Újra eltűnik a gyerekkor?

HÁ • 2012. május 01., kedd •
Egy kutatóközpont felmérése szerint a gyerekek mindössze 24%-a élvezi a számítógépmentes életet. A többiek pedig a gyors információáramlásnak köszönhetően túlságosan hamar nőnek fel. De nem ez az első korszak, amikor lényegében kámforrá válik a gyermekkor.
Újra eltűnik a gyerekkor?

(Fotó: howlifeworks.com)

Az emberré válás során nagyon sokáig „kisfelnőttként” kezelték a gyerekeket, és ahogy járni tudtak, segítő kezet kellett nyújtaniuk a házimunka, vagy a földművelés terén. Az akkori felnőttek nem titkoltak a gyerekek előtt semmit, nyíltan beszéltek a szexualitásról és a halálról.

A tömegkommunikáció előtti modern társadalmakban, felfedezték a gyermekkor fontosságát. Az akkor élő gyerekek mindenről csak annyi információt kaptak, amennyire a hétköznapi életükhöz szükségük volt, illetve amennyit a fejlettségi szintjük során fel tudtak dolgozni. A felnőttek világa ezáltal tele volt megfejtendő titkokkal.

(Fotó: kindernorthlife.com)

Ma azonban a tömegkommunikáció idejét éljük, és az információk nagyrészt bárki számára hozzáférhetőek. A hirdetéseket még csak keresni sem kell, ott vannak lényegében mindenütt, és bárki láthatja őket. Ráadásul manapság a gyerekek sokkal kevesebb időt töltenek a szabadban, mint egykor a szüleik tették, eredményként pedig nem biztos, hogy bizonyos képességek birtokába jutnak. Egy kutatás során az angliai felnőttek egy részét meginterjúvolták, amelyből kiderült, hogy fiatalkorukban szinte mindegyikőjük a szabadban játszott, míg mára ez a gyermekek 24%-ánál figyelhető meg.

(Fotó: howlifeworks.com)

Az olyan szabadtéri programok, mint a bújócska, fára mászás vagy bunkerépítés régebben hatalmas sikernek örvendtek, ma már azonban a tízévesek körében tízből egy gyerek sosem játszott még a szabadban, míg minden harmadik keres magának valami elfoglaltságot a szórakoztatóipar cikkei között, ahelyett, hogy kreálna magának egyet. A gyerekek mindössze tizennégy százaléka sportol, és tízből csak egy kerékpározik rendszeresen. Az iskola utáni kempingezést és sportolást felváltották a videojátékok és a tévénézés – ezek a legnépszerűbb elfoglaltságok a mai fiatalok körében.

(Fotó: mykidshealth.com)

A közben leadott reklámok legnagyobb része pedig nem gyermekek által használt dolgok vásárlására csábít, hiszen nekik nincs szükségük sem borotválkozási szerekre, sem ránctalanító krémekre. Gyógyszerért sem ők ugranak le a patikába, és pénzügyi problémákat sem kell megoldaniuk. Azt mégis leszűrhetik, hogy a szőr nemkívánatos dolog, illetve, hogy a ráncok elleni küzdelem kiemelkedően fontos mindenki életében. De ennél is többről van szó.

(Fotó: howtohardwave.com)

A gyerekek a televízióban sugárzott reklámokban olyan dolgokkal szembesülnek, amiket nem érthetnek meg. Ilyen például a menstruáció, amelyről a tisztasági betét és tamponhirdetések által nap mint nap hallhatnak. Számtalan kérdés vetődik így fel a gyerekekben, amit nehéz úgy elmagyarázni, hogy az ne váljon számukra ijesztővé, vagy ne vessen fel bennük még több intim kérdést, amelyre nem könnyű megfelelően válaszolni.

(Fotó: howlifeworks.com)

De ehhez hasonló problémákat jelentenek a prosztata problémák és a hüvelygomba kezelésével foglalkozó reklámok is, az óvszerreklámokról és vibrációs gyűrűkről illetve neten elterjedt potencianövelőkről nem is beszélve. A gyermekek így vesztik el tehát szépen lassan a történelem során nehezen kialakult gyerekkorukat, hiszen tisztában lehetnek a felnőtt világ legtöbb titkával.

(Fotó: howlifeworks.com)

A titkok leleplezésével pedig a világ közel sem tűnik olyan nyugalmasnak és biztonságosnak, mint előtte. Azonban ez is a reklámok malmára hajtja a vizet, hiszen azokból minden problémára megoldást találhatunk, ami újra enyhítheti felnőtt és gyerek nyugtalanságát. Egészen olyan ez, mintha egy új, békés, mindenki számára valóságosnak tűnő mesevilág született volna meg.

közösség

további frisss

lap tetejére