Az önmagát javító utak még az elektromos autókat is töltik majd

NR/Engadged.com - Fotó: Marc Bruxelle via Getty Images/iStockphoto • 2017. május 13., szombat •
Az új technológia, amiről az egész világ álmodik.
Az önmagát javító utak még az elektromos autókat is töltik majd

Nyugodtan elhessegethetjük a mítoszt, hogy kátyúk csak Magyarországon vannak. A helyzet az, hogy ez is egy globális probléma, amitől nagyon sok autós szenved, szerte a világon. Egy-egy úthiba kijavítása hónapokat vehet igénybe, mert ha nem jelentik a problémát, akkor arra nehéz érdemben reagálni.

Most holland kutatók azt állítják, megvan a megoldás: olyan útburkolatot találtak ki, ami képes megjavítani önmagát, és megoldja az elektromos autók hatékonysági gondjait, vagyis tölti ezek akkumulátorait menet közben, így megnő ezek hatótávolsága.

A Delft Egyetem munkatársa, Erik Schlangen szerint készen állnak arra, hogy teszteljék az önjavító aszfaltot, ami elektromos vezető acélszálakat és baktériumokat tartalmaz, ezek pedig nem csak javítják a keletkezett hibákat, hanem elektromosságot küldenek felfelé, ezzel töltve az elektromos autókat.

Valódi töltést viszont csak akkor kapunk, ha megállunk egy ilyen útszakaszon, például a piros lámpánál, vagy parkolunk a járda mellett. A kihívás persze nagy, hiszen egy olyan eszközre van szükség, ami kellő hőt tud átadni az aszfaltnak és az acélszálaknak, hogy elindulhasson az önjavítás, miközben mindkét oldalnak egyszerre kell elektromos energiát leadnia és felvennie.

Egy ilyen útszakasz megépítése nagyjából 25 százalékkal kerülne többe, mint a hagyományos utak, még akkor is, ha csökkentenék a kiegészítő felszerelések árát. Ezzel szemben a városi infrastruktúráknak és az autósoknak is kifizetődő lenne a biznisz. Az aszfalt állandó eróziója költségessé teszi a karbantartást, és lássuk be, ez egy végtelen munka.

Schlagen szerint az új út élettartama legalább a duplája a tradicionális utaknak, plusz a lámpáknál fellépő akkumulátortöltés miatt kevesebb töltőállomásra lenne szükség. Még nem tudni, mikor kezdődhetnek el a tesztek, hasonló kísérletre már volt példa Hollandiában, 2010-ben. Az önjavító aszfalt kevesebb gondot jelentene az önkormányzatoknak és az autóiparnak is, hiszen kevesebb pénzt kellene az útjavításba és a drága elektromos töltőberendezésekbe ölni.

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére