Régebb óta téma, hogy Pécs mellé egy óriási autóipari – hangsúlyozottan nem akkumulátorgyár – beruházás érkezhet. A szlovák miniszterelnök nem rég összefüggésbe hozott egy esetleges Tesla-projektet Magyarországgal. Mit tud a pécsi fejlesztésről mondani?
Dél-Magyarország kimaradt abból az ipari boomból, ami az ország többi területét érintette az utóbbi 10-15 évben. Most eljött az ideje annak, hogy rendezzük a Dél-Alföldön és a Dél-Dunántúlon élőkkel szembeni adósságát a magyar államnak, hogy ide nem tudott eddig az ottani gazdasági felzárkózáshoz szükséges mennyiségű és minőségű beruházást irányítani.
Ennek persze különböző objektív okai is voltak. Nyilván, ahol már létezik erre ökoszisztéma, oda szívesebben mennek a nagyberuházók. Mondok egy példát: amikor az egyik kínai cég kopogtatott nálunk és kifejezte a szándékát egy magyar beruházás iránt, majd elkezdődött a beszélgetés arról, hogy hova lehetne őket irányítani, akkor mi kínáltunk különböző helyszíneket az országban. Ők azt mondták, már választottak és Debrecenben mennének.
Erre jeleztük, hogy van még számos remek helyszín, Debrecen már-már telített. Azt a választ kaptuk, hogy számukra már Debrecen is kompromisszum, mert eredetileg ők Budapest méretű városban gondolkodtak és ne kérjük őket arra, hogy Debrecennél is kisebb helyre menjenek, mert nem tudják értelmezni.
Pécs viszont egy olyan nagy beruházást érdemel, mint Győr, Kecskemét, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza és még sorolhatnám. Ezért született meg az a döntés – és folyik a végrehajtása –, hogy egy 600 hektáros, tehát rendkívüli méretű ipari zónát hozunk létre nem Pécsnek a kizárólagos belterületén, hanem Pécshez közeli zöldmezős területen.
Ha oda találnánk megfelelő méretű beruházást – nem árulunk zsákbamacskát, az autóipart célozzuk –, akkor mindent megtennénk érte, hogy ez megtörténjen és bebetonozódjon már ebben a ciklusban is. Szintén nem árulok el hatalmas titkot, ha elmondom, hogy kínai autógyártókkal tárgyalunk elsősorban, hiszen az európai autóipart az európai politika tönkretette.
Most elsődlegesen a nyugat-európai autógyártásról beszélek, hiszen Közép-Európában mi még mindig versenyképesnek számítunk, ezért kevésbé féltem az itt működő üzemegységeket, mint a nyugat-európaiakat. Mindenesetre ma a világban az autógyártás dinamikája Keleten van és elsősorban is Kínában. Úgyhogy több kínai gyártóval is tárgyalunk és nem rosszak a kilátások.
Forrás:Vg