Mit hozott a válság az online értékesítés piacán?

• 2020. május 13., szerda •
Mobilwc-webshop, fehérneműálom, és furulya bemutató miatt a fürdőszobában megtartott online meeting. Milyen tendenciák jellemzőek a koronavírus-járvány kitörése óta a webshopoknál, hogyan alakította át a karantén a webes cégek munkavégzési szokásait, és miként hatott a válság az IT szektorra? Erről is beszélgettünk a Frisss.hu webmesterével, Joós Attilával, a Webmark Europe Kft. tulajdonosával, aki nem csak Magyarországról hozott konkrét példákat.
Mit hozott a válság az online értékesítés piacán?

Az IT szektornak pontosan milyen területén dolgoztok, hogyan hat rátok a jelenlegi helyzet?
Weblapokat, webáruházakat és hírportálokat fejlesztünk és üzemeltetünk, húszéves magyar és tízéves holland online piaci tapasztalattal rendelkezünk. Előnynek számít, hogy átéltünk már több pénzügyi válságot és külföldi piacra lépést. Mi az egyedi fejlesztésekben érezzük otthon magunkat, szeretjük a kihívásokat, és fontosnak tartjuk, hogy a felhasználói élmény nem mehet a biztonság rovására. Az utóbbi időben az online értékesítői rendszerek fejlesztésében erősödtünk, nemrég indult az egyik online számlázó programunk, hamarosan pedig egy következővel lépünk a piacra.

Milyen változást tapasztaltatok az informatika ágazatban, figyelembe véve a járványhelyzet kihirdetését követő korlátozásokat?
A munkavégzésünkre kevésbé hatott a krízis, a kapcsolattartásra viszont érezhetően nagy hatással voltak az események. Sok szempontból "az online lett az új offline", kellett pár hét, mire kiderült, „merre is az előre”. A csapatomnak, valamint az ügyfeleinknek.

Online és offline, ha jól értem, elkezdett összemosódni ez a két terület.
Kezdjük a külföldi tapasztalatokkal, annál is inkább, mert Hollandiából első kézből rendelkezünk ilyenekkel. A hollandoknál az elmúlt években a szóróanyagok és papíros reklámhordozók száma drasztikusan visszaesett. Ez idehaza is látszott, de kisebb postaláda forgalmazásába itthon még nem kezdenék bele, azaz Magyarországon a csökkenés mértéke nem volt akkora.
A válság hatására az emberek több időt töltenek az otthonaikban, és olyan dolgokkal is tudnak foglalkozni, amilyenekre korábban nem jutott idejük. Erre a helyzetre reagálva az offline reklámok jócskán megugrottak odakint. A szóróanyagokon keresztül közvetlenül elérik a vásárlóikat a reklámozók, akik gyorsan léptek is. A reklámújságokban persze jelen vannak a webcímek és online kuponkódok, de összességében egy éve nem gondoltam volna, hogy a szórólapok még erősödni is fognak. Hollandiában a webes értékesítés előzőleg is jobban beépült az ottani fogyasztói szokásokba, mint itthon, és erre tettek rá még egy lapáttal, mi 30–40%-kal megugró online fizetési növekedést tapasztaltunk.

Idehaza mit láttatok?
Leginkább a logisztikának okozott „izomlázat” a váltás, hiszen egyes ágazatokban rövid idő alatt nagyságrendekkel nőtt az online kereslet, ezért a cégeknek egyszerre kellett átállniuk a nagyobb volument is kezelni képes webes vásárlásokra, és ezzel arányosan felkészülniük a megnövekedett kiszállításokra. Az internetes kereskedelem még azokon a területeken is robbantott, ahol az online vásárlás korábban csak szórványosnak számított. Ahogy pár hete beszámoltatok róla, például a zöldség-kiskereskedelem, illetve az online tanácsadások vagy tréningek, mint a DISC tanulókör és más jellegű tudástranszferek esetén is ez történt.

Online vállalkozásként milyen kihívásokkal néztek szembe?
A munkatársaink mindennapjait eddig is az otthoni munkavégzés jellemezte, ám most sokkal bonyolultabb lett mindannyiunk élete. Van olyan kollégánk, aki a fürdőszobából jelentkezett be a szokásos heti online meetingünkre, mert az egyik kislánya online énekórán éppen furulyabemutatót tartott, a másik online magyarórán verset elemzett, míg a konyhában a felesége dolgozott. A lényeg, hogy egyénileg jól kell tudnod menedzselni az idődet, még ilyen extrém és szokatlan körülmények között is. Fő a biztonság, továbbra is támogatjuk kollégáink home office munkavégzését, hogy elkerüljük a betegségeket a csapatban. Ez közös érdekünk.

Ügyfeleitekkel kapcsolatban mik a kihívások?
Vannak ügyfeleink, akiknek a váltást a kényszer hozta, és olyanok is, akik erre már tudatosan készülnek egy ideje. Előbbieknek gyorsan kellenek a kipróbált eszközök és megoldások, vagy a tanácsadásunk, hogy mit és hogyan vezessenek be. Akik eddig halogatásban voltak, most ők is gyorsan akarnak online értékesítésbe kezdeni, ez buktatókkal járhat. Ügyfeleink másik csoportja számára a digitális átállás már a tudatos stratégiájuk része volt, maximum átrendezik kicsit a hangsúlyokat. Ami mind a két csoportra jellemző, hogy meg kell találnunk számukra a testre szabott eszközöket, módszereket. Az átállásnak elég időt kell hagyni - még ha ebből van mindig a legkevesebb is.

Kedvez az innovatív megoldások bevezetésének a mostani helyzet?
Igen is, meg nem is. Ha a cégünket nézem, nálunk a változás állandó, hiszen az informatika az innovatív fejlesztésekre és a folyamatos fejlődésre épül. Általánosságban, aki szeretne valóban gyors tempót diktálni egy adott iparágban, annak jól ki kell számolnia, mit fejleszt, és mikor dobja piacra, mennyi forrása van azt népszerűsíteni. Amit Hollandiában megtanultunk, az az ötlet és a végtermék közötti köztes lépések pontos megtervezése. Fontos az ötlet, de vajmi kevés a sikerhez. A mi területünkön hátrány, hogy nagyon könnyű az újító megoldásokat másolni, és a kopizóknak mindig csak a töredékét kell költeniük az „úttörő” fejlesztőhöz képest. Ha van a piacon sikeres versenytárs, akkor érdemesebb kooperálni vele. Ilyen számunkra az Ecoform Systems Kft. az ő vállalatirányítási rendszereikre és fejlesztéseire támaszkodunk.



Milyen egy válságálló fejlesztés?
Először is valós igényre reagál, és jó az ár-érték aránya. Nemrég készült el a fent is említett Egyszerű Online Számlázó projektünk, a Veronic.hu, ami saját fejlesztésünk, és a hamarosan minden vállalkozó számára kötelezően előírt elektronikus számlázásban segít. Ez a számlázó programok "feltöltő kártyás verziója". Webshop-tulajdonosoknak saját rendszerükbe is integrálható, könnyen beépíthető, de használata bármelyik vállalkozótársam számára időspórolást jelent, és gazdaságos is. Amennyit számlázol, annyit fizetsz.

Milyen területeken érdemes most webshopot indítani, mi volt a legextrémebb ügyfélkérés?
Ha ezekről területekről választ az ügyfél: Kisállat, Egészség, Gyerek, Szépség, akkor a kezdőbetűk mozaikszavaiból kis segítséggel kirakható, hogy a sors „kegyes" lehet hozzá. Aki nagyon speciális termékkel/szolgáltatással vagy kizárólagossággal lép (rés)piacra, az sem dőlhet még hátra, csak kisebb szembeszéllel fog találkozni. A verseny ugyanis óriási az internetes vásárlásoknál. Az elmúlt évtizedben a nálunk üzemeltetett webshopok 2-3 év alatt értek el a megtérülés küszöbére, érzésem szerint ez az idő mára hosszabb lett. A piacon megjelentek a webshopokat kiszolgáló speciális megoldások is. Ilyen például Vas megyében a Go2Hand.hu is, ami egy webshop fulfillment, magyarul kiszervezett raktárlogisztika olyan webshop-tulajdonosoknak, akik már nem bírják a csomagolással, raktározással járó megnövekedett terheket. Ami az egyedi kéréseket illeti, az egyik holland partnerünk mobilwc-webshopot rendelt tőlünk, de a férfi kollégák örömére a fehernemualom.hu webáruház korszerűsítése is hozzánk került, így a srácok igazoltan tölthetnek el aktív időt csinos fehérnemű modellek virtuális társaságában.

kapcsolódó cikkek

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére