Forgalmi viszonyok alapján dől el, hol telepítenek okos jelzőlámpás kereszteződéseket

Frisss - fotó: Bodorkós Máté • 2017. február 07., kedd •
Néhány százezer forinttól kezdődik egy beruházás ára, a határ pedig a csillagos ég.
Forgalmi viszonyok alapján dől el, hol telepítenek okos jelzőlámpás kereszteződéseket

Néhány hete adtunk információt arról, hogy Szombathelyen hol találhatóak önállóan - nem egymással összehangoltan - működő jelzőlámpás csomópontok.  A vasi megyeszékhelyen kívül is telepítettek már a megyében a gyalogos forgalmat segítő készülékeket.

Mivel ezek a jelzőlámpák a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe tartoznak, megkerestük őket, hogy megtudjuk, mi alapján dől el, hogy mely kereszteződésekbe kerülnek ezek a jelzőlámpák. A nem hangolt rendszerhez tartozó közlekedést segítő berendezések, minden esetben érzékelők által befolyásolják a működést. Ennek eredményeképp segítik a gyalogos és a járműves gyorsabb áthaladását.

Ugyanakkor az egyéb jelzőlámpás – önkormányzati - csomópontoknál, a kezelő dönt arról, milyen forgalomtechnikai megoldást alkalmaz. A kereszteződések forgalmi viszonyai, járműmozgások, járműszámok alapján a forgalomtechnikai tervező mérnökök határozzák meg a legideálisabb működési módot. Így születik meg a döntés, hogy hol szükséges érzékelő, hány darab szükséges belőle, illetve milyen irányítással működjön az adott csomópont.

Épp ezért az adott beruházás végösszege eltérő. Függ a beépítendő érzékelők számától és fajtájától, néhány százezer forinttól milliós nagyságrendekig is elérhet a megvalósítás költsége.

A jelenlegi szabályozás (KRESZ) nem tartalmaz sem útburkolati jelet, sem jelzőtáblát, sem egyéb más jelzést arra vonatkozólag, hogy az érzékelők alapján hogyan működik egy csomópont. Épp ezért egyetért a vállalat Zsohár János szakoktató véleményével. Az általános szabályok értelmében, bármerre is járunk, mindig guruljunk előre a megállás helyét jelző vonalig és figyeljük is a jelzőlámpát, mert akár néhány másodperc múlva zöld jelzést kaphatunk.

Ugyanez a megállapítás igaz a gyalogos közlekedésre is. A bejelentkező nyomógomb megnyomásának elmulasztásakor megfigyelhető, hogy sokkal hosszabb idő telik el, mire zöld jelzést kapunk. Ha pedig a visszajelzőt használjuk, akkor általában egy „VÁRJON” felirattal jelzi a többi gyalogos számára.

Elmondható, hogy az érzékelők használata nem köthető egy városhoz vagy országhoz, a világban bármerre megfordulva hasonlóképpen működnek a jelzőlámpák, sőt, egyre több érzékelő figyeli a forgalmat.

közösség

további frisss

lap tetejére