Szombathely újranyit: a vendéglátás és az autókereskedés sikeres stratégiái

há • 2020. május 20., szerda •
Nem volt könnyű dolga annak a vendéglősnek, akit ételfutár és terasz nélkül ért a krízis, de rugalmas hozzáállással és némi beruházással vette az akadályt. Mások – mint például egy prémium kategóriájú autókkal kereskedő szalon – szinte meg sem érezték a járványt. Szombathely újranyit című sorozatunk folytatódik.
Szombathely újranyit: a vendéglátás és az autókereskedés sikeres stratégiái

Böndicz Tibornak, a Csupor étterem tulajdonosának volt némi ideje, hogy lélekben felkészüljön arra, ami a veszélyhelyzet kihirdetése után az üzleteire várt, ugyanis a legelső jelekből látta, hogy komoly korlátozások várhatóak. A történésekre rögtön reagált, mondhatni, előremenekült. - Nemcsak éttermet üzemeltetünk, hanem van egy tízszobás panziónk is az emeleten, tehát a turizmus és a vendéglátás területén is érintettek vagyunk. A szállóvendégek tömegesen mondták vissza a foglalásaikat, amelyek egészen június végéig törlődtek. Most, május közepén egy minimális visszarendeződés látszik – mesélte érdeklődésünkre az üzletember, aki egyébként két éttermet is működtet, és amíg a másik helyen évek óta folytat ételkiszállítást, addig a Csupor esetében ilyen szolgáltatása eddig nem volt.

– Csak le kellett másolnom a már bejáratott rendszert, a tapasztalat tehát jól jött, igaz, szinte semennyi időnk nem volt a felkészülésre. Ezen az úton indultunk el, és sikerült túlélnünk az első járványos hónapot. Sok új vendéget hozott ez a szolgáltatás,

miközben voltak többen a korábbi törzsközönségből, akik a család étkezését inkább saját erőből, otthon oldják meg – fogalmazott. - A kerthelyiség megnyitása a mi esetünkben komoly beruházást igényelt, ami miatt a tartalékokhoz is hozzá kellett nyúlni – mondta Böndicz Tibor, utalva az udvaron kialakított rendezvényteraszra. Így sincs könnyű helyzetben. – Valakit mindenképpen vissza kell vennem, hogy a teraszt kiszolgáljam, akkor is, ha épp esős, szeles az idő, és nem jön vendég. Előfordulhat tehát, hogy beruháztam a teraszba, beruháztam a humán erőforrásba, és mégis rosszul jövök ki belőle – részletezte a helyzetét.

Akit csak lehetett, megtartott az étterem a 11 fős személyzetből, igaz, van, akit csökkentett munkaidőben foglalkoztatnak tovább. Csak olyanoktól vált meg az ügyvezető, akinek megvolt a jogosultsága az álláskeresési járadék folyósítására, tehát senkit nem hagyott magára. Most nyolcan várják, hogyan is alakul ez a szezon. A Csupor úgy készül, hogy legkésőbb szeptemberre visszatér az élet a normálishoz közeli kerékvágásba. És hogy mi Böndicz Tibor stratégiája az elkövetkezendő pár hónapra? Ugyanaz, mint ami az elmúlt hetekben volt: működteti a teraszt, az ételkiszállítás is a vendégek rendelkezésére áll, és nagyon bízik benne, hogy az étterem belső tere is hamar megtelik. Azzal kapcsolatban azonban még szkeptikus, hogy mennyire lesz életszerű maszkban, kesztyűben kiszolgálni a vendégeket, mindamellett, hogy gyakori fertőtlenítéssel mindent megtesznek majd a biztonságért.


Előfordulhat, hogy egy vállalkozónak két fronton kell teljes emberként helytállnia, vajon a Csupor tulajdonosa ezt hogyan oldotta meg? - Reggeltől estig az éttermeimben élem az életem, ehhez pedig kell otthon egy biztos háttér, az, hogy valaki levegye a vállamról az egyéb teendőket. Hála istennek, nekem ez megvan. Így nem ez okozta a legtöbb álmatlan éjszakát, hanem a kollégáim iránt érzett felelősségem. Hosszú ideje dolgozom együtt a személyzettel, és eleinte meg voltunk rettenve attól, hogy ennél sokkal drasztikusabb lépésekre lesz szükség. Örülök, hogy a többségük együtt tudott maradni, és várjuk, hogy a vendégeket újra kiszolgálhassuk.

Dacára a krízisnek, igazi sikersztori az Alpok Autó Kft. múlt havi története. – Amíg a legtöbb autókereskedésben megállt az élet, nálunk nem ez történt. A növekedésünk, ha az üteme le is lassult, kitartott. Friss hír, hogy az általunk forgalmazott márka gyártója újraindította a termelést, és a nálunk megrendelt gépjárművek is sorra gördülnek le a szalagról, az első beragadt autóink pedig már meg is érkeztek – mesélte érdeklődésünkre Hazafi László ügyvezető. Náluk az euró árfolyamváltozása miatt sem kellett árat emelni, ezt az importőr átvállalta, így ez sem okozott törést a forgalomban. De mindez nem hullott ingyen az ölükbe. – Tavaly nyár óta látszik, hogy az autópiacon nem tartható az intenzív növekedés, egyszerűen nem mehet a végtelenségig, ezért úgy gondoltam, hogy a mennyiségi helyett a minőségi növekedésre összpontosítok. Igyekeztem minél inkább megfogni a törzsvásárlókat, és a meglévő ügyfelekre odafigyelni. Ezt a szemléletet egyébként tíz éve vallom, hogy

nem csupán az új vevőket kell megnyerni, de most tudatossá tettem. Nagyobb kedvezményt és több szolgáltatást kínáltam annak, aki visszatér, mert ő a nagy kincs. Sokan már az ország legtávolabbi pontjáról is hozzánk jönnek, mert megbecsülöm őket – fogalmazott az autókereskedés ügyvezetője.

Hazafi László úgy látja, hogy most beérett a munkája, mert bár márciusban úgy tűnt, hogy baj lehet, a cégét végül nem érték károk, sőt. – Az internetes felületeken megnőtt irántunk az érdeklődés, a webshopunk látogatottsága megugrott, egyedül a szervizszolgáltatáson látjuk, hogy az visszaesett. Van, aki élt azzal a lehetőséggel, hogy elhoztuk és visszavittük az autóját itt, Szombathelyen, de a többség – főként a távolabbi ügyfelek – elhalasztották a szokásos szervizelést. A garanciát sem veszíti el emiatt nálunk senki, mert kitoltuk a kötelező szerviz határidejét egy hónappal. Minél értékesebb az autó, annál fontosabb, hogy ezt ne halogassa senki, így abban bízom, hogy hosszú távon ez a szolgáltatás sem esik vissza – bizakodott Hazafi László. Hozzáfűzte, hogy az pedig ezekben a napokban-hetekben dől el, hogy az idősebb autók szervizét hogyan oldották meg a tulajdonosok, máshoz mentek-e be, vagy csak késnek, egyáltalán lesz-e rá mindenkinek pénze.

Megkérdeztük az ügyvezetőtől, hogy át kellett-e szerveznie a 15 fős stábot. Mint mondta, az autókereskedés és a pénzügy minden alkalmazottját teljes munkaidőben megtartotta, hiszen volt mit csinálniuk. Először a korábbi érdeklődőknek készítettek árajánlatokat, majd sorra adták el az új és használt autókat. A szervizben négyórás munkavégzésre álltak át, de úgy tűnik, egy-két hónapon belül ott is visszaállhat az eredeti rend. – Azt gondolom, hogy a kereslet összességében egy jó darabig nem áll vissza majd arra a szintre, ahol március előtt volt. Egyrészt az árfolyamváltozás miatt lesz egy drágulás, másrészt kikerülhetetlen lesz a többi szférát sújtó hosszú válság hatása. Ott vannak például azok a kereskedők, akik idényjellegű terméket árultak, raktáron maradt a teljes tavaszi kollekció, amit ugyan le lehet akciózni, de törvényszerű, hogy utána áremelkedés következik. Ez mind hatással lesz a cégek és a háztartások pénzügyeire – jegyezte meg, de hozzátette azt is, hogy az Alpok Autó Kft.-nél nagy baj már nem lehet. Előredolgoztak, és emiatt már most teljesült az első fél éves tervük. – Sűrű időszak előtt állunk, mert a kiesés miatt most szinte egyszerre érkeznek a legyártott autók, alig győzzük. Ha így megy tovább, akár rekordévre is számítok – hangsúlyozta.

Magánemberként senkinek sem volt könnyű helytállni az elmúlt időszakban, hiszen nemcsak a munka világában, hanem otthon is megváltoztak a viszonyok. Az ügyvezető állta a sarat, a családja megértő volt, a felesége sokat segített, a gyermekei pedig már nagyobbak. Ő még több munkát fektetett be, munkaidő után esténként, de még szombatonként, vasárnaponként is bejárt, minden eddiginél több e-mailre válaszolt, minden lehetséges felületen hirdetett, és ennek meg is lett a gyümölcse. Több olyan új ügyfelet is szereztek, akiket Budapesten nem fogadtak egyetlen szalonban sem, itt viszont kiszolgálták, természetesen szigorúan betartva az ajánlásokat. Egyszerre csak egy vevővel foglalkoztak, tartották a távolságot, és fertőtlenítettek. Sőt, most a tesztvezetés is bizalmi alapon működött, a szalon alkalmazottja nem ült be az érdeklődő mellé, aki így egyedül próbálhatta ki a járművet. Szerencsére mindenki visszahozta a tesztautót…

Hazafi László megemlítette, hogy szerinte haszna is van a mögöttünk álló heteknek, hónapoknak: a csökkenő energiafelhasználás sok mindenre hatott kedvezően, a világ zöldebb, tudatosabb lett.
 

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére