Először is tisztázzuk, ami volt, az már elmúlt. Tehát nem érdemes most az egy, kettő, három, vagy még több évvel ezelőtti esetekre hivatkozni, mivel Magyarország is csatlakozott a gépjármű- és jogosítványadatok gyors lekérdezését segítő EUCARIS (European car and driving license information system) rendszerhez. Ennek lényege, hogy a csatlakozott 32, többségében Európai uniós ország rendőrei minden előzetes, külön egyeztetés nélkül használhatják egymás rendőrségi adatbázisát.
Itt természetesen a bírsággal sújtandó autósokról van szó, és a parkolási díj, valamint az úthasználati pótdíj be nem fizetése továbbra sem tartozik ebbe a körbe. Használható azonban az adatbázis a gyorshajtók ellen, ha a bent ülők nem csatolták be a biztonsági övüket, átmentek a piroson, ittasan, vagy bedrogozva vezettek, bukósisak nélkül motoroztak, tiltott sávban közlekedtek, illetve kézben tartott mobiltelefonnal vezettek.
Magyarország korábban csak a Legfőbb Ügyészség engedélyével adta ki állampolgárainak személyes adatait külföldi hatóságoknak, most azonban ez automatizmussá vált. Jelenleg naponta 250-szer jelentkezik valamelyik ország, ahol szabálytalankodó magyar úrvezetőt fotóztak le, így tavaly óta több mint százezer esetet regisztrált a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Közpinti Hivatala (KEKKH).
Nem meglepő, hogy a legtöbb csekk, szám szerint tavaly május óta 81 998 Ausztriából érkezett, a leggyakoribb ok pedig a gyorshajtás volt. A sógoroknál már régóta működik a fixen telepített traffipaxok hálózata, hasonlóan ahhoz, amit épp most szerelnek fel a magyar közutakon is.
A magyar hatóságoknak sem kell szégyenkezniük, ami a számadatokat illeti, ugyanis egy év alatt 126 ezer esetben vették igénybe a posta szolgáltatásait különböző bírságra vonatkozó csekkek kiküldésével kapcsolatban. És most jön a legszebb rész. Minden állam a saját nyelvén levelez az érintett autósokkal, tehát az előzőekben említett 126 ezer levél mind magyarul találta meg címzettjét.
Valószínű a nyelvi problémák is közrejátszhatnak abban, hogy sokan úgy gondolják, nem fizetik ki a bírságot, előbb-utóbb úgyis megunja a külföldi hatóság a levelezést. Sajnos, ez azonban nincs így, sőt. Minden ország a saját jogrendszerének megfelelően járhat el, tehát míg például fellebbezés ügyben Magyarország engedékeny, és 15 napot biztosít rá, addig a magyar autósoknak csak 8 nap áll rendelkezésére a kérdéseik, cáfolataik, vagy épp kéréseik benyújtására.
A büntetéseket, mint közigazgatási bírságokat pedig adók formájában hajtják be – már azokkal az országokkal kapcsolatban, akikkel ezt a külön megállapodást is megkötötte már Magyarország. Na, ezeket nem szabad elfelejteni: Ausztria, Horvátország és Bulgária. A kör természetesen folyamatosan bővül. Azaz, ha most a fent említett három országból csekket kapunk, azt érdemes befizetni, mert behajthatja rajtunk a NAV, vagy ha újra az adott országban autóznánk, és megállítanak, azonnal ki kell fizetni készpénzben, ha meg nem tudjuk, lefoglalhatják a gépjárművet, sőt még akár elzárással is sújthatják a renitens autóst.
Magyarország a Sigma Zrt. nevű követeléskezelő cégen keresztül intézi a bírságok behajtását, de a külföldi autósok egyharmada önként fizet is.
Végül itt egy táblázat, melyből az összes európai ország bírság-tételeit kiolvashatjuk a gyorshajtástól kezdve az alkohol fogyasztás szankcionálásán át a piros lámpánál történő áthaladásig. Jó böngészést kívánunk, majd pedig jó utat, lehetőleg a szabályok betartásával!