Mit tehetünk, ha beláthatatlan kereszteződéshez érünk?

PCS - fotó: Hornyák Emőke, Bodorkós Máté • 2017. június 08., csütörtök •
Továbbra is nagy a káosz a sofőrök fejében, ha egy egyirányú utcában kell szabályosan közlekedni.
Mit tehetünk, ha beláthatatlan kereszteződéshez érünk?

Bizony nagyon nehéz a megtanultakat alkalmazni, ha rendszeresen autózunk Vas megye útjain. A KRESZ-könyvből ugyanis csak a szabályokat sajátíthattuk el, de ezeket a gyakorlatba átültetni szinte a lehetetlennel egyenlő. Ráadásul amilyen a közlekedési morál, biztosak lehetünk abban, ha valaki a könyvből megtanultakat betű szerint alkalmazza, akkor baleset, vagy forgalmi dugó lesz a vége.

Unger József közlekedési szakember is ezen a véleménnyel volt, amikor a beláthatatlan kereszteződések kapcsán megkerestük. Ő is osztotta azt a nézetet, hogy a KRESZ-könyvben leírt szabályokat lehetetlenség betartani. Egyrészt néhány pontja már idejétmúlt, a többségét pedig nem jól alkalmazzák az autósok.

A vasi megyeszékhelyen több olyan kereszteződés van, amelyet a sofőrök nem látnak rendesen. Oladon, a KISZ lakótelepen vagy épp a belvárosban is találhatunk olyan útkereszteződést, amelynél hosszú perceket is időzhetünk. Ugyanis a védett úton közlekedő nincs tekintettel arra, hogy milyen hosszú sor alakulhat ki az elsőbbségadásra kötelezett autóstársainál.

Ez gyakori gondot okoz a Wesselényi Miklós és a Széll Kálmán utca kereszteződésénél. Sokszor az óriási forgalmat lebonyolító egyirányú utcákban akár 25-30 méteres sor is kialakulhat. Az elsőbbségadásra kötelezett autósokat pedig a járdán elhelyezett tükör sem tudja segíteni. Egyrészt a kosz, másrészt a parkoló kocsik miatt.

Rengeteg a baleset a Wesselényi - Széll Kálmán kereszteződésben

A szakember szerint a legfőbb gondot a rutinból való vezetés okozza. Nem egyszer előfordul, hogy az útkereszteződésben állnak meg az autók, mert olyan hosszú sor alakult ki. Azzal, hogy elzárjuk az áthaladás útját dugót okozunk, ráadásul szabálytalanok is vagyunk, amelyet bizony büntetnek is a rendőrök, valamint a közterület-felügyelet munkatársai.

A megoldás talán az lenne, ha kicsit körültekintőbbek lennénk és odafigyelnénk kicsit a többi autósra is. Ezzel talán meg lehetne akadályozni a dugók kialakulását és elkerülni az idegőrlő várakozást a belvárosban épp úgy, mint a lakótelepeken.

A közúti jelzésekről szóló 1968. évi Bécsi Egyezmény, valamint a rendelet egyes rendelkezéseinek [6. § (3) bek., 9. § (9) bek.] egybevetése alapján – bár elvben, pl. a közúti jelzőtábla és az útburkolati jel csak azonos tartalmú jelzést mutathat – a közúti jelzéseknek és szabályoknak felállítható a következő logikai értéksorrendje: 1. a rendőr karjelzései; 2. a forgalomirányító fényjelző készülék jelzései az áthaladási elsőbbséget szabályozó közúti jelzőtáblák jelzéseivel szemben; 3. a közúti jelzőtáblák; 4. az útburkolati jelek; 5. a forgalmi szabályok (jobb kézszabály).

 

közösség

további frisss

lap tetejére