A garancia típusai, a szavatosság és jótállás feltételei

szponzorált tartalom (x) • 2021. szeptember 18., szombat •
Amikor egy - főleg nagyobb értékű - terméket vásárolunk, sokan az elsők között tájékozódunk a garancia felől. Tudatos vásárlók vagyunk, azonban ismerjük a garancia és annak minden típusának jelentését, a lehetőségeinket?
A garancia típusai, a szavatosság és jótállás feltételei

A garancia fogalma

Hazánkban rendkívül fontos a vásárlók védelme, és ezért többféle garancialehetőséggel is élhetünk. Mivel több garanciatípus létezik, így érdemes tisztában lenni a fogalmakkal. Hogy milyen felelősségvállalást jelent pontosan a megadott garancia, azt mindenkinek előre ismernie kell. 

Mit is jelent pontosan a garancia? A garancia egy olyan papír, amelyet az eladó állít ki a vevő részére, és ígéretet tesz benne, hogy meghibásodás esetén meghatározott időn belül felelősséget vállal.

A garanciák abban különböznek alapvetően, hogy ki, mikor és kinek vállal felelősséget a termék kapcsán, illetve milyen feltételek megléte mellett.

Mikor és hogyan érvényesíthető egy garancia?

Ahhoz, hogy megértsük, mikor és milyen lehetőségeink vannak a garanciát érvényesíteni meghibásodás esetén, van néhány fogalom, amelyet ismernünk kell. 

Ilyen a gyártói garancia, amely két típusból tevődik össze: a gyártó önkéntes jótállása és a termékszavatosság. Míg előbbinél a gyártó saját maga szabja meg a garanciális feltételeit, a termék meghibásodását a vásárlónak kell bizonyítania, addig a termékszavatosság 2 év a forgalmazástól számítottan. Mindkét esetben a cél, hogy a garancia idején belül tudjunk kihez fordulni, ha megszűnne a kereskedő.

Létezik még a kellékszavatosság, ami szintén 2 évre szól, de a kereskedőnél kell érvényesíteni, és az első fél évben neki kell bizonyítania a hibát, a fennmaradó időszakban pedig a vásárlónak. Fontos tudni, termék- és kellékszavatosság egyidejűleg nem érvényesíthető.

A jótállás is kétféle típusú lehet, egyrészt van a kötelező jótállás, másrészt az önkéntes. Kötelező jótállás esetén a termék árától függően sávosan kerül meghatározásra 1-3 év között, és végig a kereskedő bizonyítja a meghibásodást. Önkéntes jótállást a kereskedő szabadon vállalhat, a kötelezőn felül ez szinte bármi lehet. 


Nagyon jó példa az önkéntes szavatosság bemutatására a Xiaomishop.hu garanciális feltételrendszere. A garancia a 10.000,- Ft feletti termékek esetén 3 év, amely egyrészt a két év kötelező jótállásból, valamint az azt 3 évre kiterjesztett önkéntes szavatosságból áll. 

Tudatos vásárlónak illik tudni még

Nem árt a fentiek mellett még egy-két hasznos kifejezés konkrét jelentését ismerni. Ilyen például a 14 napos elállási lehetőség online vásárláskor, ugyanis ilyenkor az értékcsökkenést is számításba kell venni. Kipróbálhatjuk ugyan a terméket, de ezentúl minden ide sorolható.

Említsük még meg a cseregaranciát, amit a vásárlást követő 3 munkanapon belül jelezni kell. Ilyenkor megvizsgálják a terméket, és ha valóban nem használható rendeltetésszerűen, akkor élhetünk a cseregaranciával.

 

közösség

további frisss

lap tetejére