A család egy kép a szobánk falán - Beck Zoli előadásán jártunk

Szerző: frisss.hu - Fotó: Bodorkós Máté • 2017. május 09., kedd •
Ezúttal a kortárs roma képzőművészet alkotásait elemezte.
A család egy kép a szobánk falán - Beck Zoli előadásán jártunk

Bár hétfőn is voltak programok, kedden indult el hivatalosan Szombathelyen a szociális hét, aminek a keretében Beck Zoli, a Pécsi Tudomány egyetem adjunktusa, a 30Y frontembere tartott előadást a Sportházban.  Az irodalmár ezúttal a kortárs roma képzőművészet alkotásait elemezte.

Elsőként Dealine Le Bas installációját tanulmányoztuk, ami egy példa arra, hogy a roma képzőművészetben hogyan jelenik meg az otthon fogalma.  

„A képen alakokat látunk, akik egy ideiglenesen berendezett szobában laknak, ahonnan tovább kell majd állniuk. Az alkotásban az otthon fixált hiánya jelenik meg. Ugyanakkor a feszültség is érezhető rajta, mert egyszerre látható a berendezettség és berendezettlenség.”

Fotó: Facebook/Dealine Le Bas

Ezután Gabi Jiménez Caravas című képe került szóba, ami rengeteg, különböző lakókocsi látható. Ez tulajdonképpen az emberek sokszínűségére utal.

„Ha bármelyik népcsoportra vonatkozóan feltennénk a kérdést, hogy „milyenek ők?”, nem tudnánk pontos választ adni, másrészt sértő lenne rájuk nézve, ha ezt megtennénk. Ez az előadás semmit sem fog mondani a cigányokról. Nem általánosíthatunk, hiszen sokfélék”

Ez követően a tér témáját jártuk körbe. Az előadásban itt többek között helyet kapott Orsós Teréz, Padon című festménye, amin a kívül rekedés jelenik meg. A festő nem radikálisan közelíti meg a témát, hanem egy empatikus beszédmódot valósít meg.

Fotó: sulinet.hu

Végül Kiba Lumberg, Black Butterfly című alkotását vizsgáltuk meg több szemszögből.

Az – egyébként leszbikus - művésznő egy zárt, roma közösségből származik, ahol a mai napig szigorúan kötöttek a társadalmi szerepek. A falon, egy pillangóként kiterített fekete szoknyát – amit közösségre jellemző népi motívumokkal díszítették – láhatunk. Ebben a művész elhelyezte a közössége férfi tagjaira utaló bicskákat és a kompozíció elé helyezett egy fémrácsot.

„ Az alkotás nagyon erős társadalmi kérdéseket boncolgat: hol van a határ, ahol a társadalom vagy az egyén beavatkozhat egy nép kultúrájába? Egyáltalán megteheti-e ezt? Megbonthatjuk-e egy közeg sajátos működését?” – tette hozzá. 

Beck Zoli végül egyszálgitáros dallal búcsúzott a közönségtől. 

A szociális hét további programjaiért KATT IDE!

kapcsolódó galéria


közösség

további frisss

lap tetejére