A legjobb gesztenyés ételek

• 2012. október 21., vasárnap •
Az őszi, téli hónapok egyik kedvence a gesztenye. Ez a gyümölcs azonban nem csak finom, de egészséges is. A frisss.hu most nem csak a legtutibb recepteket válogatta össze de azt is kiszemezgette, hogy milyen élettani hatásai vannak a gesztenyézésnek.

A gesztenyegyümölcs antioxidáns hatású, sejtvédő, E vitaminban gazdag és a belőle készített hagyományos gesztenyemassza, -püré is számottevő mennyiséget tartalmaz ebből az értékes vitaminból. Meglehetősen magas a gesztenyében az úgynevezett vízben oldódó vitaminok közül a B1, B2, B6 vitamin mennyisége. Kevéssé ismert, hogy a C vitamin tartalom is jelentős eme finomságban, ami a málnáéhoz és a ribiszkééhez hasonlóan magas érték.

Ami fontos lehet, hogy zsiradékot a gesztenye és a gesztenyemassza, -püré csak nyomokban, koleszterint pedig egyáltalán nem tartalmaz, ellenben nyersrosttartalma magas. Élettani hatását tekintve: csökkenti az éhségérzetet, elősegítik a jó bélműködést. Magas szénhidráttartalmának köszönhetően étrendünkben helyettesíthetjük vele a gabona- és burgonyaféléket. A rostfogyasztás segít a túlzott inzulintermelés visszaszorításában, amely a szív- és érrendszeri betegségek egyik fő kockázati tényezője.

Ahhoz azonban, hogy ne unjuk meg az ízét ennek az értékes gyümölcsnek számos elkészítési módját feltálalták már recept formájában. Íme néhány nagyon bomba gesztenye recept, hogy ne csak sült és püré legyen az étkezőasztalon.

 

Gesztenyekrémleves

Hozzávalók: 30 dkg hámozott gesztenye, 4 dkg vaj, 1 teáskanál porcukor, 1 db sárgarépa, 1 db póréhagyma, 125 ml fehérbor, 5 dl leves, 2 dl főzőtejszín, só, őrölt bors, szerecsendió. Tálaláshoz: 1 dl habtejszín, fahéj

Elkészítés: A sárgarépát és a póréhagymát megpucoljuk, karikára vágjuk. A vajat lábasban megolvasztjuk, rátesszük a felengedett gesztenyét, és átforgatjuk a vajon. Rászórjuk a porcukrot, pár percig karamellizáljuk a gesztenyével, majd hozzáadjuk a sárgarépát és a hagymát. Rövid pirítás után felöntjük a borral, majd hozzáadjuk a húslevest. Fűszerezzük, és közepes tűzőn, fedő alatt addig pároljuk, amíg a gesztenye megpuhul. A levest botmixerrel pürésítjük, felöntjük a tejszínnel, és összemelegítjük. Ízlés szerint fűszerezzük. Kissé felvert habtejszínnel és őrölt fahéjjal díszítve tálaljuk.

 

Gesztenyés rizottó

Hozzávalók: 20 dkg főtt gesztenye, 1 kis darab vaj, 5 dkg pancetta, 1 teáskanál aprított rozmaring, 4 evőkanál rizottó rizs, 3 dl csirkeleves, 1 dl tej, 20 dkg – azaz fél konzerv barna bab, 3 dkg reszelt parmezán

Elkészítés: Egy nehéz aljzatú lábasban a vajat megolvasztjuk. A pancetta-t nagyon vékony csíkokra szeleteljük, majd a vajban a rozmaringgal 10 percig átsütjük. A megpucolt gesztenyéket durva darabokra vágjuk, és a pancettahoz adjuk. 1-2 percig kevergetjük, hozzáadjuk a rizst, majd 1 perc kevergetés után elkezdjük felönteni 1-1 merőkanálnyi levessel (amikor a leves felszívódik, mehet a következő merőkanálnyi adag rá). Közben kevergetjük. Amikor elfogy a leves, hozzáöntjük a tejet és 15 percig főzzük tovább – közben néha megkeverjük. Megkóstoljuk. Akkor jó, ha a rizs kissé harapós (al dante), a gesztenye puha. Belekeverjük a babot. Tálalás előtt reszelt parmezánnal megszórjuk.

 

Gesztenyés tészta

Hozzávalók: 15 dkg konyhakész főtt vagy sült gesztenye, 2 gerezd fokhagyma, 4 evőkanál aprított petrezselyem zöld, 1 teáskanál citromlé, 1 dl olívaolaj, 2 dkg parmezán, 25 dkg csiperke gomba, 35 dkg tészta

Elkészítés: A gesztenyét, petrezselyem zöldet, sajtot, citromlevet, fokhagymát összeturmixoljuk, majd fokozatosan hozzáöntjük az olajat, belekeverjük a reszelt sajtot. Sózzuk, borsozzuk. Kevés olajban a gombát megpirítjuk. Közben a tésztát megfőzzük. Lecsurgatjuk, elkeverjük a gombával és a gesztenye pasztával. Sajttal megszórjuk.

 

Gesztenye és gomba burger

Hozzávalók: 1 evőkanál vaj vagy margarin, 1 vöröshagyma, aprítva, 1 gerezd préselt fokhagyma, 1 kis maréknyi kakukkfű levél, 25 dkg gomba, 35 dkg pucolt sült gesztenye, 25 dkg mozzarella

Elkészítés: A vajban puhára sütjük a hagymát, hozzáadjuk a fokhagymát és kakukkfüvet, 5 percig tovább sütjük. A gombákat durván felaprítjuk, a sült gesztenyének a felét fél centis darabokra aprítjuk. Hozzáadjuk ezeket a hagymához, sózzuk, borsozzuk. 5 percig sütjük. Amikor a folyadék a tepsiben elpárolódott, lehúzzuk a tűzhelyről, hűlni hagyjuk, majd az egyik felét egy turmixgépbe töltjük, a másikat egy nagy keverőtálba. A maradék gesztenyét a turmixgépbe tesszük és pépessé eldolgozzuk a gombával. A keletkezett pasztát elkeverjük a durva masszával, belereszeljük a mozzarellát, összegyúrjuk. 6 korongot formálunk a masszából, majd a hűtőszekrénybe tesszük sütésig. Grill-serpenyőn vagy grill-sütőn, közepes hőfokon 8 percig sütjük. Lapáttal megfordítjuk, a másik oldalon 5 percig sütjük.

 

Gesztenyepürés muffin

Hozzávalók: 2 csésze liszt, fél csésze világos nádcukor, 2 teáskanál sütőpor, fél teáskanál só, 1 evőkanál őrölt fahéj, fél csésze tej, fél csésze kefir, negyed csésze földimogyoró olaj, 3 tojás, 15 dkg natúr gesztenyepüré (vagy massza)

Elkészítés: A sütőt 200 fokra előmelegítjük. A lisztet, cukrot, sütőport, fahéjat és sót egy nagy keverőtálban elkeverjük. A tojásokat kissé felverjük, hozzáadjuk a tejet, írót és olajat, majd a lisztes keverékhez töltjük. Elkeverjük. A gesztenye masszát a tésztába morzsáljuk, óvatosan elkeverjük, majd muffin-sütő formákba töltjük. A sütőformát a sütőbe helyezzük, 20-25 percig világosbarnára sütjük. Rácson hűlni hagyjuk.

frisss

közösség

további frisss

lap tetejére