50 éves minden idők egyik legjobb filmje

F.B. • 2013. április 07., vasárnap •
Március 28-án ünnepelte 50. születésnapját minden idők egyik legjobb és legemlékezetesebb filmje Alfred Hitchcock Madarak című alkotása. Minden idők egyik legzseniálisabb rendezőjének életművéből is kimagaslik ez a film, amelyet fél évszázada mutattak be, amelyre már akkor is a zseniális jelzőt használták. A Frisss-hu-n a borzongás mesterének filmjére emlékszünk.
50 éves minden idők egyik legjobb filmje

Alfred Hitchcock a feszültségkeltés mestere. Minden idők talán legikonikusabb filmrendezője kopaszodó kerek fejével, köpcös termetével, nagy hasával és biggyedt ajkaival. Olyan filmográfiával rendelkezik, ami valóban az egyik legfigyelemreméltóbb életművet tárja elénk.

Forgatási kép 1963-ból

Hitchcock filmjei közül a Madarak áll a legközelebb a hagyományos értelemben vett horror műfajához, Daphne du Maurier kisregényét vitte vászonra a rendező. A filmet a regény mellett valós események is inspirálták: 1961-ben a kaliforniai Montereyi-öböl partjainál tömegesen támadtak meg embereket egy mérgező alga hatása miatt agresszívvá vált tengeri madarak. Forgatás közben Hitchcock az idegösszeomlás szélére kergette Tippi Hedrent a főszereplőnőt.

Forgatási kép 1963-ból

Úttörő módon alkalmazta a maszkolás technikáját, ami a műmadarak és az igazi madarak kombinálásával minden támadást gyötrelmes élménnyé teszi. A film egyik különlegessége, hogy hiányzik belőle az aláfestő zene, egyedül a hangeffektusok teszik hatásosabbá a borzongató képeket. A film kedves vígjátékként indul, majd kőkemény akciófilmmé alakul át egészen a meghökkentő végkifejletig. A történet ereje egyszerűégében rejlik. Kritikusok keresik a film varázsának titkát, melyet a rendező tökéletesen ismert, és alkalmazott. A mindennapokból ismert madarak spontán támadása mindenféle magyarázat nélkül ma is megállja helyét a vásznon.

Forgatási kép 1963-ból

Abban az időben rekordmennyiségű vizuális trükköt, közel 350-et, használtak fel. Akármilyen nagy munkát végeztek is a trükk mesterek, a jellegzetes hitchcocki atmoszférateremtés nélkül aligha boldogultak volna. A mai horrorok szinte mindent a sokkoló képre bíznak, Hitchcocknál nem a madarak támadása, a véres sebek látványa az elsődleges, hanem az általa megteremtett baljós atmoszféra. Hitchcock fölfedezte: az emberek nem az ismeretlentől félnek igazán, hanem a jól ismerttől. Saját lakásunkban jobban félünk, mint a temetőben. Jobban félünk a villanykapcsolótól, mint a kísértetektől. A ” The Times” minden idők hetedik legrémisztőbb filmjének választotta. 

közösség

további frisss

lap tetejére