A brüsszeli bürokraták újabb szigorítási tervvel álltak elő: az elképzelés szerint a jövőben minden tíz évnél öregebb személyautónak és kisteherautónak évente kellene átesnie műszaki vizsgán. A cél az unió szerint világos – a technológiai fejlődés követése, és persze a biztonság növelése. A tagállamok azonban megosztottak.
Magyarország álláspontja világos: nem kér a szigorításból. A Közlekedési Tanács június 5-i ülésén Nagy Bálint államtitkár egyértelművé tette: bár támogatjuk a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi célokat, az éves vizsgáztatás túl nagy anyagi és adminisztratív teher lenne – különösen olyan országokban, ahol a járműpark nagy része idős autókból áll.
A vita alapját a 2014/45/EU irányelv módosítási javaslata adja, amely a technológiai újításokat – például az elektromos és hibrid járművek speciális vizsgálatát – is beemelné a szabályozásba.
Mi forog kockán?
Amennyiben az uniós javaslat elfogadásra kerül, Magyarországon több százezer autósnak kellene évente sorban állni a vizsgaállomásokon – és persze kinyitni a pénztárcáját is. A minisztérium szerint ez nemcsak az autósokat, hanem a vizsgáztatási rendszert is komoly kihívások elé állítaná.
A döntés még messze van, de az első csatákat már megvívták Brüsszelben. Egy biztos: ha a javaslat átmegy, az idős autók tulajdonosainak élete biztosan nem lesz könnyebb.