Idén nyáron még biztosan maradnak a fizetési kapuk a horvát autópályákon

• 2024. január 11., csütörtök •
Évek óta rebesgetik, hogy megszüntetik a fizetési kapukat a horvát sztrádákon, ahol ma szakaszonként, 77 lehajtó 339 fizetőkabinjánál készpénzzel vagy kártyával kell fizetni az útdíjért. A legutóbbi hírek szerint azonban legkorábban csak év végén szabadulhatnak meg az autósok a sokszor izzasztó sorban állásoktól.
Idén nyáron még biztosan maradnak a fizetési kapuk a horvát autópályákon

A horvát kormány eleve elvetette a másutt már bevált matrica bevezetésének ötletét. Oleg Butković tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter közölte, hogy rámpák és fizetőkabinok helyett minden felhasználónak speciális számlája lesz, ahonnan az autópályára be- és onnan lehajtáskor pénzt vonnak le. A díjat a megtett táv és a jármű kategóriája alapján számolják majd ki, és a rendszám alapján fizettetik meg - olvasható az Indexen.

Új díjbeszedési rendszer kontra matrica

Eredetileg 2022-ben be akarták vezetni az új díjbeszedési rendszert, ám ehelyett – jelen állás szerint – csak 2024 végétől válik általánossá. A beruházás mintegy százmillió euróba kerül.

A kilométerenkénti elszámolás helyett sokan a matrica bevezetése mellett kardoskodnak. Ivan Dadić professzor, a zágrábi közlekedéstudományi kar volt dékánja az Euractiv hírportálnak azt nyilatkozta:

Csak a matricával lehet megakadályozni a torlódásokat a horvát autópályákon.

Úgy vélekedett, hogy a tervezett technológia túl költséges, a matrica sokkal előnyösebb. Egy érdekes ötlettel is előrukkolt. Azt javasolta tudniillik, hogy az osztrák, magyar vagy szlovén matricát vásárlók szabadon közlekedhessenek a horvát autópályákon, és a matricákból származó bevételek megoszlanának az adott országok autópálya-kezelői között. Mint megjegyezte, a sztrádákon vannak olyan létesítmények, például benzinkutak, amelyeket sokan ma nem használnak, mert nem fizetnek útdíjat. A matricák bevezetése után viszont használnák, ami megnövelné az adott létesítmények forgalmát.

Mások a szlovénokat hozzák fel példának, ahol 2022-ben az autópálya-matrica értékesítéséből 494 millió euró folyt be, miközben Horvátországban, ahol kétszer annyi kilométer autópálya van, csupán 398 millió euró útdíj jött össze.

Hídhasználatért nem kell fizetni

Idén nyáron tehát még fizetőkapukkal találkoznak a magyar autósok a horvát sztrádákon. Összegyűjtöttük, hogy hol mennyit kell fizetni az út használatáért.

Határátlépés után

  • Gorican–Zágráb szakasz: 5,8 euró

Rijeka és Isztria

  • Zágráb–Rijeka: 9,2 euró (összesen: 15 euró),
  • Rijeka–Pula (Medulin): 10 euró (összesen: 15,8 euró),
  • Rijeka–Rovinj: 8,2 euró (összesen: 14 euró),
  • Rijeka–Porec: 9,4 euró (összesen: 15,2 euró),
  • Rijeka–Umag: 11,8 euró (összesen: 17,6 euró).

Kvarner régió

  • Zágráb–Krk sziget: 8,1 euró (összesen: 13,9 euró),
  • Zágráb–Rab szigeti komplehajtó: 7,9 euró (összesen: 13,7 euró), a komp díja (3,32 euró/felnőttjegy, 1,46 euró/gyerekjegy, 15,26 euró/autó)
  • Zágráb–Pag szigeti komplehajtó: 11,4 euro (összesen: 17,2 euro), a komp díja (3,32 euró/felnőttjegy, 1,66 euró/gyerekjegy, 14,86 euró/autó)
  • Krki híd: ingyenes.

Dalmácia

  • Zágráb–Zadar észak (Vir sziget, Nin) szakasz: 16 euró (összesen: 21,8 euró)
  • Zágráb–Zadar déli szakasz: 16,5 euró (összesen: 22,3 euró)
  • Zágráb–Biograd: 17,6 euró (összesen: 23,4 euró)
  • Zágráb–Vodice, Murter szigeti lehajtó: 18,9 euró (összesen: 24,7 euró)
  • Zágráb–Sibenik: 20,1 euró (összesen: 25,9 euró)
  • Zágráb–Trogir: 22,1 euró (összesen: 27,9 euró)
  • Zágráb–Split (Brac, Hvar): 24 euró (összesen: 29,8 euró)
  • Zágráb–Makarska: 27 euró (összesen: 32,8 euró)
  • Zágráb–Ploce (Peljesac, Korcula): 30,6 euró (összesen: 36,4 euró)
  • Peljesac híd: ingyenes.

Hogyan kerülhető el a sorban állás?

Vagyis 2024-re is javasolt ENC-készülék használata, amellyel elkerülhetők a fizetőkapuk előtti nagyobb sorban állások, ugyanis az autópálya-üzemeltetők külön sávot/kaput tartanak fent az ENC-vel utazóknak. Így nem kell beállni az esetenként kilométeres sorokba a készpénzes vagy kártyás fizetéshez, mert az eszköz megállás nélküli, elektronikus fizetést tesz lehetővé.

A masinát azonban meg kell venni vagy bérelni, aztán fel kell tölteni az egyenleget. Turistaként egy oda-vissza útra nem éri meg megvásárolni, de sok helyütt lehet bérelni. A feltöltési csomag tartalmazza a 21,74 százalékos díjkedvezményt, amely nagyjából fedezi a kütyü bérleti díját.

HASZNÁLATA EGYSZERŰ. NEM KELL TÖLTENI, BEKAPCSOLNI, BÁRMIT BEÁLLÍTANI RAJTA, CSAK A SZÉLVÉDŐRE KELL RÖGZÍTENI, ÉS A KAPUKNÁL AZ ENC FELIRATÚ SÁVOT HASZNÁLNI.

A sorompóhoz érve az eszköz sípol, majd nyílik a kapu. Lehajtáskor ugyanígy kell eljárni. A fel- és lehajtásokat az eszköz regisztrálja, ami alapján megállapítják a használat pontos díját és a különbözettel együtt elszámolják.

(Borítókép: Az Adriai-tenger partjára tartó autók sorban állnak a Zágráb bejáratánál lévő fizetőkapuknál 2020. augusztus 1-jén. Fotó: Denis Lovrovic / AFP)
Forrás: index.hu
Fotó: Denis Lovrovic / AFP

közösség

további frisss

lap tetejére