Nincs kőbe vésve a belső égésű motorok 2035-ös betiltása – legalábbis ebben reménykednek az európai autógyártók azok után, hogy bizonyos engedményeket sikerült kicsikarniuk az Európai Bizottságtól. Megérezték a végszagot, és most még többet akarnak - írja a Világgazdaság.
Az áttörést szerintük az hozta meg, hogy Ursula von der Leyen a múlt héten bemutatta az új mestertervet, amely többek között nagyobb rugalmasságot biztosít az autógyártóknak a kibocsátási szabályok területén. A 2023-ban jóváhagyott terv a belső égésű motorok eladásának 2035-től kezdődő tilalmáról ugyan változatlanul érvényben van, de az egység szemmel láthatóan repedezik.
„Nyújtsd a kisujjadat az autóiparnak, és az egész kezedet akarja” – nyilatkozta a Politicónak Julia Poliscanova, a Transport & Environment zöld civil szervezet járművekkel foglalkozó igazgatója. „Mielőtt még megszáradt volna a tinta az autóipari terven, máris a technológiai nyitottságot követelték. Az EU zöldmegállapodása lassan ki fog vérezni, ha a törvényhozók nem állnak ki mellette” – figyelmeztetett.
Erősödik a nyomás a tilalom feloldása érdekében
Az ukrajnai háború, a populista erők sikerei a tavalyi választásokon és az európai autóipar egyre súlyosbodó gondjai kezdik megingatni Brüsszelt a portál tudósítása szerint. Az Európai Parlament legnagyobb frakciója,
az Európai Néppárt ígéretet tett a tilalom feloldására,
és ugyanez a célja Németország várható következő kancellárjának, Friedrich Merznek is. Németország szeretné, ha a tilalom nem vonatkozna az e-üzemanyagokra – a benzin szintetikus alternatívája azonban sokkal drágább, mint a fosszilis üzemanyagok, és nem készül nagy mennyiségben.
Olaszország pedig úgy módosítaná a törvényt, hogy kivételt kapjanak a bioüzemanyagok, annak ellenére, hogy aggódnak az erdőirtás, a biológiai sokféleség csökkenése és a talajerózió miatt. Lengyelország szintén támogatja ezt az elképzelést.
Franciaországban a bizottsági döntés hírére pezsgőt bontottak a Renault douai-i gyárában. Luca De Meo, a cég vezérigazgatója üdvözölte azt is, hogy a bizottság támogatja a technológiai semlegességet, ami azt jelenti, hogy nem csak az akkumulátoros autók teljesíthetik a zöld célokat.
A szófogadók nem lelkesednek
„Ez utat nyit egy olyan logikának, amelyet mindig is támogattunk. Mondjátok meg, milyen célt kell elérnünk, de ne azt, hogyan tegyük ezt meg” – jelentette ki, megjegyezve, hogy
az ellenség nem egy technológia helyett egy másik – az ellenség a szén-dioxid.
Nem minden autógyártó üdvözölte azonban a döntést. A svéd Volvo, amelyet 2010-ben vásárolt meg a kínai Geely cég, azt akarta, hogy a célok maradjanak a régiben. „Azok, akik elvégezték a házi feladatukat, nem kerülhetnek hátrányos helyzetbe a hatályos jogszabályok utolsó pillanatban történő módosítása miatt” – írta közleményében a vállalat.
A francia kormány is változatlanul támogatja a tilalmat, de úgy véli, hogy a lazítás segít, hogy az autógyártók teljesítsék 2035-re a feltételeket. „Paradox volt azt kérni a gyártóktól, hogy büntetést fizessenek, miközben támogatják is őket” – fogalmazott a Renault-gyárban Stéphane Séjourné, az EB alelnöke.
Felbátorodtak a kritikusok és az autógyártók
A tilalom ellenzői azonban sokkal tovább akarnak menni. „Kényszerítettük a bizottságot, hogy távolítsa el a bírságcsapdát, és vegye előre a szén-dioxid-rendelet felülvizsgálatát. Most azonnal közös frontot kell teremtenünk, hogy legyőzzük a zöldmegállapodás őrületét” – jelölte ki az irányt Adolfo Urso olasz ipari miniszter.
Filip Turek cseh EP-képviselő, a szélsőjobboldali Hazafiak Európáért csoportosulás tagja szerint
a bizottság autóipari terve a 2035-ös tilalom végének kezdetét jelenti,
a választáson győztes német kereszténydemokraták szerint pedig „elégtelen”.
„Meggyőződésem, hogy az európai autópiacot fenyegető legnagyobb veszélyt már nem a kínai versenytársak jelentik, hanem az európai szabályozások áradata” – fogalmazott Thomas Bareiß, a CDU közlekedési szóvivője a Bundestagban. „A kibocsátási célokat teljesen el lehetett volna törölni; eddig senki nem tudta nekem meggyőzően megmagyarázni, hogy miért van egyáltalán szükségünk kibocsátási célokra a sikeres klímavédelemhez” – tette hozzá.
A tilalom fenntartása szerinte bizonytalanságot okoz a piacon, és késlelteti az alternatív üzemanyagok elterjedését.
Az Európai Bizottság kinyitotta Pandora szelencéjét
A törvény védelmezői utóvédharcot vívnak, hogy megakadályozzák a jogszabály használhatatlanná hígítását. „Az Európai Bizottság kinyitotta Pandora szelencéjét, mert az Európai Néppárt nemcsak néhány csavart akar elforgatni, hanem teljesen fel akarja borítani a belső égésű motorok tilalmát” – állítja Michael Bloss zöldképviselő.
François Kalfon szocialista EP-képviselő ugyan jóváhagyta az autóipari mentőcsomagot, de ő is attól tart, hogy a bizottság felülvizsgálata a 2035-ös tilalom megsemmisítésére irányuló törekvéssé válhat.
Forrás: vg.hu
Fotó: AFP