A probléma súlyára utal, hogy a Suzuki gyártását ideiglenesen leállították az anyaországban, Japánban. A német autógyártók szerint a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – olvasható az Indexen.
Peking április derekán kezdetben csak bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját függesztette fel Amerikába, utóbb azonban a korlátozás másokra is kiterjedt, miközben a nyersanyagok létfontosságúak az autó-, félvezető- és repülőgépiparában.
A kínai lépés bizonyítja az ország uralkodó szerepét a kritikus ásványianyag-iparban, amit Kína eszközként használt fel a Donald Trump által kirobbantott vámháborúban. Az exporttilalom kiemelt helyet kap az amerikai és a kínai elnök megbeszélésén.
Hszi Csin-ping „NAGYON KEMÉNY, ÉS RENDKÍVÜL NEHÉZ VELE MEGÁLLAPODÁST KÖTNI” – jegyezte meg így, csupa nagybetűvel a kereskedelmi háborút kirobbantó Donald Trump a közösségi felületén.
A mágnes exportját – az ásvány nélkülözhetetlen a többi között az autó-, drón-, robot- és rakétagyártásban – számos kínai kikötőben leállították. A beszerzők lázasan keresik az alternatív megoldásokat, attól tartva, hogy a gyártás a nyár végén teljesen leállhat.
Ha a helyzet nem változik gyorsan, a termelési késedelem, sőt, akár a termeléskiesés sem zárható ki
– ecsetelte a körülményeket Hildegard Müller, a német autólobbi vezetője.
Egy japán üzleti delegáció a hónap elején Pekingben próbálta kieszközölni a korlátozások feloldását, az elmúlt hetekben pedig a nagy autóiparral rendelkező európai országok diplomatái „sürgős” találkozókat kértek kínai tisztségviselőktől.
A függőség csökkentése érdekében más beszállítókat keresnek
A kínai ritkaföldfémek és mágnesek szállításában bekövetkező további késedelmek „komolyan befolyásolhatják” az elektromos járművek gyártását – figyelmeztetett az indiai Bajaj Auto.
Hasonló aggályokat fogalmazott az amerikai General Motorst, a német Volkswagent, a koreai Hyundait és más autógyártókat tömörítő szövetség, az Alliance for Automotive Innovation, amely a Trump-kormányzatnak írt levelében a beszállítói lánc elakadásának súlyos következményeire figyelmeztetett.
Néhány európai autóalkatrész-gyár máris felfüggesztette a termelést, a Mercedes-Benz pedig a ritkaföldfémek hiánya elleni védekezés módjait fontolgatja.
Nem könnyű más forrásokat találni, mert Kína adja a világ ritkaföldfém-termelésének csaknem 90 százalékát.
Kínai kollégájával megállapodtak abban, hogy a lehető leggyorsabban tisztázzák a ritkaföldfémek szállítását – erről számolt be Maroš Šefčovič, az EU kereskedelmi biztosa.
„Csökkentenünk kell a függőségünket” minden olyan országtól, kivált Kínától, amelyen az európai gyártás folyamatossága múlik – jelentette ki az EU iparstratégiai biztosa. Stéphane Séjourné azt is bejelentette, hogy a diverzifikáció szándékával Brüsszel 13 olyan új projektet indít, amelyek célja, hogy az unión kívüli térségből, köztük Grönlandról szerezzék be a létfontosságú nyersanyagokat.
Kína még legalább három évig nélkülözhetetlen
A BMW beszállítói hálózatának egy része ugyan leállt, az autógyártás azonban – legalábbis egyelőre – zavartalan. A német alkatrészgyártókat tömörítő szervezet egyik vezetője szerint jobbára sikerült a szükséges engedélyeket beszerezni Kínától, a helyzetet mégis a világjárvány idején tapasztalt leálláshoz hasonlította, amikor a globális chiphiány miatt több millió autóval kevesebb került a piacra.
Egyes gyártóknak csak néhány hétre vagy hónapra elegendő a raktárkészletük – figyelmeztetett a német elektromos és digitális ipari szövetség vezérigazgatója.
Egyes amerikai és német autógyárak új motorokat fejlesztenek, amelyekben már nagyon alacsony a ritkaföldfém aránya, sőt, teljesen mellőzött. A fejlesztés azonban időigényes, a kritikus ásványi anyagok pedig nem iktathatók ki maradéktalanul.
A következő három évben nincs más megoldás, mint a megállapodás Kínával
– mondta Andreas Kroll, egy ritkaföldfémeket importáló cég igazgatója.
(Borítókép: Ritkaföldfém-bánya Bayan Oboban, Kínában 2013 februárjában. Fotó: Bert van Dijk / Getty Images)
Forrás: index.hu