Fa Nándor negyedszer is megkerülte a Földet

H.Maja • 2015. április 22., szerda •
Vasárnap késő éjszaka befutott a Spirit of Hungary a Barcelona World Race-en. Hetedik helyen végzett a magyar-új-zélandi páros a teljes egészében Magyarországon készült hajóval.
Fa Nándor negyedszer is megkerülte a Földet

December 31-én rajtolt a nyolc fős IMOCA 60-as mezőny Barcelonából, a harmadik alkalommal megrendezett, kétszemélyes földkerülő vitorlás versenyen. Fa Nándor a saját maga által tervezett és részben épített hajóra Conrad Colman Új-Zélandi vitorlázót vitte magával. A verseny a klasszikus útvonalon, a három „nagy” fok - Jóreménység, Leeuwin, Horn - kerülésével halad. A nyolc induló hajó végigvitorlázott délre az Atlanti óceánon, majd keletre fordult, az Indiai és a Csendes óceán után, az Antarktiszt kerülve ismét az Atlanti következett, vissza északra, végül a Gibraltári szoroson átjutva a rajt-cél kikötőben, Barcelonában kötöttek ki.

Fa Nándor (61) a legidősebb és Conrad Colman(31) a legfiatalabb induló 110 nap, 10 óra, 59 perc és 40 másodperc alatt teljesítette a 27.500 tengeri mérföldes távot, 10.4 csomós átlagsebességgel. Befutásukat követően mindketten euforikus boldogságban hangoztatták, hogy a fő céljukat elérték, „megcsinálták a versenyt”, ami hatalmas erőfeszítést jelentett, türelmet és elfogadást. Ez a két szó a hajó belső falára is fel volt írva egyébként.

                                  

A Spirit of Hungary építését 2012. decemberében jelentette be Fa Nándor. A 20 év után az óceáni vitorlázásba visszatérő magyar hajós az elmúlt évtizedekben sem szakadt el az úgynevezett short-handed, azaz egy-két személyes, transzatlanti, vagy földkerülő versenyek világától. Az IMOCA bizottságának aktív tagjaként a biztonság érdekében eszközölt szabály változtatások nagy támogatója lett. Így egyértelmű volt, hogy leendő hajóját is saját maga tervezi meg. A kivitelezést a Székesfehérvár melletti Pauger műhelyben végezték. A hajó keresztelőjére 2014. áprilisában, Triesztben került sor.

A Spirit of Hungary-nek az első versenye volt a Barcelona World Race, ugyanis a korábban tervezett New York – Barcelona versenyen technikai okokból nem tudott elindulni. A különböző javítási munkálatok és a beszállítók késlekedései miatt a hajó komoly tesztelésére nem nagyon maradt idő a földkerülő verseny előtt. Ezért is hatalmas teljesítmény, hogy a közben törvényszerűen fellépő technikai problémákat meg tudták oldani és befejezték a versenyt. Ezzel a fő célt teljesítették, hiszen a rajt előtt mindketten reálisan értékelve a helyzetet a most elért eredménnyel elégedettek lettek volna.

Út közben a szabályok által engedélyezve kikötöttek Új Zélandon, mert az árboc vitorlasín, illetve rögzítő rendszerének meghibásodását csak így tudták kijavítani. A három napos megállót követően a déli óceánokon aztán megmutatta a Spirit of Hungary, mire képes, volt olyan nap, amikor 417 tengeri  mérföldet, azaz 772 km-t tettek meg. Ez 24 órán keresztüli 17 csomós, vagy 32 km/h-s sebességet jelent.

Mindkét hajós meg is sérült az út folyamán. Nándor egy árboc-mászás során szenvedett komolyabb fej sérülést, Conrad pedig a vállát ficamította ki a hazafelé úton. Mégis a legnagyobb problémát az egyébként hidraulikusan mozgatható tőkesúly rögzítésének meghibásodása okozta. Gyakorlatilag egyesével törtek el a rögzítő csavarok, a 12-ből az út végére 4 már nem tartott semmit. Reális volt a veszélye annak, hogy leszakad a 3.5 tonnás tőkesúly, ami ha bekövetkezik, különösen a déli óceánokon, azonnal a hajó elhagyására kényszerítette volna Nándorékat. Volt olyan időszak, amikor  éjjel-nappal a túlélő ruházatukban, teljesen elkészített, bepakolt táskákkal várták a szerencsétlenség bekövetkeztét, és a mentő szigetük aktiválását.

Fa Nándor Spirit of Hungary projektje négy éves ciklust ölel fel, a fő cél az egyszemélyes földkerülő, a Vendée Globe teljesítése. Rajt 2016. november 6, a hagyományoknak megfelelően 13.02 perc, Les Sables d’Olonne kikötője. Jó szelet, Nándi!

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére