Hogyan együnk finomat böjti időszakban?

CSM • 2019. április 01., hétfő •
Mit együnk, ha a böjt alatt nem fogyaszthatjuk kedvenc húsételeinket? És, ami még fontosabb, hogyan legyen ez finom? A témában Tóth Péter, a szombathelyi Életkert étterem tulajdonosa segített eligazodni.
Hogyan együnk finomat böjti időszakban?

A húsmentes táplálkozás sarkalatos pontja a megfelelő fehérjebevitel - kezdi Tóth Péter. Szerencsére nem csak a húsban találhatóak meg ezek, hanem például minden ehető zöldleveles növényben is, így a sóskában, spenótban, tyúkhúrban, csalánban, pitypangban. Ezek közül is kiemelendő az amaránt, avagy a disznóparéj, ami tartalmazza mind a 9 esszenciális aminósavat, amire az emberi szervezetnek szüksége van. De 8 aminósavat tartalmaz a búzafű is.

A fehérje mellett, egészségünk megőrzése érdekében, fontos a B12 vitamin bevitel is. Akik nem csak böjti időszakban, hanem életmódszerűen táplálkoznak húsmentesen, azoknak nagyon fontos szempontok ezek étkezés során. Lehetőség szerint napi 5-6 alkalommal kellene nyers zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani, hogy egy felnőtt szervezet ne szenvedjen hiányt a tápanyagokban.

Ekkor tettük fel a kérdést Tóth Péternek, ami a legtöbbeket érdekelhet ennél a pontnál: Nagyon jó, hogy egészséges az étel, de hogyan legyen az igazán finom? Péter szerint ugyanúgy kell, mint a húsos ételeknél, ugyanazok a fűszerek szerepelnek a palettán, csupán arra kell figyelni, hogy a zöldségek intenzívebb íze miatt óvatosabban bánjunk velük. Sőt, Péter mosolyogva hozzátette azt is, hogy a gyümölcsök és zöldségek rosttartalma miatt, ezek fogyasztása költséghatékonyabb is, hiszen jobban laktat, tovább eltelít.

Végül néhány trükköt is megosztott velünk, mivel helyettesítsük az állati eredetű ételeinket. Sajt helyett például sörélesztőpelyhet lehet használni. Egy mandulát vagy kesudiót beáztatunk vízbe, majd összeturmixoljuk a sörélesztőpehellyel. Így kaphatunk tulajdonképpen egy sajtkrémszerű ételt.

Péterrel kitértünk arra is, hogy tulajdonképpen az ételekben nem a húsnak van jó íze, hanem a fűszereknek. Ami azért jó hír, mert ha a kellő fűszerek rendelkezésünkre állnak, a hús helyettesíthető. Így például hamburgerpogácsa ugyanúgy készítendő, mint a hagyományos fasírt, csupán a hús helyett tegyünk bele növényi összetevőt. Például babot, borsót, csicseriborsót, lencsét.

Az érdeklődőknek, akik jobban szeretnék beleásni magukat a témába, Tóth Péter egy könyvet javasol: Dr. Tamasi József, Dr. Tamasi- Mohai Katinka: Böjtterápia, avagy „kés nélküli műtét”.

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére