Költséghatékony, korszerű és közösségi – ilyen lesz a közlekedés Szombathelyen

Szita Róbert Fotó: Hornyák Emőke • 2015. szeptember 29., kedd •
A lehető legkisebb költségvetési támogatással a lehető legkorszerűbb közösségi közlekedés megvalósítása a cél – hangzott el a legutóbbi szombathelyi közgyűlésen. A téma újbóli képviselő-testületi tárgyalása előtt, kedden rendkívüli gazdasági és városstratégiai bizottsági ülésen egyeztetnek.
Költséghatékony, korszerű és közösségi – ilyen lesz a közlekedés Szombathelyen

Már megírtuk, hogy kormányzati ígéret létezik a szombathelyi intermodális (többféle eszközt, módot kombináló) központ támogatására, amelynek megvalósíthatósági tanulmányáról már júniusban tárgyalt a szombathelyi közgyűlés. A csomópont várhatóan a Vasút utca-Semmelweis utca környezete, az Éhen Gyula tér, és a Nádasdy Ferenc-Szelestei utca által határolt területen lesz. 

A tervek és a számok
A Semmelweis-Nádasdy utca sarkán egy ötágú csomópontot építenek ki a tervek szerint, ennek egyik ága közvetlenül kapcsolódik az intermodális csomóponthoz. Az Éhen Gyula lakótelep és az Éhen Gyula tér között pedig egy gyalogos kerékpáros aluljáró is megvalósulhat, ami összeköti a Sas utcával az intermodális csomópontot, és ez biztosítja majd a vasútállomás megközelítését is. Itt helyezik el az autóbusz-pályaudvar induló és érkező állásait, összesen harminchármat, mellette pedig a P+R parkolót helyezik el, ami 172 parkolót foglal magában.

A jelenlegi Éhen Gyula téren pedig területrendezést valósítanak meg a további parkolók kialakítása, illetve a lakóingatlanok kiszolgálása érdekében. A térrendezés után a kerékpártárolóknak, a taxiknak, de az autóbuszoknak is lesz helyük. A fél órán túl várakozó buszok a Söptei úti volt laktanya területére, a csomóponttól mintegy 600 méterre lesznek elhelyezve. Az éjszakai busztárolás továbbra is Körmendi úti telephelyen valósul meg. Az intermodális csomóponton új felvételi épületet is kialakítanak, ez az Éhen Gyula tér északi oldalán lévő lakótömbök mögött kap helyet. Itt vonat- és autóbuszjegyeket is lehet majd vásárolni. A kétszintes épület alsó szintjén az utasok igényeinek kiszolgálása, fent pedig az üzemek kiszolgálása történik. A terület csak önkormányzati tulajdont foglal magában, ezzel bruttó 4,4 milliárd forintra csökkentették a tervezett költségeket. 

Új közlekedési struktúra, új cég?
A szeptemberi közgyűlésen, a költségvetés módosításának tárgyalásakor hangzott el, hogy a helyi közösségi közlekedés felülvizsgálata akár már az elektromos autóbuszok közlekedésének is irányt mutathat. Lendvai Ferenctől, a Fidesz frakcióvezetőjétől honlapunk megtudtuk, hogy jövőre lejár az a szerződés, mely immár 8 esztendeje köttetett az akkori Vasi Volánnal és az is előfordulhat, hogy ezért közbeszerzést kell kiírni, de az sem lehetetlen, hogy a költséghatékonyság érdekében, a helyi közlekedés lebonyolítása céljából a város alapít egy saját céget. 

Átalakul a menetrend?!
A szeptemberi közgyűlés részletekbe menően tárgyalta a közösségi közlekedést. Ekkor hangzott el az is, hogy a 8H számú vonalon a kihasználatlanság miatt egyes járatokat megszüntetnének, vagy átalakítanák a menetrendet. A téma egyeztetése során járatbővítést kért Kelemen Krisztián önkormányzati képviselő a Joskar-Ola lakótelepen élők érdekében, mire Molnár Miklós alpolgármester úgy fogalmazott, hogy az a jól felfogott érdeke mindenkinek, hogy a lehető legkisebb költségvetési támogatással a lehető legkorszerűbb közösségi közlekedés valósulhasson meg Szombathelyen. 

Folytatása következik
Miután több ellenzéki képviselő is elfogadhatatlannak nevezte a közösségi közlekedésről szóló közgyűlési előterjesztést, Lendvai Ferenc, a Fidesz frakcióvezetője azt javasolta, hogy szeptember 29-én, kedden tartsanak rendkívüli gazdasági és városstratégiai bizottsági ülést, amelyen már a konkrét javaslatokat tárgyalnák újra. Ezeket aztán átnyújtják majd a Volánnak és ezt követően a Közgyűlés – október 22-én már – újra tárgyalhatja a helyi közlekedést. 

Határidők
A szombathelyi közösségi közlekedés megújítására vonatkozó projekt a jelenlegi 2014-2020-as uniós ciklusban valósítható meg. Amint az Integrált Közlekedési Operatív Programot (IKOP) kiírják, azonnal benyújtható a pályázat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. Ez 2015 végére, 2016 elejére tehető, és, ha támogatást kap a projekt, akkor 2016-ban már megkezdődhet az előkészítő munka és optimális esetben 2019-ig meg is valósítható a kivitelezés.

Legkorábban 2020-tól lesz üzemeltethető a szombathelyi intermodális csomópont. A finanszírozás miatti döntéshozatalra várhatóan 2016 elején újra a szombathelyi közgyűlés elé kerül a téma. 

 

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére