Karika, hullám, vonal - Megújult a közmédia arculata

HÁ • 2012. július 30., hétfő •
Múlt péntek óta megváltozott a közmédia arculata. Egyesek szerint az olimpiai karikákból építkeztek, mások szerint a logók köreibe a Fidesz logója illik, vagy a polgári körökre utal, az viszont biztos, hogy eddig még nem találkoztunk olyan élő emberekkel, akinek az új körök és vonalak elnyerték volna a tetszésüket.

Szakmai pletykák szerint az új, összevont arculat már jó ideje elkészült, természetesen házon belül. Az, hogy miért nem írtak ki egy szakmai tendert, valószínűleg a spórolásnak köszönhető. Ezt megkérdőjelezi, hogy a gyártott műsorok arculatát azóta is külsős cégek tervezik - ráadásul nem is olcsón.

(Fotó: mediapiac.hu)

Böröcz István , az MTVA vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón elmondta, az arculat hivatalos megközelítését. "Az arculatot egy letisztult képi világ jellemzi, amely a természetből indul és mindennapjainkból is merít. A négy őselem - a tűz, a víz, a föld, a levegő - , vagyis az élet jelenik meg a szimbólumokban. A logók alapja a kör. Ez az ősi, szakrális jel a végtelen egység, a folyamatosság, a teljesség szimbólumaként évezredek óta jelen van az egyetemes emberi kultúrában."

 

Böröcz István - vezérigazgató MTVA (Fotó: mediapiac.hu)

A tűz, a víz, a levegő és a föld jelképrendszer viszont csak négy szimbólum, az MTVA viszont ennél több logót foglal magában. Ezen a ponton egy kicsit sántít az alapfilozófia és átfordul formális megoldássá. A Kossuth rádió állítólagos "K" morze jele, a Petőfi stilizált gitárhúrjai, a Bartók egész hang jele, vagy a Lloyd-karika magyarázat pedig tovább bonyolítja a szimbólumrendszert, és biztosan lesznek még furcsa megfejtések a jövőben is.

 

(Fotó: mediapiac.hu)

Az új arculat állítólag már hónapok óta megvan, a vezetőség mégis vonakodott kihozni. Folyosói pletykák szerint szinte senkinek nem tetszett házon belül, valószínűleg az alkotókat kivéve. Azt nem tudni, hogy milyen tervek voltak és a most bemutatott arculat egy frissebb vonal-e. Lehet, hogy ahelyett, hogy nem kevés pénzért külsős művészeti tanácsadókat is bevontak a vége felé a folyamatba - ezzel még jobban megnehezítve a döntéseket - talán tényleg célravezetőbb lett volna, ha már az elején kiírnak egy tendert az arculattervezésre. Ha egy valóban szakmai zsűri kiválasztja a legjobb tervet, a végén mindenki boldogabb. Persze ennyire soha nem egyszerű, pláne ha az állam a megrendelő.


A régi logók (Fotó: mediapiac.com)

Ráadásul nem működik teljesen jól a közszolgálati tévék arculatváltása. A Formula-1 közvetítés megkezdése után rájöttek, hogy nem jó megoldás, ha a balra pozícionált új m1 logó belelóg az eredményekbe, ezért közel egy óra alatt sikerült áttenniük a jobb oldalra. Viszont azzal már nem számoltak, hogy a régi képcsöves tévéken a jobbra pakolt felirat lelóg majd.

közösség

további frisss

lap tetejére