASLATÁRA ELTÖRLI A BENZINÁRSTOPOT A MAGYAR BENZINKUTAKON.
Tarthatatlanná vált a helyzet
„Utoljára a 70-es, 80-as években láttunk kígyózó sorokat a magyar kutakon. Káosz alakult ki, töltőállomásaink negyedében volt leürülés az elmúlt napokban, semmilyen üzemanyag nem volt kapható ezeken a pontokon. Elképesztő problémák alakultak ki, ilyen még nem volt a Mol történetében. A helyzet kritikussá vált, elmentünk a határig, a Mol eddig bírta. Az ellátás biztosítása érdekében jeleztük a kormánynak, hogy ez így nem mehet tovább. Ennél többre ilyen körülmények mellett nem vagyunk képesek” – hangsúlyozta Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, aki jelezte, az import visszahozása jelenti az egyetlen megoldást, ami az árstop mellett lehetetlennek bizonyult.
„A február 5-én életbe lépő szankciók újabb válsághelyzetet teremthetnek, utána 10 százaléknyi dízel fog hiányozni az európai piacokról. Újra kell tölteni a készleteinket, hogy ha újabb probléma jelentkezik, legyen időnk reagálni a helyzetre. Ma kell lépni ahhoz, hogy jövő év elején feltöltött készletekkel rendelkezzen Magyarország. Nem jó, ha drága valami, annál csak az rosszabb, ha valamiből hiány van. Most nagy lépést teszünk afelé, hogy megszűnjön az üzemanyagkáosz hazánkban” – fűzte hozzá Hernádi Zsolt.
Az ársapka eltörlésével normalizálódik a magyar piac, nőhet az infláció
1-1,5 hónapig eltart majd, amíg normalizálódik a helyzet a kutakon, jelezte Hernádi Zsolt. Az árstop eltűnését előirányzó intézkedés 2022. december 6-án 23:00-kor lép életbe, közölte Gulyás Gergely. A Mol kútjain 641 forintba kerül majd a normál benzin literje, a nem prémium dízelért 699 forintot kell fizetni literenként, mondta Hernádi Zsolt újságírói kérdésre válaszolva.
A HVG kérdésére Hernádi közölte: normalizálódni fog a piac, bár fennakadások még lehetnek. A pánikvásárlás viszont nem ismétlődik meg, hangsúlyozta az elnök-vezérigazgató.
Gulyás Gergely elismerte, az intézkedés hatására nőhet az infláció. 2023-ra egy átlagárat kell megállapítani, tette hozzá. Kiemelte: a hirtelen dráguló árak ellenére is Magyarországon lehet majd az egyik legolcsóbban tankolni Európában. Gulyás azt is elárulta, hogy Orbán Viktor hazarepült Albániából és aláírta a rendeletet.
A taxisoknak is drágábban kell tankolniuk, nincs gond a stratégiai készletekkel
Az Index arról kérdezte Gulyás Gergelyt, minek tudható be, hogy most és ebben a formában csúcsosodott ki az üzemanyaghiány? Arra is kíváncsiak voltunk, ha ez már egy ideje benne volt a pakliban, miért nem tettek megelőző intézkedéseket? Azt is megkérdeztük, lesznek-e további korlátozások, hogy ez a helyzet ne ismétlődjön meg.
„Mindig is elmondtuk, hogy addig van értelme a sapkának, amíg az ellátásbiztonság fenntartható. A Mol határozottan jelezte, hogy tarthatatlan a helyzet, mi a végtelenségig fenntartanánk az ársapkát. Majdnem 13 hónapon keresztül lehetett olcsón tankolni, szerintem ez minden magyar családnak megérte” – reagált a kérdéseinkre Gulyás Gergely.
Kollégánk arra is rákérdezett, hogy a taxisokat és az árufuvarozókat hogyan érinti az ársapka kivezetése. Erre így reagált Gulyás Gergely:
„Ez mindenki számára nehézséget jelent, főleg azoknak, akiknek az autó munkaeszközt jelent. A kormány a taxisokkal is szívesen tárgyal, de az ársapka eltörlése mindenkire vonatkozik. Ugyanakkor hangsúlyozom, a kormány mindenkin szeretne segíteni.”
Hernádi Zsolttól azt is megkérdeztük, mekkora veszteséget okozott a Molnak az ársapka, illetve arról is faggattuk, mikor tudnak újra szállítani a kis benzinkutaknak.
Nagy vesztséget okozott a Molnak az árstop, annak örüljünk, hogy ez az intézkedés ennyi ideig fennmaradhatott. Ez fájdalmas időszak volt, de a kérdés ez ellátásbiztonságról szól, a probléma már veszélyeztette az ország működőképességét. Itt már nem kockázatról volt szó, bekövetkezett egy esemény, amire reagálni kellett. A kis benzinkutaknak szánt szállításokat folyamatosan növeljük, arra buzdítjuk őket, hogy melegítsék fel a régi kapcsolataikat
– reagált Hernádi Zsolt.
Az ország stratégiai készletei több hónapokra elegendőek, nyugtatott meg mindenkit Gulyás Gergely, akit az RTL arról kérdezett, hogy a kormány mennyire nyúlt hozzá a stratégiai készletekhez.
Visszatérhet az ársapka valamikor?
„Soha ne mondd, hogy soha” – mondta Gulyás Gergely, amikor arról kérdezték, elképzelhetőnek tartja-e, hogy a jövőben valamikor újra bevezessék az árstopot a kutakon. A kormány az élelmiszerekre vonatkozó ársapkáról még nem hozott döntést, tette hozzá. Mint mondta, folyamatosan monitorozzák a helyzetet, nézik, van-e ok arra, hogy kivezessék az élelmiszerárstopot.
(Borítókép: Hernádi Zsolt és Gulyás Gergely. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)
Forrás: index.hu