Elképesztően kreatívak a Vas megyei diákok, ha puskázásról van szó – egy szombathelyi tanárral beszélgettünk

Szerző: Boros Patrícia - Fotó: középsuli.hu • 2017. február 15., szerda •
A pedagógusok sem hagyják magukat. Azt is megtudtuk, milyen módszerekkel lehet lebukni a legkönnyebben.
Elképesztően kreatívak a Vas megyei diákok, ha puskázásról van szó – egy szombathelyi tanárral beszélgettünk

Mindenki másban jó, ezért a diákévek alatt, szinte elkerülhetetlen, hogy legalább egyszer-kétszer ott lapuljon a zsebünkben, a padunkban vagy a telefonunkon egy-egy puska. Egy szombathelyi tanárral beszélgettünk arról, hogy miket vetnek be mostanában a (nem) tanulók a jobb jegyért, és hogyan buknak le a legkönnyebben.

Technika, de minek?

A technika fejlődésével bejöttek az okostelefonok, amiket előszeretettel használnak segítségként, ha dolgozatírásról van szó. Pedig ezzel lehet lebukni a legkönnyebben.

Ez az egyik legfeltűnőbb. Régen walkment használtak úgy, hogy rámondták egy kazettára a tananyagot. A felmérő megírásánál az ingujjon keresztül átvezették a fülhallgató vezetékét és igyekeztek leírni a megfelelő válaszokat. Ez most is megvan, csak annyi, hogy mobillal vagy mp4 lejátszóval. Ez egyébként egy nagyon lassú módszer. Egyszer például előfordult, hogy egy srác bent felejtette a lejátszóját az órán, miközben kiment a mosdóba. Az mp4-et odahozták nekem a társai. Még csak el sem kellett indítani, ment a szöveg nagyon lassan. Sőt, azt is felmondta, hova kell a mondatoknál pontot vagy vesszőt rakni. A diák az óra végére a dolgozat egytizedével sem végzett. Láttam, hogy mit csinál, de tudtam, hogy teljesen esélytelen a kettesre. Nem szóltam neki - kezdte el mesélni.

Fotó: közepsuli.hu

Vannak olyanok is, akik inkább kifényképezik az anyagot a füzetből vagy a könyvből, de ez általában nem sül el túl jól.  Elsősorban azért, mert a suliban alapjáraton sem lehet bekapcsolva óra alatt a telefon, ráadásul a tanár szinte azonnal kiszúrja, ha előkapod.  

Már nem igazán fordul elő, hogy a diákok a saját kézírásukkal készítenek puskát. Inkább a számítógép és fénymásoló adta lehetőségekkel élnek, de legtöbbször nem nagy sikerrel.

Jellemző az, hogy egy ember begépeli az anyagot, majd a diákok kinyomtatják, lefénymásolják és felvágják darabokra. Amikor dolgozat előtt ott tolonganak a fénymásolónál, már tudom, hogy az osztály fele puskázni fog. Arról nem is beszélve, hogy a kukák ilyenkor megtelnek az A/4-es lapok maradékával. Sokan megteszik, pedig az egyik legrosszabb módszer, amit csak bevethetnek. Pláne, ha egyáltalán nincsenek tisztába a tananyaggal. Ha pedig keresgetni kell a választ, akkor a legtöbb esetben már bukták is a projektet - folytatta. 

Fotó: tizpertiz.hu

Jobbak a klasszikus módszerek?  

Vannak olyan trükkök, amiket még ma is gyakran használnak a tanulók. Sokan rejtik el a puskát például a vonalzó vagy a számológép hátuljára, de írnak a padra és a falra is. Az igazán bevállalósak, azonban nem rettennek meg semmitől.

Vannak, akik annyira lusták, hogy a könyvet vagy a füzetet használják. De onnantól kezdve, hogy ezt a tanár meglátja, borítékolható az egyes. Ahhoz meg már hatalmas bátorság kell, hogy valaki otthon előre legyártsa a dolgozatot és beemelje a kiosztott lap helyére. Az a pedagógus, aki igazán cseles, úgy rak a kiosztott lapra jelzést, hogy azt ne vegye észre a diák.

Fotó: tizpertiz.hu

Még mindig él az a variáció is, amikor a gyerek a lába alá teszi a feladatok megoldásait. Nem is gondolnátok, hogy ez mekkora mellélövés.

Végül is van ebben valami, mert melyik normális felnőtt nyúlna oda egyáltalán? A gond akkor van, ha a tanár kiszúrja, hogy az illető tekintete teljesen máson van, mint amin kéne. Erre a legjobb megoldás megkérni a diákot, hogy álljon fel és húzza el a függönyt.

Ilyen a puskázás a katedra másik feléről

Diákkorunkban talán sokan azt hittük, hogy ügyesek vagyunk ha egy kis stikliről van szó, de ez sokkal feltűnőbb néha, mint gondolnánk.

Akkoriban egyszer-kétszer én is puskáztam. Néha csak azért volt nálam, mert egyfajta biztonságérzetet adott. Ha használtam is, nem sokszor buktam le, így azt hittem, hogy totál profi vagyok benne. De amikor az ember a katedra másik felére kerül, akkor rájön, hogy elképesztően látszik, ha valami csalás van a dologban. Kezdőként szinte el sem akartam hinni, mennyire feltűnően zajlik ez az egész. Általában az első öt perc alatt kiderül, hogy ki az, aki puskázik, ugyanis ha az ember folyamatosan odafigyel a gyerekekre - attól kezdve, hogy az első órát megtartotta nekik -, akkor azonnal észreveszi, ha valamelyik másként viselkedik - mondta el. 

Fotó: tes.com

De vannak más, látványosabb árulkodó jelek is.

Ha dolgozatírás alatt hallanak egy kisebb zajt, vagy mászkál az ember, akkor egyből megy a kapkodás, papírzörgés és a tekintetek elkezdik követni a teremben a tanárt. A legtöbben egyébként azért buknak le, mert izgulnak, érzik, hogy rizikóztatnak. Emellett fontos azt is megemlíteni, hogy vannak olyan hidegvérű gyerekek, akik annyira nyugodtak mindig, hogy sohasem derül ki, ha puskáztak. Maximum akkor, ha az utolsó év végén elmondják - tette hozzá.

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére