Most akkor befizessük a külföldi gyorshajtás büntetését, vagy ne?

frisss.hu • 2015. augusztus 14., péntek •
Egy év alatt 110 ezer külföldi csekket kaptak magyar autósok.
Most akkor befizessük a külföldi gyorshajtás büntetését, vagy ne?

Először is tisztázzuk, ami volt, az már elmúlt. Tehát nem érdemes most az egy, kettő, három, vagy még több évvel ezelőtti esetekre hivatkozni, mivel Magyarország is csatlakozott a gépjármű- és jogosítványadatok gyors lekérdezését segítő EUCARIS (European car and driving license information system) rendszerhez. Ennek lényege, hogy a csatlakozott 32, többségében Európai uniós ország rendőrei minden előzetes, külön egyeztetés nélkül használhatják egymás rendőrségi adatbázisát.

Itt természetesen a bírsággal sújtandó autósokról van szó, és a parkolási díj, valamint az úthasználati pótdíj be nem fizetése továbbra sem tartozik ebbe a körbe. Használható azonban az adatbázis a gyorshajtók ellen, ha a bent ülők nem csatolták be a biztonsági övüket, átmentek a piroson, ittasan, vagy bedrogozva vezettek, bukósisak nélkül motoroztak, tiltott sávban közlekedtek, illetve kézben tartott mobiltelefonnal vezettek.

Magyarország korábban  csak a Legfőbb Ügyészség engedélyével adta ki állampolgárainak személyes adatait külföldi hatóságoknak, most azonban ez automatizmussá vált. Jelenleg naponta 250-szer jelentkezik valamelyik ország, ahol szabálytalankodó magyar úrvezetőt fotóztak le, így tavaly óta több mint százezer esetet regisztrált a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Közpinti Hivatala (KEKKH).

Nem meglepő, hogy a legtöbb csekk, szám szerint tavaly május óta 81 998 Ausztriából érkezett, a leggyakoribb ok pedig a gyorshajtás volt. A sógoroknál már régóta működik a fixen telepített traffipaxok hálózata, hasonlóan ahhoz, amit épp most szerelnek fel a magyar közutakon is.

A magyar hatóságoknak sem kell szégyenkezniük, ami a számadatokat illeti, ugyanis egy év alatt 126 ezer esetben vették igénybe a posta szolgáltatásait különböző bírságra vonatkozó csekkek kiküldésével kapcsolatban. És most jön a legszebb rész. Minden állam a saját nyelvén levelez az érintett autósokkal, tehát az előzőekben említett 126 ezer levél mind magyarul találta meg címzettjét.

Valószínű a nyelvi problémák is közrejátszhatnak abban, hogy sokan úgy gondolják, nem fizetik ki a bírságot, előbb-utóbb úgyis megunja a külföldi hatóság a levelezést. Sajnos, ez azonban nincs így, sőt. Minden ország a saját jogrendszerének megfelelően járhat el, tehát míg például fellebbezés ügyben Magyarország engedékeny, és 15 napot biztosít rá, addig a magyar autósoknak csak 8 nap áll rendelkezésére a kérdéseik, cáfolataik, vagy épp kéréseik benyújtására.

A büntetéseket, mint közigazgatási bírságokat pedig adók formájában hajtják be – már azokkal az országokkal kapcsolatban, akikkel ezt a külön megállapodást is megkötötte már Magyarország. Na, ezeket nem szabad elfelejteni: Ausztria, Horvátország és Bulgária. A kör természetesen folyamatosan bővül. Azaz, ha most a fent említett három országból csekket kapunk, azt érdemes befizetni, mert behajthatja rajtunk a NAV, vagy ha újra az adott országban autóznánk, és megállítanak, azonnal ki kell fizetni készpénzben, ha meg nem tudjuk, lefoglalhatják a gépjárművet, sőt még akár elzárással is sújthatják a renitens autóst.

Magyarország a Sigma Zrt. nevű követeléskezelő cégen keresztül intézi a bírságok behajtását, de a külföldi autósok egyharmada önként fizet is.

Végül itt egy táblázat, melyből az összes európai ország bírság-tételeit kiolvashatjuk a gyorshajtástól kezdve az alkohol fogyasztás szankcionálásán át a piros lámpánál történő áthaladásig. Jó böngészést kívánunk, majd pedig jó utat, lehetőleg a szabályok betartásával!

közösség

további frisss

lap tetejére