A lean szemlélet
A lean szemlélet lényege az ügyfelek értékérzetének megteremtése, amely a veszteségek csökkentésével és megszüntetésével érhető el. Egyszerre jelent egyfajta filozófiát, ügyfélközpontú szemléletet, a fejlesztéshez, javításhoz szükséges módszert és az ezekhez kapcsolódó eszközök tárházát. A lean menedzsment jellemzőivel közelebbről egy, a Szinergia Kft. általi PMI vizsgafelkészítő keretében is megismerkedhet!
A szemlélet középpontjában tehát a pazarlás csökkentése áll, amelyet egy szigorú keretrendszer megteremtésével igyekeznek elérni. A sikerességét nagyban befolyásolja a fenntarthatóság, amely folyamatos fejlesztéssel érhető el. Egy jó lean rendszer egyszerre stabil és rugalmas, mindenkor képes alkalmazkodni a szervezet változásaihoz.
A munkatársak felelősségteljes hozzáállásának kialakítása érdekében kulturális és szemléletbeli tényezőkkel is foglalkozni kell. Emiatt a szervezet egészéhez passzoló módszertanokra van szükség, amelyek a tevékenységhez és a fejlesztési célokhoz is jól illenek.
Fontos a kiinduló állapot meghatározása is különböző mérések végzésével, adatpontok kialakításával. Aztán kerülhet sor az úgynevezett értékáram térképezésre és elemzésre, amely egyszerre ad diagnózist, és szolgál fejlesztési tervvel.
A lean menedzsment alapjai és a rendszer elsajátítása
Előnye, hogy ugyanazok a feladatok a fejlesztések hatására gyorsabban végezhetők el. Így csökken az átfutási idő, kevesebb lesz a hibaszám, és mérséklődnek a veszteségek és a költségek is. Ezzel együtt ugyanakkor növekszik a profit, az ügyfelek elégedettsége és a produktivitás.
A fejlesztések kezdetben projektszinten mennek végbe és jelentős változással járnak, így elengedhetetlen a kollégák szemléletének fejlesztése is. Előnyeinek köszönhetően minden szervezetnek érdemes elgondolkodnia az alkalmazásán. A vele kapcsolatos ismeretek egy folyamatmenedzsment és lean képzés keretében sajátíthatók el, amelyben a változások kezeléséről és a best practice gyakorlatokról is szó esik.
A lean módszert a gyártási folyamatok optimalizálása során alkalmazták először, de ma már számos területen elterjedt. Jól használható például tervezési és dizájnprojektekben is. Tulajdonképpen azt mondhatjuk, hogy minden olyan szervezet számára hasznos, amely különböző folyamatokon keresztül szolgáltatnak értéket (legyen az akár termék, akár szolgáltatás).