Schaeffler-gyáravató: Megindult az e-autó-alkatrészek gyártása Szombathelyen

há • 2021. szeptember 17., péntek •
Mérföldkő az autóiparban a pénteken átadott új Schaeffler-gyár Szombathelyen: teljes egészében csak elektromobilitási termékeket állít elő a jövőben a több mint 23 milliárd forintból megépült korszerű üzem. A gépeket szimbolikusan gombnyomásra indította el közösen az anyacég és a helyi társaság vezetése, dr. Hende Csaba és a külügyminiszter.
Schaeffler-gyáravató: Megindult az e-autó-alkatrészek gyártása Szombathelyen

Nagyszabású ünnepség keretében avatták fel az elmúlt másfél évben, 23 és fél milliárd forintból - ezen belül 5 milliárd forintos magyar kormányzati támogatással - felépített új szombathelyi Schaeffler-üzemet pénteken.
Az eseményt Szigeti Tibor, a Schaeffler Savaria Kft. ügyvezető igazgatója a mérföldkőnek nevezte. Mint mondta, ez az első olyan gyáruk, amely tisztán elektromobilitási termékeket állít elő, és egyben a legnagyobb termelőhelye is lesz a cégcsoportnak. Beszédében kiemelte:

céljuk a klímasemlegesség elérése, ezért mind az építkezés, mind pedig a működés során kiemelt figyelmet fordítanak a környezetvédelemre.

A vezetés számít a helyi munkaerőre, az első, régi üzemükben dolgozó több mint 3000 fő mellett most újabb 150 embernek biztosítanak munkahelyet.

- Valamit jól csináltunk - kezdte Georg Schaeffler a köszöntőjét, utalva a cég 1996-os szombathelyi letelepedésére, és az azóta elért fejlődésre. A Schaeffler AG felügyelőbizottságának elnöke kitért rá:

25 évvel ezelőtt a jól és magasan képzett helyi munkaerő és a város földrajzi fekvése miatt döntöttek Szombathely mellett, és az idő visszaigazolta, hogy helyesen döntöttek.

A mostani beruházás, tekintve, hogy a pandémia alatt, nehezített körülmények között valósult meg, óriási teljesítmény, de a hatóságokkal kialakított jó együttműködés sokat segített abban, hogy idáig eljussanak. Köszönetet mondott a magyar kormánynak is a támogatásért, a stabil gazdasági környezetért, háttérért. Az új üzemmel kapcsolatban úgy fogalmazott: az itt dolgozók számára kulturált, szórakoztató munkakörnyezetet alakítottak ki. Ez a "holnap gyára", amely a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyja maga után, sőt az ENSZ beválasztotta a világ 50 leginkább fenntartható cége közé. Elhangzott: még a Schaeffler beszállítóitól is elvárás a fenntartható működés, így a teljes gyártási folyamat során érvényesülnek a környezetvédelmi szempontok. A cél az, hogy 2030-ra zéró szén-dioxid-kibocsátású legyen a gyártás.



A térség országgyűlési képviselője egy nemrégiben megjelent tanulmányt említett. Dr. Hende Csaba parlamenti alelnök elmondta, hogy az elemzés szerint a Nemzetközi Valutaalap alig 39 országot tart a világ 220 állama közül a fejlett kategóriába tartozónak. Szakértők szerint - tette hozzá - a közép-kelet-európai régió országainak van esélyük arra, hogy csatlakozzanak a fejlettek klubjához, köztük a 15 ezer dolláros egy főre jutó GDP-t felmutató Lengyelországnak, de még inkább a 16 ezer dolláros eredménnyel büszkélkedő Magyarországnak. A határ 17 ezer dollár, de ennél is érdekesebb megállapítás az - hangzott el -, hogy a fejlődés legfontosabb tényezője az ipar és a gyártási kapacitások fejlesztése, így a mostani gyáravatás jelentős mérföldkő.

 Szombathelyiként büszke vagyok arra, hogy ezt az újabb mérföldkövet éppen a mi városunkban érte el az ország

- fogalmazott. A helyi közösség, az ország és a befektetők közös eredménye az, hogy egy jólétben élő, fejlett, modern Magyarország küszöbéhez értünk - mondta dr. Hende Csaba. Szombathely egyébként 2010 óta megduplázta a gazdasági teljesítményét, szinte megszűnt a munkanélküliség, és a tovább javult a közbiztonság. A képviselő köszönetet mondott a helyi Schaeffler-gyár minden dolgozójának, akik hozzájárultak a közös sikerhez.



Emlékeztetett a járványhelyzet kezdetére a külgazdasági és külügyminiszter, amikor sok helyen gyárbezárásról, kapacitáscsökkentésről szóltak a világ hírei. Szijjártó Péter kihangsúlyozta, hogy már korán látszott: egyszer magára talál a gazdaság, és az igényeket ki kell majd szolgálni.

 Tudtuk, hogy a győztesek közé azok fognak tartozni, aki kitartottak, és a nehéz körülmények között is fejlesztettek. Mi itt, Magyarországon ezt a válságkezelési stratégiát választottuk. Nem segélyezésre, hanem a munkahelyek biztosítására alapoztunk, ezért támogattuk a Schaeffler-fejlesztést is, amely nagyban hozzájárul az ország gazdasági sikereihez.

A második negyedévben a magyar gazdaság 18 százalékos növekedést tudott felmutatni, ez a valaha volt legnagyobb negyedéves gazdasági növekedés a magyar gazdaság történetében - szögezte le a külügyminiszter. Utalt rá: a hazai gazdaság zászlóshajója az autóipar, és ennek az ágazatnak a jövője pedig az elektromos autók gyártásában rejlik. Elhangzott: ez elmúlt 5 évben a kormány támogatásával összesen 34 olyan nagyberuházás valósult meg, amely az elektromosautó-iparhoz kapcsolódik. A 23,5 milliárd forintos Schaeffler-beruházást is 5 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatással segítette a kormány. - Ezért a beruházásért meg kellett küzdeni: 22 országban 75 gyárral rendelkezik a cégcsoport, bárhová vihette volna a gyártást, mégis Magyarország, Szombathely mellett döntöttek - jegyezte meg.
A Schaeffler cégcsoport vezetése, dr. Hende Csaba és Szijjártó Péter szimbolikusan egy-egy indítógomb megnyomásával hozta működésbe az új üzem gyártósorát. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az elmúlt 130 év legkomolyabb változását hozta el az autóiparban az a stratégia, amelynek részeként megnyílt most az új gyár a szombathelyi Söptei út mellett.
 

kapcsolódó galéria


közösség

további frisss

lap tetejére