Ártatlan sms-ből kártyás átverés

há, Illusztráció: bccourier.com • 2020. május 20., szerda •
Egy jelentéktelennek tűnő telefonos üzenettel kezdődött olvasónk története, amely a bankszámláról leemelt összegekkel folytatódott, és végül kártyaletiltással végződött. Sok hasonló esetről tudnak a bankok is, ezért azt kérik az ügyfeleiktől, hogy legyenek óvatosak, emellett persze ők is résen vannak. Postaládánkból:
Ártatlan sms-ből kártyás átverés

„Úgy kezdődött, hogy kaptam egy sms-t, amely úgy nézett ki, mintha a telefonszolgáltatóm küldte volna. Nem gyanakodtam, mert hetek óta telefont nézegettem a neten. (…) Az állt benne, hogy a szállítási díjat kell kifizetnem, ami egy minimális összeg volt. Gyakran kaptam hasonló sms-t a szolgáltatótól korábban is, tehát még mindig nem volt gyanús. Az oldalon, amit behozott, volt egy normál befizetési pont (mint például a PayPal), és én elküldtem egyszeri kártyahasználattal azt a kis összeget. Amint lenyomtam, hogy ’rendben’, pár pillanat alatt átirányított egy másik oldalra. Bármiféle engedély vagy beleegyezés kérése nélkül beregisztrált a saját e-mail-címemmel (amit nem is adtam meg) az angol nyelvű oldalra. Egyből érkezett egy e-mail, hogy kaptam egy kódot meg mindent, de én nem nyomtam rá semmire. Ekkor kiléptem mindenből, gondoltam, hogy ez is csak egy szokásos felugró ablak, nem foglalkoztam vele.

Tegnap hívott a bankom, hogy ismeretlen pénzmozgást tapasztalt a számlámon. Azonnal letiltattam a kártyát, ma bementem a bankba, ahol kiderült, hogy miután elküldtem azt a minimális összeget, azonnal egy olyan oldalra dobott, ahol a telefonomról lehúzták az adataimat. Automatikusan beregisztrált egy angol oldalra, és levont a számlámról 30 eurót az engedélyem nélkül. Egy héttel később egyébként további 22 ezer forintot vettek le egy teljesen másik oldalról, amelyről még csak nem is hallottam.

Jelenleg a kártyám tehát le van tiltva, mivel jogtalanul, az engedélyem nélkül használták fel az e-mail-címemet és a bankkártya-adataimat, sőt továbbították, illetve elérhetővé tették más oldalak számára is, amelyek szintén visszaéltek vele.

Hibáztam, amikor azt hittem, hogy a szolgáltatóm küldte az sms-t, de tényleg nem tűnt átverésnek. Ugyanolyan volt, mint bármely más, pénzátutalással foglalkozó oldal (mint például amikor egy alkalmazáson keresztül fizetem ki a telefonszámlámat). Mindezek után semmit sem tudtam tenni, automatikusan felhasználta a telefonomról az adataimat, azaz nem hagyományos felugró ablak volt. Szeretném, ha az emberek nem esnének ugyanebbe a csapdába. Ha mégis az engedélyük nélkül regisztrál be nekik valahová a saját adataikkal a telefonjuk, akkor pedig nézzenek utána azonnal!”

Megkerestük tehát olvasónk bankját a történettel, és megkértük őket, hogy adjanak tanácsot hasonló esetekre, hogy elkerülhető legyen az ilyesfajta átverés. A Takarékbank sajtóügynökségének munkatársa, Bakonyi Ágnes érdeklődésünkre elmondta: örömükre szolgál, hogy működött a bank „figyelő rendszere”, és azonnal jelezte az ügyfélnek a gyanús pénzmozgást.

– Az utóbbi időben valóban nagyon megnövekedett az ilyen és hasonló csalások száma, ezért a pénzintézeteknek is időről időre új figyelő és ellenőrzési módszereket kell kidolgozniuk, bevezetniük

– hangsúlyozta.  Általánosságban elmondható, hogy a bankok az MNB és a jogalkotó által meghatározott keretszabályok szerint jár el minden esetben, és ez alól az sem kivétel, ha az ügyfelek pénzével történik visszaélés. – A PSD2-es szabályozás kötelezi a pénzintézeteket, hogy a pénzügyi szokások alapján ügyfélprofilt készítsen. Ha a profiltól eltérő, szokatlan tranzakció történik – kimagasló számlaforgalom vagy pénzmozgás -, vagy a megszokottól jelentősen eltérő csatornahasználat, akkor ezt a hitelintézet haladéktalanul jelzi az ügyfél számára – tudtuk meg. Kiemelték: a korai észlelés kulcsfontosságú ilyen esetekben. Ha az ügyfél sms-szolgáltatást igényel, akkor természetesen minden bankkártyás tranzakcióról értesítést kap, és hasonlóan lényeges a limitkezelés is.  

Azt tanácsolják: az ügyfél olyan napi összeget és darabszámot állítson be magának, ami az ő költési szokásainak leginkább megfelel.

Ezeken a kontrollszolgáltatásokon persze később változtatni is lehet. Megjegyezték még, hogy ügyfél oldalon és banki oldalon is észlelhetik a visszaélést, és ha szokatlan a tranzakció, az ügyfél panaszt tesz, a bank minden esetben kivizsgálja az ügyet. Ha az ügyfél nem volt gondatlan, akkor a bank visszautalja az eltulajdonított pénzt a számlára, és feljelentést tesz a rendőrségen. Más kérdés, ha a gondatlanság megállapítható, és emiatt történt a visszaélés, ez esetben a banki szabályzat szerint járnak el.

A hasonló helyzetek elkerülése érdekében egyébként szinte minden bank közzéteszi a saját tájékoztatóját a honlapján.
 

közösség

további frisss

lap tetejére