A kézipoggyász ingyenes: tucatnyi ország csatlakozott Spanyolország csatájához a fapadosok ellen

• 2025. június 04., szerda •
A spanyol kormány megelégelte a kézipoggyászért felszámított különdíjat, és borsos büntetést szabott ki öt légitársaságra. Másutt is hasonlóan vélekednek a fapadosok pénzhajhászó gyakorlatáról.
A kézipoggyász ingyenes: tucatnyi ország csatlakozott Spanyolország csatájához a fapadosok ellen

Rövid idő alatt tizenkét európai ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott Spanyolország jogi csatájához azon légitársaságok ellen, melyek díjat számítanak fel a fedélzetre felvitt, nagyobb méretű kézipoggyászért - olvasható az Indexen.

Az Európai Fogyasztói Szervezet, a BEUC által koordinált „koalíció” az Európai Bizottsághoz fordult panasszal az „illegális” díjak miatt. A Ryanair, az EasyJet, a WizzAir, a Transavia, a Volotea, a Vueling és a Norwegian Airlines kereskedelmi gyakorlatának „uniós szintű vizsgálatát” kérték a testülettől – írta a Politico.

A közös fellépést a fogyasztói ügyekért felelős spanyol miniszter által kirótt példás büntetés váltotta ki.

Pablo Bustinduy tavaly novemberben 179 millió eurós, napi árfolyamon 72 milliárd forintos bírsággal sújtott öt légitársaságot tisztességtelen piaci gyakorlata, köztük a kézipoggyász különdíja miatt.

Válaszul a Ryanair vezérigazgatója „őrült spanyol kommunistának” nevezte a minisztert. Michael O'Leary – aki korábban a magyar kormányt becsmérelte az extraprofitadó bevezetése után – azt állította: ha a légitársaságokat arra kényszerítik, hogy ingyen szállítsák a kézipoggyászt, drágulnak a repülőjegyek.

Ha az Ön üzleti modellje illegális gyakorlatra épül, akkor az Ön üzleti modelljével van baj

– vágott vissza Bustinduy a BEUC brüsszeli központjában, ahol a fogyasztói szervezetek panaszát ismertették.

Egy spanyol bíró egyébként egy egyedi beadvány elbírálása után arra kötelezte a Ryanairt, hogy fizessen vissza 147 eurót egy kézipoggyászdíj jogtalan felszámítása miatt.

A kézipoggyász észszerű súlya és mérete

A Ryanair legfrissebb éves jelentése szerint a közel 14 milliárd eurós összbevételből 4,7 milliárd euró a járulékos forgalomból – a kézipoggyász különdíjából, az ülésválasztásból és az elsőbbségi beszállásból – származott.

Bustinduy a kézipoggyász extra díját elsősorban azért tartja megalapozatlannak, mert szállítása nem jár pluszköltséggel, ráadásul felelősséget sem vállalnak érte, mint a feladott bőröndökért. „Nyíltan mellőzik” a bíróság ítéletét – háborgott a spanyol miniszter.

Az Európai Bíróság ugyanis 2014-ben kimondta: a kézipoggyász nem terhelhető különdíjjal, „feltéve, hogy súlya és mérete megfelel az észszerű és biztonsági követelményeknek”.

A spanyol bírság elleni fellebbezés folyamatában a vita most arról folyik, mi tekinthető észszerű súlynak és méretnek. A légitársaságok szerint csak a kis táskák és hátizsákok kivételezettek.

Minden légitársaság engedélyezi, hogy az utas a viteldíj fejében egy poggyászt vagy személyes tárgyat felvigyen a fedélzetre

– magyarázta Ourania Georgoutsakou, a légitársaságok lobbiérdekeit tömörítő Airlines for Europe, az A4E ügyvezető igazgatója.

Nagy bőröndök a repülőgép folyosóján

A kézipoggyász körüli csata azonban nemcsak a különdíjról szól, hanem arról is, hogyan lehet zökkenőmentesen be- és kiszállni egy gépből abban az esetben, ha minden utas egy méretes bőrönddel vonul végig a folyosón.

A légitársaságokat nem csak a pénzbevétel, hanem a beszállás optimalizálása vezérli, hogy a repülők tarthassák a menetrendet – magyarázza a Leideni Egyetem Légi- és Űrjogi Intézetének igazgatója.

A jelenlegi rendszerben a „légitársaságok tudják, hány poggyászt adnak fel, és hánynak kell elférnie az utastérben”. Az utasok választhatnak – mondta Steven Truxal.

Ezzel szemben a kemény spanyol fellépést másutt is követendő példának szánja Agustín Reyna, a BEUC főigazgatója, Pablo Bustinduy pedig egyenesen elfogadhatatlannak tartja, hogy bármely tagország feladja a fogyasztói jogok védelmére és védelmére irányuló küldetését, és ezzel a légitársaságok érdekei mellé álljon.

Apostolosz Cicikosztász közlekedési biztos elvárja, hogy a légitársaságok maguk hozzanak létre záros határidőn belül „ambiciózus közös szabványt a kézipoggyász-engedményekre vonatkozóan”.

(Borítókép: Jeff Greenberg / Universal Images Group / Getty Images)
Forrás: index.hu

közösség

további frisss

lap tetejére