„Késő esti műszak a reptéren. Isten hozta Wang Chuanfu urat, a BYD alapítóját és elnökét Magyarországon” – írta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési ügynökség vezérigazgatója a közösségi médiában. A BYD legfőbb vezérigazgatója az éjjel érkezett Magyarországra, ahol a politikus fogadta a ferihegyi repülőtéren.
Az éjjel Magyarországra érkezett a BYD legfőbb vezetője, valami rendkívüli készül: ő fogadta a ferihegyi repülőtéren
Azt még nem tudni, hogy a felek miről egyeztetnek. Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a BYD azt tervezi, hogy az akkumulátoros járművek mellett plug-in hibrid elektromos autókat is gyártani fog az Európába tervezett üzemeiben, köztük az épülő szegedi gyárban. Ez nem meglepő, mivel a cég nagy mennyiségben exportált tölthető (plug-in) hibrideket az Európai Unióba és az Egyesült Királyságba.
Mint ismert, a szegedi BYD-gyár mintegy 4,5 milliárd dollárból valósul meg, és várhatóan évi 200 ezer járművet fog gyártani 2025 végétől. A teljes termelést ennél jóval nagyobbra, 350 ezer darabra tervezik. A kínai üzem a megyei jogú város külső részén, egy 300 hektáros telephelyen jön létre. Az első BYD pedig várhatóan 2025 második felében gördül le a gyártósorról.
A BYD-t a magas vámokkal fogják vissza az amerikai piacon, és 17 százalékos importvámmal néz szembe Európában is. Ez arra késztette a vállalatot, hogy helyi gyárakba, például a magyarországiba fektessen be. A kínai autógyártó a következő években egy törökországi létesítmény építését is megkezdi.
Sőt, a BYD vezetői kilátásba helyezték egy harmadik európai gyár megépítését is. Érdemes megemlíteni, hogy Magyarországon számos kínai vállalat ruház be, például a CATL akkumulátoróriás, amely az elektromosautó-akkuk terén a világ legnagyobb gyártója. A cég egy 7,6 milliárd dolláros gyárat épít Debrecenben, és ezzel is szeretné megerősíteni pozícióját a kontinens akkumulátoriparában.
Nyereségesen indította az évet a BYD
A BYD 2025 első negyedévében 170,36 milliárd jüan bevételt ért el, ami 36 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A kínai autógyártó nettó nyeresége megduplázódott éves szinten, és 9,15 milliárd jüant tett ki, ezzel felülmúlta az elemzők 8,1 milliárd jüanos becslését.
A sencseni székhelyű cég több mint egymillió járművet értékesített a március 31-én zárult három hónapban, ami éves összevetésben 59,8 százalékos bővülésnek számít. A BYD ebből 206 084 darabot exportált, vagyis az előző évinél több mint kétszeres, 110,5 százalékos növekedést ért el.
Forrás: vg