„A cél, hogy Szombathelyről az ókor jusson mindenki eszébe”

T.A. • 2016. június 25., szombat •
Szombathely turizmusáról Grünwald Stefániával beszélgettünk.
„A cél, hogy Szombathelyről az ókor jusson mindenki eszébe”

Szombathely idegenforgalmi vonzereje a múltjában rejlik. A „kétezer éves város” Szent Márton szülőhelye. Ezen örökségre támaszkodva építik jövőjüket a vasi megyeszékhely turisztikai szakemberei. Új elemekkel találkozhatunk a Karneválon is.

Ezt az évet Szent Mártonnak szenteljük, hogy ettől kezdve szerte az országban, vagy azon is túl, erről a névről mindenkinek Szombathely jusson eszébe – jelentette ki egy helyi rendezvényen Puskás Tivadar polgármester. A város vezetőjének szavai egyfajta hitvallásként is felfoghatók, hiszen az 1700 éve született tours-i püspök nem csak Savaria híres szülötte, hanem egyben Szombathely turizmusának letéteményese is.
Ókor-ókor visszatér Szombathelyre az ókor – e szójátékkal lehet kifejezni a vasi megyeszékhely turisztikai elképzeléseit, melyekről a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Grünwald Stefánia elmondta, a megyeszékhely turisztikai „alapvetéseit” még a kilencvenes évek közepén „fektették le”, azóta a városvezetés rendre hozzá igazítja turisztikai elképzeléseit. Ezek közé tartozik az idei Szent Márton év is. Savaria, mint turisztikai brand, amúgy is etalon Szombathelynek, az épített örökség (Iseum, Savaria Múzeum) kiállításai maguk is az ókort hozzák napjainkba.

A turizmus terén e két irányt követjük, tehát az ókor és a három századdal későbbi, de még mindig Savariához kötendő Szent Márton – mondta az ügyvezető. Hozzátette,

a Szent Márton „brand” hosszú távon is jól kommunikálható termék.

Az ókor helyi története, a tours-i püspök közérthető módon történő bemutatása a városi turisztika feladata, ennek egyik letéteményese a Savaria Történelmi Karnevál, melyet idén 17. alkalommal rendeznek Szombathelyen.

A fesztivál napjainkra eljutott oda, hogy a helyiek ruhatárában már sok helyen megtalálható a tóga, a saru, ezt a tendenciát tovább kell erősíteni. Az közismert tény, hogy a viseletek, ókori – vagy régebbi kori – ruházat elterjedése nem csak a közösségi élményt, hanem a turisztikai vonzerőt is erősíti. A helyi gazdaságról nem is beszélve, hiszen már Szombathelyen is találunk viseleteket árusító boltokat, vagy azokat készítő varrodákat.

A Savaria Karnevál ebben az évben több újdonsággal várja a vendégeket. – Gyorsan közbe kell szúrni, a fesztivál a résztvevőknek, vendégeknek szórakozás, a városnak pedig hosszútávon előrelépés, marketing és természetesen bevétel – fogalmazott a turisztikai szakember.

Új helyszínekkel és produkciókkal várja vendégeit a rendezvény, ismét elindítják az utcaszínházat a Gayer parkban, mely napközben a gyermekeket, este a nagyobbakat várja egy kis játékkal. Az úgynevezett Könyvudvarban pedig rekordkísérletre készülnek majd a 20 éves szombathelyi kötélugrók. Idén is fontosnak tartják az autentikus fellépőket és egyben ebben az évben – 5-6 marketing szakember közreműködésével -  „mérik” is a fesztivál hatásait.

A cél, hogy Szombathelyről az ókor jusson mindenki eszébe, akár határon innen, akár határon túl – mondta Grünwald Stefánia. E célt elérendő a Savaria Karnevál  és Szent Márton mellett bővíteni kellene az ókori tematikájú események körét, jó  kezdeményezés erre a Diákkarnevál,  májusban Floralia - , ősszel pedig Bacchus ünneppel „koronáznák meg” a vasi megyeszékhely turisztikai produkcióit.

Szakemberek egybehangzó véleménye szerint a wellness turizmus elérte magyarországi határait, az úgynevezett „zöld turizmus” van fellendülőben. Ez utóbbiban pedig Szombathelynek új kitörési pontja lehet a közeli Őrség és szűkebb környezeti adottságainak kihasználásával.

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére