Mások hibáiból tanulni – és tanítani!

szöveg, fotó: Premontrei Szent Norbert Gimnázium • 2016. június 27., hétfő •
Újabb tanulói kutatás a Premontrei Gimnáziumban.
Mások hibáiból tanulni – és tanítani!

Egy éve írtunk a Premontrei Gimnázium tanulóinak a matematika tanulását vizsgáló kutatásáról. Négy diák akkor egy tizedik osztályos témakörben figyelte meg a diáktársak hibáit, s oktatási segédletet készített az eredmények alapján.

Idén ugyanez a négy diák egy újabb, ezúttal tizenegyedik osztályos témakörben végzett vizsgálatokat a diáktársak közt. A gimnáziumban 47 diák töltötte ki a kutatócsoport tesztjeit. Az előző évi tapasztalatok hasznosnak bizonyultak a feladatlapok elkészítésénél. Tavaly több, különböző szintű feladatlap közül választhattak a diákok, most azonban a nehéz feladatokat sem hagyhatták ki.

A hibák nagy része a logaritmusos egyenleteknél keletkezett, a második legtöbb pedig a hatványazonosságokat tartalmazó egyenleteknél. Így kimondható, hogy a legnagyobb nehézséget az egyenletek okozzák diákoknak. A fiúk és lányok dolgozatait idén külön válogattuk, hátha kiderül valamilyen jellemző eltérés a hibáik között, de a vezető hibatípusok mindkét nemnél az ugyanazok voltak. A hibák több mint fele keletkezett egyenletek megoldása közben. Érdekes eltérés azonban, hogy a fiúknál az elszámolás, rossz számológép-használat kevésbé jellemző, mint az egyenletekben lévő elvi hibák. Az egyenletmegoldás elvi hibája mint vezető hibatípus a lányoknál körülbelül 10%-kal kevesebbszer fordult elő.

A vizsgálat kiértékelése után az idén is készült egy oktatási segédanyag, egy prezentáció a diákok segítésére. Hat diák próbálta ki, ennek során kettőnél jelentős fejlődés volt tapasztalható: ők a segítő prezentáció megoldása előtt nem tudták megoldani a feladatot, utána pedig igen. Kettőnél nem volt tapasztalható fejlődés, de közülük egy diák már elsőre is jól megoldotta a feladatot, kettőnél pedig kisebb mértékű volt a hatás: először egy helyes megoldási lépésük sem volt, a prezentációval történt munka után pedig voltak jó megoldási lépéseik.

A négy kutató diák eredményei, oktatási segédletei a matematikaoktatásban közvetlenül hasznosíthatók, a vizsgálatok több irányban is folytathatók, ezáltal még újabb oktatási segédletek is készülhetnek.

Az előző tanévi kutatás eredményeiről és az idei kutatás állásáról a csoport tagjai előadást tartottak 2016. március 1-jén a Horváth Boldizsár Kollégiumban, a szombathelyi tehetségpontok találkozóján.

A kutatócsoport tagjai: Galambos Mihály 12. A osztályos, illetve Ongai Erik, Takács Valentin és Mucsi Dániel 13. D osztályos tanulók, segítő tanár: Zsiros Péter.

közösség

további frisss

lap tetejére