A cseh autóipar vonzásában, avagy az évtizedes megbízhatóság, és ami mögötte van

Horváth Maja, Horváth Csaba • 2015. június 09., kedd •
Nem volt könnyű az út, de megérte a hűség – szombathelyi Skoda történet a főszereplők szemszögéből.
A cseh autóipar vonzásában, avagy az évtizedes megbízhatóság, és ami mögötte van

Végh Árpáddal, a megyeszékhelyen évtizedek óta működő Skoda szalon alapító - tulajdonosával, valamint lányával, Végh Zsuzsannával -aki egyben ügyvezető társa - beszélgettünk múltról, nehézségekről, örömökről és általában mindenről, ami a több, mint húsz éves kapcsolatot jellemzi köztük és a patinás cseh márka között.

Hogyan esett a választás a 90-es évek elején pont a Skodára, netán ilyen autóval járt és ez volt az ok?

Volt Skodám korábban valóban, de nem ez volt a döntő. Karosszérialakatosként dolgoztam, amikor 1993-ban elhatároztam, keresek egy autó márkát és megpróbálkozom egy szalon elindításával. Mivel a Volkswagen konszern akkor már 25% tulajdonhányaddal rendelkezett a Skoda gyárban, lehetett tudni, hogy a márka komoly és biztos jövő előtt áll. Habár barátaim a választást illetően azt mondták, nem vagyok normális, én mégis a Skoda mellett határoztam el magam. Kezdetben egy családi házból alakítottuk ki a bemutatótermet, majd 1999-ben költöztünk át a Csaba utcai létesítményünkbe.

Milyen volt a kezdet, számított a Skoda szocialista múltja?

Igen, kifejezetten erős volt a beidegződés, az emberek tele voltak előítéletekkel. Meg kellett küzdeni érte, amíg rájöttek a vásárlók, hogy a tradicionális cseh autógyártás és a Volkswagen cégcsoport egybefonódása a Skoda autók gyökeres változását eredményezte. Gyakorlatilag fel kellett építenünk a márka új imidzsét. Kezdetben ráadásul működött még a megyében máshol is Skoda kereskedés. Az viszont segített, hogy ki tudtunk jelölni egy reális utat. Ebben része volt a Porsche Hungáriának is, ahogy említettem a konszernnek is és a Skoda egész filozófiájának, jövőbe látásának.

Mennyire számít, hogy ki egy autómárka fő tervezője, egyáltalán a kinézet, a design szempont a vásárlók körében a Skodánál, vagy inkább a híres ár-érték arány?

Egy autó sikerességét természetesen a formavilága is jelentősen meghatározza. A konzervatívabb elemek megtartása mindig alapvető fontosságú volt a Skodanál. Jozef Kabaň vezető tervező és csapatának elmúlt években végzett munkája ugyanakkor jól mutatja, hogy az érzelmekben gazdag stílus és a funkcionalitás tökéletesen kiegészíthetik egymást. Ez eredményezi, hogy mára a Skoda képviseli mindazt, ami a vevők számára a legfontosabb: értékállóság, a kiemelkedő ár-érték arány, rentábilis fenntartási költségek és használati idő. Összességében azt gondolom, a mi vásárlóink tudatosan döntenek, átgondolják a vétel minden elemét, ezért is magas a visszatérő ügyfeleink száma. Ez talán a legfontosabb visszaigazolás mind a gyárnak, mind nekünk.

Mit jelent konkrétan, hogy a Skoda a Volkswagen konszern része?

Folyamatos innováció, kimagasló műszaki fejlesztések, azonos megoldások. Ugyanakkor önálló márkaszemlélet, egyedi arculat és számtalan okos megoldás, ami a „simly clever” szlogent igazolja.

Mennyire volt magától értetődő, hogy a szalon működtetését családon belül folytatni fogják? Mitől vonzó ez egy nő számára – kérdeztük Végh Zsuzsannától.

Én itt, ebben a közegben nőttem fel. Kitanultam más szakmát is, de a szívem visszahúzott. Nagyon jó időszakban kerültem az értékesítői munkakörbe, jelentős dinamikával, fejlődéssel tudtunk dolgozni. Tapasztalatokat szereztem, eredményektől motiváltan sajátíthattam el az ügyfélkezelést és közben egyre jobban megszerettem az egész folyamatot. Most kissé nehezebb, energiaigényesebb a munkánk, de összességében hálás vagyok a sorsnak és az ügyfeleknek.  Lányom örökölte az autós vénát, végigjárta a stációkat, részt vett az átalakításban is, megismerte az összes részfeladatot, szereti az egész közeget, nagyon örülök, hogy folytatja, amit elkezdtem, ez egy teljesen logikus, ésszerű döntés – tette hozzá Végh Árpád.

Mennyire nyitottak a vásárlók az új típusok tekintetében? Nyilván vannak a volumen modellek, a Fabia, Octavia, vannak, akiknek a Superb tökéletes megoldás, de közben megjelentek az olyan modellek is, mint a Rapid, Yeti, a Scout változatok…

Három évvel ezelőtt a SKODA autógyár növekedési stratégiáját egy tudatosan felépített termékoffenzívával indította el. 2014-ben a gyár 119 éves történelme során először lépte át a mágikus határt, egy év alatt egymillió járművet gyártott. Ehhez szükséges egy olyan széles és sikeres modellpaletta, amely valamennyi személygépjármű kategóriában képviselteti magát. A dinamikus fejlődés elengedhetetlen, hiszen a vásárlók nem csak nyitottak, de igénylik is az újdonságot. A két keresett modell, a nemrég megújult Fabia és a márka egyik sikermodellje, az Octavia közti kategóriát a Rapid és Spaceback változata képviseli, mely a céges és a magánvásárlók körében is hamar piacra talált.  A Yeti több éve bizonyítja közszolgálatot ellátó szervezetek révén is megbízhatóságát, olyannyira, hogy 2017-ben jön a hét személyes változata is. A Scout modellek elsősorban markáns terepes megjelenéssel, innovatív összkerékhajtással, nehéz útviszonyok közepette is kiváló menettulajdonságokkal, s a műutaktól távol is sokrétű használhatóságukkal bizonyulnak telitalálatnak. És az idei év nagy eseményét a Superb harmadik generációjának bemutatóját is nagy várakozás előzi meg.

Végh Zsuzsanna: Ne felejtkezzünk el a kis, városi, négy személyes autónkról, a Citigo-ról se. Kicsit háttérbe szorul, nem is tudják sokan, hogy létezik ilyen a Skodánál, pedig minden vonatkozásban megfontolandó ajánlat, szerintem.

Hogy alakultak az eladási statisztikák a kezdeti években, illetve a válság mit jelentett számokban?

A magyarországi újautó eladás legnagyobb eredményeit a 2002-2007. évek adták.  240-250 db autót tudtunk értékesíteni évente, ráadásul akkor még nem egyedüli Skoda márkakereskedőként a megyében. A válság hatására a magányszemélyek vásárlása  drasztikusan lecsökkent. Az elmúlt időszak gazdasági élénkülése érezhető, ez tény, de nem valószínű, hogy fogunk valaha ott tartani, mint a válság előtt. Jelenleg is a céges vásárlás a meghatározó, de folyamatosan növekszik a külföldi eladásunk is, hiszen az osztrák illetve német magánemberek részére a magyar piacra szabott árak kedvezőek. Számunkra azonban a magyar vásárlók a legfontosabbak, és az eladási statisztikáktól függetlenül, húsz éve fő célunk az ügyfelek elégedettsége, a bizalma, ezekből fakadóan a márkahűsége.

Az eladótérben látható egy gyönyörű, 1969-es Octavia kombi. Jól gondolom, ezt azért helyezték el ott, hogy jelezzék, 40-50 évesen is milyen tökéletes egy Skoda? Hogy bizalmat ébresszenek?

Érdekes történet ez az autó. Az eladójával közel tíz évig egyezkedtünk, én mindenképpen szerettem volna megvenni, hisz édesapámnak is volt egy ilyen autója és ezen tényleg minden eredeti, a festés is.  Természetesen azért állítottuk ki, mert ez a minőség, időtállóság látható bizonyítéka.

Azt gondolom, egy ilyen munkát nem lehet nem szívvel-lélekkel végezni, ez napi 24 órás programot jelent, kis túlzással talán ezzel kel, ezzel fekszik. Megkérdezhetem, ha mégis adódik szabadideje, azt mivel tölti legszívesebben?

Igen, ahogy említette, ez nem nyolc órás munkakör….. Van két unokám, hat és kilenc éves fiúk, velük imádok lenni. Már gokartoznak, szerintem megfertőződtek a benzingőzzel, van saját sisakjuk, de fociznak, úsznak is. Ők jelentik a kikapcsolódást számomra.

kapcsolódó galéria


közösség

további frisss

lap tetejére