"A jazz a legszabadabb műfaj" - interjú Mágedli Majával

kd. Fotó: Ötirbus Ferenc, Hornyák Emőke • 2016. március 23., szerda •
Majával a Szombathelytől Berlinig tartó útról beszélgettünk, a zenéről és ami mögötte van.
A jazz a legszabadabb műfaj - interjú Mágedli Majával

Múlt héten láttuk a Voler Mouche új klipjében, a Secret Dances-ben, hogy érezted magad? Mi a véleményed a dalról?

Mindenek előtt örülök, hogy találkoztam a csapattal, úgy érzem, új barátokkal gazdagodtam. Ez volt az első elektronikus zene felé történő szárnypróbálgatásom, amolyan új kihívásként, kalandként éltem meg. A klipforgatáson feszengtem kicsit, nem vagyok az az ember, aki könnyedén feloldódik és mozog a kamera előtt, de ettől eltekintve könnyedén és jókedvűen teltek a projekttel kapcsolatos munkálatok.

Az éneklés régóta az életed része, ez a te utad?

Nem tudom elképzelni, hogy mással foglalkozzam. Ez ijesztő, mert van benne rizikó, ugyanakkor mi az a szakma manapság, amiben nincs? Hiszem és remélem, hogy ez az utam.

Nem csak az énekben, hanem a zongorázásban is jó vagy, ez hogy jött?

Azt erős túlzásnak érzem, hogy jól zongorázom... Hiába harcoltam a fuvoláért, anyukám klasszikus zenész lévén ezt a hangszert ajánlotta, amikor beíratott a Zeneiskolába, mivel alapszinten minden zenésznek szüksége van zongoratudásra. Megszerettem, és gyerekként valóban voltak kisebb sikereim, de hamarosan az ének mellett köteleztem el magam, azóta pedig csak a kötelező jazz zongoraórákat látogatom az egyetemen, amik bőven hagynak kívánnivalót maguk után.

Miért éppen a jazz műfaja vonz?

Ezt érzem a legszabadabb műfajnak, és a legnagyobb kihívásnak is, amilyen óriási és összetett zenei tudás szükséges a műveléséhez.

A Szombathelyi Művészeti mellett mit tanultál mondjuk a Lamantin Jazz Táborban?

Azt hiszem, talán a Lamantin Jazz Tábornak köszönhetően döbbentem rá, hogy ezt szeretném csinálni, hiszen az ország szakmai krémje a városba utazik, rengeteg neves külföldi előadó is koncertezik, már gyerekként lehetetlen volt nem bele kerülni a körforgásba azalatt a rövid, de intenzív egy hét alatt. Igazi pozitív sokk volt, hogy ilyen is létezik. A rendezvénynek köszönhetem még, hogy megismertem Winand Gábor Tanár urat, találkozásunk után kéthetente órákat vettem tőle Pesten. Hihetetlen zenész, megtiszteltetés, hogy tanulhattam tőle.

Mi lett a Mágedli Maja Quartettel?

Mindenkit másfelé sodort az élet, így megszakadt a közös munka.

A színpad ismerős terület neked, mi az amit legszívesebben énekelsz? Kik azok az énekesnek, akik hatnak rád?

Nagyon sok mindent szeretek énekelni, legfőbb célom az, hogy hamarosan megtalálhassam, mi az, amit leginkább. Még nagyon bizonytalan vagyok a saját zenei stílusom behatárolásában, nyitott vagyok, tanáraim tanácsára elkezdtem saját szerzeményeken dolgozni, ezek talán előrébb visznek a válasz megtalálásában.

Az énekes, aki hat rám? Kazai Ági, akinél jobb tanárt, mentort és barátot nem is kívánhattam volna, hálás vagyok, amiért lényével inspirál és mindig mellettem áll, egyengeti az utamat. Ha feltétlenül meg kellene neveznem néhány zenészt, akik különösen közel állnak a szívemhez, a Snarky Puppy-t, Tigran Hamasyant, Hiatus Kaiyote-t, Robert Glaspert, Cyrille Aimée-t, Chris Pottert, Kenny Garrettet, Kurt Ellinget, Esperanza Spaldinget, Bobby McFerrint, Gretchen Parlatot, Arnold Schoenberget, Steve Reichet, Erykah Badut, Concha Buikát, Akua Narut mondanám. Ja, és jazz tanszak ide vagy oda, Beyoncé egy istennő...

A szombathelyi évek után nem pont a budapesti Zeneakadémiára mentél, hanem egészen Berlinig… miért?

Mindig külföldön szerettem volna továbbtanulni, illetve élni is, így egyértelmű volt, hogy első körben ott próbálkozom. Berlint a kultúra és a művészet városaként is emlegetik, illetve ott található Európa egyik legelismertebb zenei egyeteme, így megpróbáltam - és valójában legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy sikerülhet, nagyon szerencsés vagyok.

Mit tanulsz ott pontosan?

Komplex zenei tudást, az éneklésen kívül számtalan órám van. Félévenként változik az órarend összetétele, az első két évben a kötelező óráim nagy része klasszikus és jazz elmélet, zenetörténet, ritmusgyakorlat, zongora, zenekari gyakorlatok, hallásfejlesztés, kórus. Hamarosan felveszek egy második hangszert, és lehet, hogy Big Bandben is fogok énekelni. A későbbiekben menedzsment, zenei marketing előadásaink is lesznek, valamint hangszerelés és komponálás órák, amiket már nagyon várok.

Hogyan tovább?

Egyelőre igyekszem megállni a helyem Berlinben, nagyon magas a színvonal, nem könnyű. Jelenleg egy csoda az életem, megteszem a tőlem telhetőt, és reméljük, hogy minden jól alakul.

közösség

további frisss

lap tetejére