Beálltunk egy hajnali műszakra a szombathelyi kukásokhoz

Frisss.hu - Fotó: Bodorkós Máté • 2017. február 20., hétfő •
Megmutatjuk, hogyan tűnik el a szemét a kukáinkból.
Beálltunk egy hajnali műszakra a szombathelyi kukásokhoz

Gyakran bele sem gondolunk, hogy mivé lenne a világ a kukások nélkül? Hogy tűnik el a szemét a kukákból? Ezt mutatjuk most meg! 

A kukásoknak korán kezdődik a nap, hajnali ötkor már úton is vannak az autók, hogy a számukra kijelölt területről begyűjtsék a hulladékot. Egy átlagos napon 30-40 kilométert tesz meg egy jármű, ami a háztól-házig szemétgyűjtés miatt gyakran 10-12 órát vesz igénybe.

Szombathelyen 6 ilyen járat van, és hetente egyszer, vagy kétszer viszik el a szemetünket, meghatározott napokon persze. A családi házas övezeteket többnyire hetente egyszer, a lakótelepeket hetente kétszer járják körbe. A kukásoknak tudniuk kell, hogy egy adott ingatlan tulajdonosa hetente hányszor szeretné üríttetni a kukáját, lévén, ez egy fizetett szolgáltatás, így aki a hetente kétszeri ürítést kéri, az többet is fizet.

A kukásautó tartályába 16-18 köbméter szemét fér el, de azt, hogy ez hány kukát jelent, még megsaccolni sem lehet, mivel a gyűjtőedények 50, 60, 110, 120, 240, 770 és 1100 literes változatban léteznek. Egy járat átlagosan kétszer fordul meg a körzete és a szeméttelep között, de van hogy háromszor-négyszer is.

Ez azt is jelenti, hogy egy nap 12 kukásautónyi, közel 210 köbméter "új" szemét érkezik az Erdei úti hulladéklerakó telepre, ahol kompaktorral tömörítik a szemetet, hogy még kevesebb helyet foglaljon. Természetesen a kukásautó is összepréseli a dolgokat, így az eredeti méret negyedére, maximum ötödére tudják "zsugorítani" a hulladékot.

De a hajnalozás során azt is megtudtuk, hogy kétféle kukásautó létezik, a rotopress, ami forgódobos tömörítési technikát alkalmaz. Ez a háztól-házig szemétgyűjtésnél jó, lomtalanítások során viszont a nagyobb tárgyakkal, például kanapékkal nem boldogul. Ezekre a feladatokra viszont ott a variopress, ami tömörítő lappal rendelkezik, így a nagyobb "tereptárgyakat" is képes összenyomni.

Egy új kukásautó 45-50 millió forintba kerül és 50-70 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren. A személyzet egy sofőrből és két rakodómunkásból áll, utóbbiaknak már nem kell a kukákat felemelniük az ürítéshez (természetesen akadnak kivételes esetek), a járművek maguk "végzik" ezt a feladatot is.

kapcsolódó galéria


frisss

közösség

további frisss

lap tetejére